- Budżet działania: 50 zł
- Czas przygotowania: 1 miesiąc
- Czas trwania: 3 dni
- Liczba organizatorów: 1
- Liczba uczestników: 120
Badanie potrzeb młodzieży jest niełatwym przedsięwzięciem biorąc pod uwagę, że młodzi nie podchodzą poważnie do ankiet, których z kolei analiza pochłania bardzo dużo czasu, nie mówiąc o papierze. Stworzenie Planu Rozwoju Biblioteki wymagał wyboru ścieżki rozwoju i zbadanie potrzeb beneficjentów. Szukałam metody, która pozwoli mi przy minimalnym nakładzie środków i czasu osiągnąć porządany cel. Wybór padł na na nieznaną młodzieży , a przez to i ciekawą metodę World Café.
Warto skorzystać z takiej formy spotkania ponieważ nie wymaga wysokich wydatków, pochłania niewiele czasu przy organizacji, przebiega w miłej, kawiarnianej atmosferze, a przede wszystkim daje szybkie wnioski badawcze. I co istotne uczestnicy bawią się i nie są zorientowani, że to forma ankietowania.
W przypadku młodzieży konieczny był etap przygotowawczy do World Cáfe, ponieważ spotkanie miało miejsce w bibliotece, ale podczas godzin lekcyjnych. Chciałam zachęcić do uczestnictwa jak najwięcej szóstoklasistów i gimnazjalistów naszej miejscowości. Przygotowałam dwie plansze z pytaniami: " W jakich miejscach w naszej miejscowości lubicie przebywać ?", a następnie "Co jest w tych miejscach takiego, że tam chętnie przebywacie ?". Zależało mi na poznaniu opini młodzieży, w szczególności odczuć emocjonalnych, aby w przyszłości ukierunkować ofertę biblioteki, aby jak najbardziej kojarzyła się im z miejscami, w których spotykają się. Przychodziłam, po wcześniejszym umówieniu się, na lekcje wychowawcze do wszystkich klas. Na zasadzie "burzy mózgu" zapisywałam propozycje uczestników. Zostawiałam w klasie na pewien czas arkusz w celu uzupełnienia wypowiedzi. Potem po analizie sfotografowałam te miejsca, co posłużyło do dekoracji podczas World Cáfe.
-
Brystole z wypisanymi na środku pytaniami i kolorowe markery
-
Plan umówionych spotkań (jedno wejście do klasy ok. 20 min.)
-
Fotografie wymienionych miejsc
-
Terminarz spotkań w klasach
-
Napisać list skierowany do dyrektorów szkół z informacją o potrzebie ankietowania uczniów i prośbie pomocy w realizacji zadania
-
Ustalenie z wychowawcami klas termnu spotkań
-
Omówienie pytań z uczestnikami i zaproszenie, wybranych przez uczniów, delegatów na World Cáfe.
Spotkanie miało miejsce w bibliotece i dlatego nie możliwe było zaproszenie wszystkich do wizyty. Postanowiłam, że z każdej klasy przybędzie 5-cioosobowa delegacja wybrana przez uczniów danej klasy. Odbyły się wciągu dwóch dni sześć World Café.
-
Obrusy papierowe i kartki kolorowe
-
Różne kolory markerów na każdy stolik
-
Coś do przekąszenia i napicia się
-
W tej publikacji poniżej znajdziecie wszystkie pozostałe wskazówki
Metoda sprawiła mi tylko przyjemność. Nie zmęczyłam się, wręcz świetnie bawiłam się podobnie jak i uczestnicy. Spisanie kontraktu na początku ułatwiło mi prace i nie było sytuacji konfliktowych,
-
Wspólne z uczestnikami podsumowanie spotkania.
-
Wstępne przeczytanie napisów na obrusach
-
Gospodarze poszczególnych grup podsumowują wyniki pracy całej stolikowej grupy.