• Artykuł
  • Publikacja: 02.01.2021
  • Edycja: 02.01.2021
  • 0 
Trudny czytelnik nie taki trudny, jak się nam wydaje. Czytelnik ze specjalnymi potrzebami.

16 grudnia 2020 r. w ramach 12 miesięcy tematycznych z labib.pl. odbyło się webinarium "Trudny czytelnik nie taki trudny, jak się nam wydaje. Czytelnik ze specjalnymi potrzebami".



Wśród użytkowników bibliotek są czytelnicy ze specjalnymi potrzebami: osoby z niepełnosprawnościami, z zaburzeniami psychicznymi, osoby starsze, obcokrajowcy. Odwiedzają nas również tzw. trudni czytelnicy, których obsługa bardzo często jest dla nas problemem. Bo jak powiedzieć komuś, że jest na bakier z higieną, jak postąpić z klientem awanturującym się, a jesli w naszych mediach społecznościowych tafi się użytkownik nadaktywny, czy z nim dyskutować, czy też nie?
Nasza reakcja bardzo często zależy od wielu czynników, zarówno od naszej konstrukcji psychicznej, jak i od okoliczności zewnętrznych. Nie ma jednego, konkretnego sposobu postępowania, każda sytuacja jest inna, ale warto poznać potrzeby tych osób. Wiedza i życzliwość połączona z odpowiednią komunikacją może nam pomóc w obsłudze i okaże się, że trudny czytelnik wcale nie jest taki trudny.

Prowadząca webinarium:
Anna Rutkowska - absolwentka historii (Uniwersytet Szczeciński), podyplomowo Bibliotekoznawstwa i Informacji Naukowej (Collegium Balticum w Szczecinie) oraz Zarządzania Przedsiębiorstwem (Wyższa Szkoła Zarządzania w Szczecinie). Od 19 lat pracuje w Miejskiej Bibliotece Publicznej w Szczecinie, od 6 kieruje Działem Promocji. Z zamiłowania społeczniczka i animatorka kultury, angażuje się w różnorodne akcje, nie tylko czytelnicze. Od kilku lat realizuje w bibliotece projekty, do których aktywnie włącza osoby z niepełnosprawnościami. Jako Ambasadorka zaangażowana jest w działania stowarzyszenia LABiB, skupiającego aktywnych bibliotekarzy z całej Polski.
Specjalizuje się w realizacji projektów czytelniczych, we włączaniu osób z niepełnosprawnościami w życie kulturalne oraz w promocji czytelnictwa.

Realizacja: Fundacja Rozwoju Społeczeństwa Informacyjnego oraz Stowarzyszenie LABiB.