Pomysł na działanie

Na czym polegało przedsięwzięcie?

Forma którą chcę zaprezentować w tej inspiracji, to uproszczona wersja debaty oksfordzkiej, która swoimi korzeniami sięga XVIII wieku. Wywodzi się z Anglii i bazuje na stylu debaty w angielskim parlamencie, gdzie strona rządząca i opozycja siedzą naprzeciwko siebie.

To co w debacie oksfordzkiej najważniejsze, to konfrontacja argumentów za i przeciw postawionej tezie. W debacie uczestniczą dwie grupy, jedna opowiada się za tezą, a druga przeciwko niej. Dzięki naprzemiennej wymianie argumentów zarówno uczestnicy każdej z obydwu grup jak i widownia mają szansę przyjrzenia się omawianemu tematowi.

Debatą kieruje Marszałek a wspiera go Sekretarz. Marszałek wyznacza kolejność wypowiedzi każdej grupy, udziela głosu osobom, które chcą się wypowiedzieć w kontekście danego argumentu. Debatę typu oksfordzkiego z powodzeniem można zastosować w bibliotece. Może ona dotyczyć zachowań bohaterów lektur, decyzji które mają być podjęte czy tematyki ważnej z punktu widzenia społeczności lokalnej. Ważna w debacie jest aranżacja przestrzeni. Zwolennicy tezy zasiadają po prawej stronie Marszałka – mówi się o nich strona „propozycji”, przeciwnicy tezy siadają po lewej stronie Marszałka i mówi się o nich strona „opozycji”. Ważne by grupy te siedziały naprzeciwko siebie. Prostopadle do grup zwolenników i przeciwników zasiada publiczność. Zapraszamy do obejrzenia filmu prezentującego przebieg debaty typu oksfordzkiego: ZOBACZ FILM.

Dlaczego warto?

Debata oksfordzka jest formą pracy praktykowaną od lat. Uczy jej uczestników/czki sprawnego posługiwania się słowem, trafnego argumentowania. Każda z grup ma wyznaczony określony czas na przygotowanie argumentu, co dodatkowo dopinguje grupy do pracy. Jej wyjątkowość opiera się także na uczeniu kultury rozmawiania o sprawach, które nie są jednoznaczne. Metodyka debaty wskazuje bowiem na to, kto jako pierwszy zabiera głos, w jaki sposób można go zabrać, jak długo i w jakiej kolejności powinno się przedstawiać argumenty. Nie tylko strona propozycji i opozycji mogą wypowiadać się w czasie debaty, ale także publiczność ma taką szansę.

Dzięki debacie oksfordzkiej możemy poszerzyć swoją wiedzę, lepiej zrozumieć czyjeś zachowania czy procesy. Może też służyć do zbadania nastrojów grupy wobec danego zjawiska. Na zakończenie debaty bowiem można przeprowadzić głosowanie w całej grupie. Wtedy osoby reprezentujące propozycję i opozycję mogą też zamienić się miejscami.

Chcę zaproponować kilka rodzajów spotkań, w czasie których można zastosować debatę. Przede wszystkim mogą to być lekcje biblioteczne, dyskusyjne kluby książki czy kluby filmowe. Poza tym w ten sposób można rozmawiać z użytkownikami biblioteki o różnych działaniach skierowanych do nich i przyjrzeć się ich poglądom na dany temat. Taki sposób pracy rekomendujemy także w trakcie spotkań zespołu biblioteki, w czasie których omawiane są pomysły na działania/ zmiany w bibliotece.

W trakcie przygotowania

W prowadzeniu debaty bardzo ważne jest odpowiednie do niej przygotowanie. Zachęcamy do zgłębienia wiedzy na temat przebiegu debaty i zasad, którymi debata się rządzi. Może do tego służyć film przygotowany przez Stowarzyszenie Trenerów Organizacji Pozarządowych i Fundację Rozwoju Społeczeństwa Informacyjnego.

