• Sceariusz
  • Publikacja: 11.05.2014
  • Edycja: 11.05.2014
  • 0 
Czytanie łączy pokolenia, czyli o działaniach w ramach Tygodnia Bibliotek
Czytanie łączy pokolenia, czyli o działaniach w ramach Tygodnia Bibliotek

  • Budżet działania: 100-200 zł
  • Czas przygotowania: 1 miesiąc
  • Czas trwania: 7 dni
  • Liczba organizatorów: 4
  • Liczba uczestników: 60
Pomysł na działanie

Na czym polegało przedsięwzięcie?

Czytanie łaczy pokolenia to hasło tegorocznego Tygodnia Bibliotek zwraca uwagę na historyczną rolę książki. Chcąc ująć jak najtrafniej zawarte w nim przesłanie skierowaliśmy działania na wydarzenia, w których jednocześnie uczestniczyliby przedstawiciele różnych pokoleń. Z grupą młodzieży, realizującą ekspeyment "Daj się nakręcić na film", przeprowadziliśmy sondę wśrod spacerowiczów w Parku Zdrojowym. Zorganizujemy warsztaty dzieci z rodzicami w bibliotece, na których pokażemy jak można wykorzystać fabułę książki do wspólnych zabaw. Uwieńczeniem będzie spotkanie z Czytelnikami- Seniorami z poetycko-muzycznym przedstawieniem przygotowanym przez DKK "Czytodajnia" dla dzieci i młodzieży.

Dlaczego warto?

Warto wykorzystać ogólnopolskie wydarzenie, aby pokazać rolę i otwartość biblioteki we własnym środowisku. Organizując spotkania wielopokoleniowe dajemy przykład, że jest miejsce, które może służyć wszystkim, bezwzględu na wiek.

W trakcie realizacji

W Dniu Bibliotekarza, który rozpoczynał Tydzień Bibliotek, w ramach ćwiczeń z warsztatów filmowych, wyruszyliśmy z koszem książek i kamerą do Parku Zdrojowego. Piękna pogoda sprzyjała spacerom i dlatego wiedzieliśmy, że tam spotkamy dużo ludzi. Napotkanym spacerowiczom młodzież zadawała trzy pytania: "Czy słyszał Pan/i, że dzisiaj rozpoczął się Tydzień Bibliotek ?", " W jaki sposób czytanie łączy pokolenia ?", "Jaką książkę poleciłby Pan/i młodym czytelnikom?". Warsztaty dla dzieci i rodziców oparte są na treści dwóch książek : "Jak mama została Indianką" i "Jak tata się z nami bawił" autorstwa Ulfa Stark. Przy zabawie z mamą zamienimy ją w Indiankę, a tatusiowie zabawią się w ciepło- zimno i pokażą jak działa gramofon i brzmi płyta winylowa. Podczas spotkania z Senorami chcielibyśmy ich zbrać w sentymentalną podróż z piosenkami i wierszami Agnieszki Osieckiej. Uczestniczki DKK będą interpretować teksty, które słyszały jako piosenki nieznając historii tekstu.

Co jest potrzebne do realizacji tego etapu?
  •   książki, które będziemy rozdawać, zawinięte w szary papier z opisem dla jakiego czytelnika przeznaczona treść (pomysł z walentynkowej inspiracji); kamera
  •   warsztaty: piórka, gumki, spineczki, gramofon, klucz do chowania, odpowiednia muzyka
  •   spotkanie z Seniorami: tort z okazji Tygodnia Bibliotek, rzutnik, laptop, dowolna scenografia
Jak krok po kroku przebiega etap przygotowań?
  1. omówienie sondy: ułożenie pytań i zasady zachowania się przed rozmówcą, zapoznanie się z obsługą kamery
  2. wybranie utworów do przedstawienia, przeprowadzenie przynajmiej dwóch prób
  3. znalezienie gramofonu i płyty, tutaj przydatna okazała się znajomość z panem, który naprawia sprzęt AGD