• Sceariusz
  • Publikacja: 05.12.2022
  • Edycja: 05.12.2022
  • 0 
Klocki LEGO w animowanej adaptacji niepublikowanej książki fan fiction z uniwersum Harrego Pottera
Klocki LEGO w animowanej adaptacji niepublikowanej książki fan fiction z uniwersum Harrego Pottera

  • Budżet działania: 1040 zł
  • Czas przygotowania: 1 dzień
  • Czas trwania: 6 dni
  • Liczba organizatorów: 2
  • Liczba uczestników: 10
Pomysł na działanie

Na czym polegało przedsięwzięcie?

Celem przedsięwzięcia jest zrealizowanie, z udziałem młodzieży w wieku 10 - 14 lat, animowanej adaptacji fragmentów niepublikowanej książki fan fiction, osadzonej w uniwersum Harrego Pottera, napisanej przez kilkunastoletnią dziewczynkę, która dziś jest bibliotekarką. Do stworzenia animacji poklatkowej wykorzystano aplikację Stop Motion Studio Pro oraz klocki LEGO z serii o Harrym Potterze.

Dlaczego warto?

Cykl książek o Harrym Potterze od wielu lat nie traci w naszej bibliotece na popularności. Na serii tej wychowało się wielu naszych czytelników i... bibliotekarzy. W 2002 roku moja koleżanka Ewelina, mając 13 lat i nie mogąc doczekać się piątej części przygód o Harrym Potterze, postanowiła sama ją napisać. Jej wersja wydarzeń osadzonych w uniwersum Harrego Pottera zawiera 37 rozdziałów, (każdy rozdział ma swoją autorską ilustrację - film w nowym oknie) spisanych w trzech (sklejonych ze sobą) zeszytach, na 577 stronach. Mimo że książka ta powstała ponad 20 lat temu, do dnia dzisiejszego nie doczekała się ani publikacji, ani zakończenia. Dziś Ewelina jest bibliotekarką, która zainicjowała w Oddziale Dla Dzieci i Młodzieży Miejskiej Biblioteki Publicznej w Zgorzelcu powstanie klubu literackiego "Książkowi Wędrowcy". Jego członkami są czytelnicy naszej placówki w wieku 10-14 lat. Każdy członek klubu pasjonuje się książkami, lubi twórczo spędzać czas, pisać, ćwiczyć lub rysować i kreatywnie korzystać z nowych technologii. W czasie ostatniego spotkania, pomysł stworzenia animowanej adaptacji fragmentów książki Eweliny, z wykorzystaniem aplikacji Stop Motion Studio Pro i kloców Lego z serii o Harrym Potterze wzbudził bardzo duże zainteresowanie młodzieży. Projekt ten, ze względu na konieczność modyfikacji scenografii z wykorzystaniem klocków oraz pracy w dedykowanej aplikacji, wymaga sporych nakładów czasu. Z tego powodu jego realizacja możliwa jest w czasie ferii zimowych.

W trakcie przygotowania

Przed przystąpieniem do realizacji pomysłu, istotny jest wybór fragmentów rozdziałów książki Eweliny, które posłużą do stworzenia scenariusza i dostosowanie ich do dostępnych elementów klocków. Konieczna jest też instalacja aplikacji w smartfonie (https://www.cateater.com/) i zapoznanie się z podstawami jej obsługi. Budowanie z klocków Lego zgodnie z instrukcją nie powinno stanowić większych problemów dla młodych użytkowników biblioteki.

Co jest potrzebne do realizacji tego etapu?
  •   Klocki LEGO z serii o Harrym Potterze
  •   Smartfon
  •   Statyw do smartfona z pilotem Bluetooth
  •   Oświetelenie np. lampy biurkowe
  •   Aplikacja Stop Motion Studio Pro - https://www.cateater.com/
  •   Odpowiednio przygotowana przestrzeń do stworzenia scenografii
  •   Program Subtitle Edit - (https://pl.wikipedia.org/wiki/Subtitle_Edit)
Jak krok po kroku przebiega etap przygotowań?
  1. Przygotowanie odpowiedniego miejsca w bibliotece do tworzenia scenografii (przestrzeń, stoły, oświetenie, statyw itp.)
  2. Instalacja aplikacji w smartfonie ( https://www.cateater.com/ )
  3. Instalacja oprogramowania do tworzenia napisów do filmów - Subtitle Edit
W trakcie realizacji

Na pierwszych zajęciach konieczne jest ustalenie w grupie, jakie fragmenty książki mogłyby nadawać się do stworzenia scenariusza, z którego można wykonać animację pasującą do posiadanych klocków. Na tym etapie grupa powinna zapoznać się z proponowanymi przez autorkę fragmentami książki. Kolejnym krokiem jest przygotowanie scenografii. Budowanie z klocków według instrukcji nie powinno być dużym wyzwaniem dla uczestników, ale potrzebny czas może być uzależniony od zaangażowania i poziomu skomplikowania konstrukcji. Gdy scenografia będzie gotowa, nastąpi proces robienia zdjęć z wykorzystaniem dedykowanej aplikacji w smarfonie. W razie ukończenia tego zadania, uczestnicy mogą przeznaczyć pozostały do końca zajęć czas na nagrywanie dialogów, dodawanie efektów dźwiękowych i robienie napisów do filmu, aby stworzona treść była dostępna dla osób niesłyszących. Proces przekształcania scenografii, nagrywania nowych scen i montażu klipów powtarzany będzie wielokrotnie przez każdego uczestnika zajęć, w zależności od tego, ile mają chęci i pomysłów na tworzenie nowych przygód o Harrym Potterze. Przykładowe nagranie z użyciem aplikacji i klocków Lego dostępne jest w nowym oknie.

Co jest potrzebne do realizacji tego etapu?
  •   Zaangażowanie uczestników
Po zakończeniu

Tak przygotowane klipy mogą mieć swoją premierę w bibliotece, a później być opublikowane na fanpejdżach i stronie internetowej biblioteki. Użyta scenografia może być natomiast częścią wyjątkowej wystawy w bibliotece i/lub jej filiach.

DZIEL SIĘ WIEDZĄ, MNÓŻ POMYSŁY!

Co mogło być zrobione inaczej?

W przyszłości można się pokusić o adaptacje filmowe techniką poklatkową innych treści, np. klasycznych wersji bajek i baśni. Materiał do takiej pracy młodzi uczestnicy mogliby znajdować w zasobach Wolnelektury.pl. Nagrany materiał filmowy mógłby natomiast być wykorzystywany poczas zorganizowanych wizyt przedszkolaków w bibliotece czy spotkań w ramach Dyskusyjnych Klubów Książki dla dzieci i rodziców. Aby pozyskać odpowiednie klocki, można zainicjować zbiórkę używanych klocków od czytelników biblioteki. Ponadto można również utworzyć film dokumentalny, z krótkimi wywiadami uczestników, pokazujący "od kuchni" (tzw. making-of) ich zaangażowanie do realizacji swoich produkcji.

Informacje dodatkowe

Doskonale wiemy, że budowanie z klocków i czytanie książek bardzo rozwija wyobraźnię i kreatywność naszych młodych czytelników. Warto też dodać, że aplikacja Stop Motion Studio Pro wymaga od użytkowników znajomości języka angielskiego, zaś proces tworzenia napisów w programie Subtitle Edit dodatkowo uświadamia im, że efekty ich pracy mogą służyć większej dostępności ich działań i docieraniu z nimi do szerszej publiczności.