- WHO/kto będzie brał udział w zajęciach -
Młodzież w wieku 11-13 lat, interesująca się tworzeniem gier komputerowych w programie Scratch. Uczestnicy mają już pewne doświadczenie w obsłudze programu Scratch np. przy tworzeniu gry komputerowej wzorowanej na Pacmanie wg scenariusza http://linkdoprzyszlosci.pl/scenariusze_labirynt/
- WHAT FOR/w jakim celu przeprowadzasz zajęcia –
W celu podsumowania - wykorzystania w praktyce dotychczas nabytych umiejętności podczas zajęć komputerowych organizowanych w bibliotece.
- WHERE/gdzie odbędą się zajęcia (np. w czytelni lub w sali komputerowej) –
Sali komputerowej mediateki
- WHEN/kiedy (tutaj wpisz orientacyjny termin np. w tygodniu przed południem) -
W tygodniu, po południu w godz. 15.30-16.30.
- PLANOWANIE
Główny CEL warsztatu:
Stworzenie dwuwymiarowej animacji komputerowej na podstawie klasycznej baśni „Czerwonego Kapturka” ze zbiorów baśni Jakoba i Wilhelma Grimm.
Cele szczegółowe warsztatu:
Celem warsztatu jest stworzenie animowanej bajki w programie Scratch na podstawie tekstu i nagrania audio baśni, wyszukanej w zasobach wolnelektury.pl.
- Wstępny schemat warsztatów
- WSTĘP – 10% (15 minut)
METODY I MATERIAŁY:
- „Burza mózgów”
- Mapa myśli
- flipchart, flamastry
PRZEBIEG:
- Powitanie uczestników
- Zapytanie o samopoczucie w dniu dzisiejszym każdego uczestnika
- Zabawa integracyjna „burza mózgów” z czym się kojarzy słowo: baśń
- Mapa myśli: Co jest potrzebne do zrobienia animacji?
- Zagajenie tematu warsztatów
- ROZWINIĘCIE – 80% (65minut)
METODY I MATERIAŁY:
- komputery z dostępem do Internetu
- program Scratch 3.0 lub mblock (najlepiej w wersji offline) https://scratch.mit.edu/ lub https://ide.mblock.cc/
- opcjonalnie:
- tablet lub smartfon
- dostęp do zasobów platform: canva.com
- biblioteka dźwięków serwisu: https://freesound.org/
- Modulator Głosu – aplikacja na smartfon/tablet: https://play.google.com/store/apps/details?id=com.androidrocker.voicechanger&hl=pl&gl=US
- edytor audio – Audacity – otwarte oprogramowanie: https://audacity.pl/
PRZEBIEG:
- Przedstawić platformę wolnelektury.pl i zastanowić się wspólnie z grupą w jaki sposób można wykorzystać ponownie zasoby portalu. Zwrócić uwagę na różne formaty dostępnych tekstów (PDF, EPUB, MOBI,FB2,TXT) i audiobooków (MP3, Ogg Vorbis).
- Wyszukać tekst „Czerwonego Kapturka”, pobrać go na komputer i otworzyć go w edytorze tekstu.
- Praca w edytorze tekstu w celu zaznaczenia dialogów wypowiadanych przez bohaterów i miejsc gdzie toczy się akcja.
- Przedstawienie gotowego - przykładowego fragmentu animacji wykonanego w programie przez prowadzącego zajęcia bibliotekarza: https://scratch.mit.edu/projects/654346115
- Opcjonalnie: Przedstawienie platform i aplikacji z dodatkowymi zasobami/narzędziami, które mogą być przydatne do wykonania animacji
Wyjaśnienie reguł i celu stworzenia animacji:
- Elementy graficzne:
W jaki sposób zaprojektować postacie lub zmodyfikować gotowe z dostępnej w programie biblioteki postaci?
W jaki sposób osadzić postacie w odpowiednim miejscu, gdzie toczy się akcja i jak zachowują się bohaterowie?
- Elementy dźwiękowe:
Jak dodawać efekty dźwiękowe w animacji z wykorzystaniem biblioteki dźwięków dostępnej w programie Scratch oraz w serwisie https://freesound.org/? Jak i gdzie wyszukiwać efekty dźwiękowe (np. wycie wilka, cięcia nożyczek)? Jak nagrać swój głos w aplikacji do modulowania głosu, przekształcić (np. na głos osoby starszej, małej dziewczynki), pobrać i umieścić w animacji?
Edycja nagrania audiobooka z portalu wolnelektury.pl w programie Audacity, w celu wyodrębnienia głosu lektora (jako narratora baśni) i zaimportowanie do programu Scratch, fragmentów nagrań w osobnych plikach dźwiękowych.
Jak nagrać swój głos w aplikacji na telefon do modulowania głosu, przekształcić (np. na głos osoby starszej, małej dziewczynki), pobrać i umieścić w animacji?
- Animacja:
Tworzenie skryptów odpowiedzialnych za: pojawianie się i znikanie postaci, ich poruszanie się, zmianie ich lokalizacji w zależności gdzie toczy się akcja (np. las, domek babci), odtwarzanie dźwięków w odpowiednim momencie akcji.
- ZAKOŃCZENIE – 10% (10minut)
METODY I MATERIAŁY:
- dyskusja w grupie
- prezentacja swoich prac
PRZEBIEG:
Podsumowanie zajęć. Przedstawienie efektów swojej pracy wszystkim uczestnikom. Zastanowienie się czy można coś zmienić i zaproponować inne rozwiązanie. Wysłuchać opinii wszystkich uczestników. Zapytać ich o wrażenia z przebiegu zajęć, co było w nich najciekawsze, z czym mieli największe trudności.
Zapowiedź drugiej części spotkania za tydzień, w której uczestnicy dowiedzą się w jaki sposób zrobić konwersję swojej animacji z programu Scratch do formatu wideo (mp4) oraz utworzenie transkrypcji do animacji, umożliwiającej odbiór treści dla osób niesłyszących.
Scenariusz warsztatów jest elementem końcowym kursu "Otwarte zasoby edukacyjne w bibliotece - edycja 3" w ramach projektu Spółdzielni Otwartej Edukacji „SpołEd”realizowane przez Centrum Cyfrowe. Link do projektu: https://spoledkurs.pl/
Ten utwór jest dostępny na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa 4.0 Międzynarodowe.