Projekt „Kultura – Interwencje. Edycja 2022”
Gminna Biblioteka Publiczna w Przyłęku znalazła się wśród 266 beneficjentów z całego kraju, która otrzymała dofinansowanie na wsparcie inicjatyw w obszarze kultury. Projekt pod hasłem „ Symbol, myśl, słowo, uczucie, działanie…” jest dofinansowany ze środków Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego w ramach projektu programu Narodowego Centrum Kultury: „Kultura – Interwencje. Edycja 2022”.
Program ten ma na celu tworzenie warunków dla wzmacniania tożsamości i uczestnictwa w kulturze na poziomie regionalnym, lokalnym i krajowym, a także upamiętnia historii i promowania polskiego dziedzictwa.
W ramach w/w projektu, biblioteka przygotowała dwa tematy lekcji bibliotecznych. Skierowanych do młodzieży powyżej 12 roku życia. Pierwsza lekcja dotyczyła symboli narodowych i historycznych, gdzie młodzież w trakcie spotkań poznała 133 symbole, opowiadające o historii Polski począwszy od roku 1914 kończąc na 1989 roku. W trakcie lekcji zaprosiliśmy również młodzież do gry, która polegała na rozpoznaniu symboli oraz przypisaniu ich do danej epoki historycznej Polski.
Drugim tematem lekcji bibliotecznej były „Blogi i wideoblogi we współczesnym świecie”, podczas której, młodzież uzyskała wiele informacji dotyczących założenia i prowadzenia bloga. Prezentacja została podparta wieloma przykładami pokazującymi, że nie tylko dorośli mogą tworzyć blogi, ale i także młodzież.
Lekcje biblioteczne były prowadzone w okresie od końca maja do połowy czerwca w ramach współpracy z bibliotekami szkolnymi, odwiedziłyśmy cztery szkoły podstawowe w gminie Przyłęk: PSP Łaguszów, PSP Przyłęk, PSP Grabów nad Wisłą oraz PSP Babin, gdzie spotkała się z uczniami klas VII i VIII, oraz dwie szkoły średnie – Zespół Szkół Rolniczo - Technicznych w Zwoleniu oraz Liceum Ogólnokształcące im. Jana Kochanowskiego również w Zwoleniu. W których mieliśmy okazję spotkać się z młodzieżą klas od I do III. Za możliwość przeprowadzenia spotkań dziękujemy dyrekcji w/w szkół oraz nauczycielom bibliotekarzom, a także młodzieży, która brała udział w spotkaniach.
W lipcu odbyły się dwudniowe warsztaty recytatorskie z elementami prezentacji osobistej i pracy przed kamerą, a w sierpniu odbyły się czterodniowe warsztaty telewizyjno-filmowe.
Pierwsze warsztaty z zakresu recytacji i prezentacji przed kamerą prowadzili aktorzy z teatru imienia Hansa Christiana Andersena w Lublinie. Podczas dwudniowych warsztatów młodzież uczyła się, jak dokonać autoprezentacji, odgrywała krótkie scenki w parach. Pracowała również nad zadaniami aktorskimi, czyli praca nad dykcją, nad poprawnym oddechem oraz emisją głosu. Jednym z ćwiczeń, które młodzież miała do wykonania było czytanie tekstów związanych z symbolami narodowymi i historycznymi, które miały różne intencje np. należało przeczytać tekst, jak prezenter telewizyjny w wiadomościach lub ten sam tekst przeczytać dziecku. Prowadzący podzielili się również swoim doświadczeniem, przybliżając młodzieży, jak wygląda praca na scenie.
W drugi cyklu warsztatów młodzież przeszła przez liczne zadania związane z produkcją telewizyjno filmową. Zaczynając od nauki poprawnego kadrowania, pisania scenariuszy, planowania ujęć, pracy przy green scree, kończąc na montażu i postprodukcji. Celem warsztatów była praca nad scenariuszami etiud „Symbole narodowe”. Każda z grup pracowała nad kilkoma wybranymi epokami. Zadaniem było wymyślenie sposobu realizacji każdej z etiud. Uczestnicy zaproponowali kilka pomysłów do każdej z etiud. Następnie powstały do nich scenariusze z uwzględnieniem aktorów, tekstów mówionych przez lektora, grafiką, animacją. Kolejnym etapem była realizacja etiud z wykorzystaniem wirtualnej przestrzeni. Na koniec przyszedł czas na przeglądanie zrealizowanych ujęć, zgranie materiałów do komputera, montaż i postprodukcja. Za pomocą profesjonalnego oprogramowania do edycji filmów materiał został zmontowany i udźwiękowiony. Finałowym efektem było stworzenie przez uczestników dziesięciu etiud o „Symbolach narodowych”, które będą udostępnione na kanale YouTube biblioteki w formie wideobloga.
Każde spotkanie było ciekawym doświadczeniem i okazją do nowych znajomości. Dzięki warsztatom młodzież miała szansę doświadczyć, jak wygląda praca na scenach teatralnych oraz przy produkcji filmowej.
Efektem powyższych działań jest cykl 10 filmów tworzących wideobloga pt. „Symbol, myśl, słowo, uczucie, działanie ...” przygotowanego przez młodzież, którego mona oglądać na YouTube biblioteki https://www.youtube.com/playlist?list=PLCTHrYZz4aYxSMtiOhPjnvJqgG8Yfouw_