Co jest potrzebne do realizacji tego etapu?
  •   omówienie z grupą z którą będziemy przeprowadzać debatę, zasad jej przebiegu
  •   przygotowanie materiałów papierniczych: markerów oraz dużego arkuszu papieru na którym zapisywane będą padające argumenty i kartek typu post it (mogą być w dwóch kolorach, jeden dla propozycji, drugi dla opozycji), taśma malarska do umocowania arkusza na ścianie
  •   zaaranżowanie przestrzeni: postaw krzesła dla grupy propozycji i opozycji oraz dla widowni, nie zapomnij o marszałku i sekretarzu
  •   przed rozpoczęciem debaty zapytaj jej uczestników/czki czy pamiętają wszystkie zasady.
Jak krok po kroku przebiega etap przygotowań?
  1. przygotuj sobie scenariusz spotkania, do którego będziesz mógł/a zajrzeć podczas debaty
  2. miej pod ręką zasady prowadzenia debaty
W trakcie realizacji

Jako osoba prowadząca będziesz dbać o właściwy przebieg debaty:

Co jest potrzebne do realizacji tego etapu?
  •   podziel grupę na stronę propozycji i opozycji. Ważne jest, by przynależność do grup nie wynikała z rzeczywistych poglądów. Warto przeprowadzić do tego celu losowanie
  •   wskaż każdej stronie oraz widowni właściwe miejsce do zajęcia
  •   zaprezentuj tezę debaty, zapisz ją w widocznym miejscu
  •   udziel głosu pierwszej osobie argumentującej ze strony propozycji
  •   debatę kończy wystąpienie argumentującego po stronie opozycji
  •   przypomnij sobie z podręcznika narzędzia umożliwiające porządkowanie dyskusji, przede wszystkim takie jak: **wyciąganie, równoważenie, tworzenie przestrzeni, udzielanie głosu, koordynowanie głosu, skupianie wokół celu**, mogą się przydać w czasie poszczególnych etapów debaty.
Po zakończeniu

Na zakończenie debaty możemy zaproponować dwie rzeczy. Pierwszą jest przeprowadzenie głosowania. Drugą rzeczą jest podsumowanie debaty i zapytanie osób w niej uczestniczących o wrażenia. Zadaj pytania w pierwszej kolejności osobom które reprezentowały strony propozycji i opozycji. Zapytaj ich jak się czuli w swoich rolach, jakie mają wrażenia z udziału w debacie, czego się dowiedzieli, co im pomogło w przygotowaniu, co im utrudniało debatowanie.

Ważne jest, by po wypowiedziach wszystkich osób, podkreślić, że debata zakończyła się i należy wyjść z roli zwolenników i przeciwników tezy, podać sobie ręce. Zachęcam do zapytania grupy na jakie inne tematy chciałaby podyskutować w taki sposób. Warto te tematy zapisać i umówić się z grupą, kiedy odbędzie się kolejna debata.

DZIEL SIĘ WIEDZĄ, MNÓŻ POMYSŁY!

Co mogło być zrobione inaczej?

Przedstawiona powyżej forma to debata typu oksfordzkiego. Jeśli chcesz przeprowadzić debatę oksfordzką, zbliżoną do jej pierwowzoru zachęcamy do zapoznania się z literaturą na ten temat.

Polecam podręcznik wydany przez Stowarzyszenie Szkoła Liderów „W teatrze debaty oksfordzkiej. Przewodnik debatancki Szkoły Liderów”. Dostępny jest na stronie internetowej SZKOŁY LIDERÓW.

Informacje dodatkowe

Zachęcam do stosowania debaty oksfordzkiej z różnymi grupami spotykającymi się w bibliotece. Jest to forma która uczy zarówno jej uczestników/czki jak i rozwija kompetencje facylitacyjne osoby prowadzącej. Powodzenia!