Rozprzestrzeniać dobre pomysły czyli o efektach eksperymentów


Uczestnikom „Strefy Eksperyemtu” przyświecał cel jakim jest uczynienie z biblioteki przestrzeni, która może zaoferować coś więcej niż książki, miejsca, które będzie inspirować do podejmowania nowatorskich działań. Wymyślili projekty, które zostały sfinansowane po to właśnie, aby biblioteka stała się miejscem dającym coś dobrego stałym i nowym bywalcom. Każdy eksperyment pozostawił po sobie ważny ślad a eksperymentatorzy chętnie dzielą się swoim doświadczeniem i rozprzestrzeniają dobre pomysły a o to przecież chodzi.

Justyna Konieczny chce przekazywać swoje doświadczenie, które zdobyła realizując eksperyment „Rodzinne czytanie - wyobraźni odkrywanie” innym bibliotekarzom. Zapewnia, że powstanie reportaż z warsztatów, który ma nadzieję, zachęci kolejnych uczestników do działania. Zgłosiła się również na „Niekonferencję Młoda Książka”, aby inspirować innych bibliotekarzy do podejmowania nowych wyzwań, proponować nowoczesne metody pracy z książką dla dzieci. „Będę opowiadać o moim eksperymencie, bo chciałabym, by inni też realizowali takie projekty. Jeżeli chcemy mieć czytelników za 20 lat, musimy teraz zainwestować w najmłodszych i powiedzieć ich rodzicom, jakie to jest ważne”.

Joanna Burska realizując eksperyment „Kampania na rzecz licznika” chciała wypromować narzędzie, jakim jest licznik osób odwiedzających bibliotekę po to, aby bibliotekarze zwrócili uwagę na jakość metodyki pracy, którą wykonują. We współpracy z grafikiem, również bibliotekarzem, stworzyła nowoczesny materiał szkoleniowy o szerokim zasięgu - powstał m.in. krótki film animowany opowiadający o tym, dlaczego warto mieć licznik odwiedzin, dostępny dla każdego tutaj. Projekt w ramach którego powstały materiały realizowany był przez Wojewódzką Bibliotekę Publiczną w Olsztynie.

Efektem końcowym eksperymentu Małgorzaty Zbroszczyk „Wiedza o regionie - instrukcja obsługi” jest interaktywna broszura czyli przewodnik po dostępnych zbiorach zawierających informacje o regionie chrzanowskim dostępna pod adresem: http://regionalia.chrzanow.pl/broszura/. Aby jednak taki przewodnik mógł powstać, najpierw zostały przeprowadzone warsztaty, podczas których uczestnicy przygotowywali projekty instrukcji obsługi wiedzy o regionie. Zaprojektowano ulotki oraz plakat reklamujący broszurę.

Kamila Radzimińska-Arczak efekty eksperymentu [„Młodzi chcą?”] (https://labib.pl/inspiracja/pokaz/794/) pozna niebawem, ale już teraz zapewnia „po projekcie chcę się podzielić swoimi przemyśleniami w pismach branżowych. Chcę również wydać publikację - jej kształt będzie zależał w dużej mierze od uczestników: jakie pojawią się tam pytania, jakie odpowiedzi. Powstanie także filmowa rejestracja procesu na etapie warsztatów oraz dokumentacja fotograficzna”.

Efektem warsztatów integracji i komunikacji społecznej oraz filmowych [„Daj się nakręć na film”] (https://labib.pl/inspiracja/pokaz/781/), których pomysłodawcą była Violetta Biernacik jest oczywiście film. Pani Violetta niebawem zorganizuje premierę, na którą zaprosi mieszkańców i władze miasta Kudowy. Potem film zostanie udostępniony na platformie Youtube.

Eksperyment Anety Myrdy „Pokolenia w obiektywie. Lata mijają, zdjęcia zostają” zakończyła wystawa zdjęć. Podczas wernisażu obecni byli autorzy zdjęć oraz ich bohaterowie, co dało możliwość do wymiany wrażeń z warsztatów. Można było również obejrzeć diaporamę - multimedialny pokaz zdjęć z przebiegu warsztatów.

Elżbiecie Maruszczak autorce projektu „Pilotaż gry Biblioteka- Twój czas, Twoje miejsce” od początku przyświecał cel, aby gracze zaangażowali się w tworzenie oferty bibliotecznej i by grywalizacja objęła całą Polskę. Na razie powstały dwie gry w dwóch bibliotekach dostępne pod adesami: http://www.wbp.olsztyn.pl/programy/gra/ oraz http://www.mbp.olsztyn.pl.

Gra jest pokazana jako przykład grywalizacji w filmie promującym publikację "Grywalizacja. Zrób to sam" – praktycznym poradniku tworzenia grywalizacji wydanym przed Fundację Orange, Fundację Highlight/Inaczej i Laboratorium EE. Film jest dostępny tutaj. Podręcznik ten można nieodpłatnie zamówić ze strony www.grywalizujemy.pl.

Gra będzie omawiana też 6 listopada podczas spotkania online z Elżbietą Maruszczak w ramach programu "Spotkania z pasjami" Fundacji Orange.

Fotografie, filmy, plakaty czy strony www to wymierne efekty projektów powstałych w ramach programu "Strefa Eksperymentu", które zapewne zainspirują innych bibliotekarzy do burzy mózgów i nowatorskich działań. Jednak autorzy projektów pytani o to, z czego są najbardziej dumni podkreślają, że z tego co niepoliczalne i niewymierne czyli z relacji, emocji, ze zbudowanych podczas warsztatów więzi, z aktywnych uczestników i współpracowników, którym bardzo pragną podziękować.

Noemi Gryczko

Utworzono: 29-10-2014
Zaktualizowano: 15-01-2016

Komentarze:

Wszelkie eksperyment towarzyszy nam przez całe życie i wzbogacając naszą wiedzę. Zastanawiam się ile osób powieliło u siebie eksperymenty. W swojej placówce wykorzystałam jeden licznik . Dzięki za pomysły.

Komentarz z 24 lutego 2016 00:07:25