- Budżet działania: 000 zł
- Czas przygotowania: 3 dni
- Czas trwania: 1-2 dzień
- Liczba organizatorów: 1-5
- Liczba uczestników: 1-100
- facylitacja
- formy pracy z grupą
- karta planowania spotkania
- komunikacja
- planowanie
- spotkanie
- aktywność społeczna i obywatelska
- dorośli
- dostęp do wiedzy i informacji
- dzieci (ok. 4-12 lat)
- edukacja, rozwój osobisty i zawodowy
- lokalność i historia
- małe dzieci (do 3 lat)
- młodzi dorośli (ok. 19-25 lat)
- młodzież (ok. 13-18 lat)
- osoby starsze
- osoby ze szczególnymi potrzebami
- pokaz (spektakl/wystawa/film)
- rozrywka
- warsztat/szkolenie/kurs
Czy zastanawialiście się kiedyś jaka jest Wasza rola podczas prowadzonych przez Was spotkań? W bibliotekach organizowane są różne spotkania. Począwszy od Dyskusyjnych Klubów Książki przez spotkania autorskie, po spotkania z seniorami i młodzieżą. Każde z tych spotkań skierowane jest do innej grupy, poruszane są inne tematy, różna jest też ich dynamika. Jest jednak coś, co może być dla tych wszystkich spotkań wspólne, to sposób prowadzenia tych spotkań. Jest to podejście w którym osoba prowadząca pełni funkcję wspierającą dla tego co wnosi grupa: doświadczeń, potrzeb, oczekiwań, celów indywidualnych. Taki sposób prowadzenia spotkań to facylitacja.
Czym jest facylitacja?
Facylitacja (ang. facilitation, z fr. faciliter ‘ułatwiać’, z łac. facilis ‘łatwy’) to wzajemna stymulacja zachowań członków grupy. Facylitator/-ka to osoba, która obserwuje, pobudza i wspiera grupę w dochodzeniu do celu. Jest odpowiedzialna za przebieg spotkania lub pracy grupowej. Jednocześnie prowadzi grupę i podąża za jej potrzebami. Pozostaje bezstronna i neutralna wobec osób w grupie i wypowiadanych przez te osoby treści i opinii.
Co robi dobry facylitaor/ka:
- jest neutralny i bezstronny (wobec osób i treści),
- umie słuchać,
- umie zadawać właściwe pytania we właściwym czasie,
- dba o równowagę między celami spotkania i ludźmi,
- akceptuje wszystkich uczestników,
- stwarza sprzyjającą, otwartą atmosferę w grupie,
- aktywizuje potencjał wszystkich uczestników,
- dba o relacje w grupie,
- jest otwarty/otwarta na problemy, reaguje na zakłócenia.
Wymienione powyżej cechy facylitatora/ki umożliwiają każdej osobie uczestniczącej w spotkaniu poczucie pełnoprawnego udziału i wpływu na przebieg spotkania. Dzięki takiemu podejściu nikt nie czuje się wykluczony.
Stosowanie narzędzi facylitacyjnych zapewnia doprowadzenie grupy do ustalonego wspólnie celu. Celem tym może być np. podjęcie grupowej decyzji, wypracowanie pomysłów na organizację pikniku rodzinnego, czy omówienie zachowań bohaterów omawianej książki.
Facylitator/ka buduje i dba o atmosferę uwzględniającą potrzeby całej grupy i każdej osoby indywidualnie. Podstawową kwestią jest zadbanie o poczucie bezpieczeństwa każdej osoby.
Zachęcam do zapoznania się z paletą narzędzi facylitacyjnych. Są w niej narzędzia, które pomagają zaangażować grupę: zachęcić do wypowiedzi także nieśmiałe osoby, wyjaśnić co nie jest zrozumiałe, uporządkować natłok informacji pojawiający się w czasie spotkania. Są w niej także narzędzia wspierające osobę prowadzącą w rozwiązaniu tzw. sytuacji trudnych, np. kiedy uwidaczniają się wyraźne różnice miedzy uczestnikami spotkania.
Rozwijanie kompetencji facylitacyjnych w pracy z grupą daje wiele korzyści. Przede wszystkim używanie narzędzi facylitacyjnych zwiększa zaangażowanie grupy. Jej członkowie i członkinie (czyli uczestnicy spotkań) mają poczucie, iż mają wpływ na przebieg spotkania. Poczucie wpływu na przebieg spotkania wzmacnia identyfikację z grupą oraz może przyczynić się do tego, że uczestnicy z chęcią wezmą udział w kolejnym spotkaniu a może i podejmą samodzielną inicjatywę związaną z ideą, którą realizujecie.
W realizacji spotkania istotne jest dobre przygotowanie. Mimo wieloletniego doświadczenia w prowadzeniu spotkań warto przed każdym z kolejnych spotkań, poświęcić kilka chwil na przemyślenie celu spotkania. Po co spotyka się grupa? Co chce osiągnąć? Co ja, jako osoba prowadząca chcę osiągnąć?
-
CEL: przemyśl kwestię konieczności/potrzeby realizacji spotkania; określ cel tego konkretnego spotkania
-
KTO: przemyślenie grupy docelowej: kto będzie uczestniczył w spotkaniu, ile osób?
-
JAK: jakich materiałów potrzebujesz do przeprowadzenia spotkania, jakie formy pracy z grupą zastosujesz?
-
GDZIE: gdzie powinno odbyć się spotkanie, czy miejsce będzie odpowiednie dla wszystkich osób uczestniczących?
-
Czy warto opracować tzw. „Plan B” – np. na wypadek spóźnienia gościa spotkania?
-
Jeśli będziecie chcieli sprawdzić czy spotkanie odpowiedziało na rzeczywiste potrzeby osób uczestniczących warto pomyśleć, jak to sprawdzić.
-
Pomocą w przygotowaniu do spotkania może służyć załączona KARTA PLANOWANIA SPOTKANIA
Dobre przygotowanie to podstawa. Zadbaj o swój komfort pracy w czasie spotkania i postaraj się przygotować do niego. To naprawdę pomaga.
-
Przed spotkaniem przygotuj scenariusz spotkania.
-
Podziel spotkanie na kilka etapów: wstęp – rozwinięcie – zakończenie.
-
Przemyśl dokładnie wybraną formę pracy z grupą, którą chcesz zastosować. Poczytaj o niej w podręczniku „DOBRE SPOTKANIE. Jak to zrobić?”, dostępny jest tutaj: http://www.biblioteki.org/pl/spotkanie/podrecznik (str. 15-19).
-
Ułóż listę pytań, które chcesz zadać. Pomocą może Ci służyć fragment podręcznika poświęcony zadawaniu pytań (str. 33-35).
-
Przygotuj materiały niezbędne do realizacji każdego etapu: notatki, prezentacje (jeśli chcesz się nimi posłużyć), materiały filmowe/zdjęcia, materiały papiernicze (mazaki, papier itp.).
-
Jeśli będziesz chciał/a komuś podziękować na zakończenie spotkania, umieść to także w scenariuszu.
Po spotkaniu znajdź chwilę na refleksję nad nim. To ważne, by podsumować spotkanie. Jeśli byłeś/aś za nie sam/a odpowiedzialny/a, pomyśl co było jego mocną stroną, o co zadbasz następnym razem (zarówno jeśli chodzi o aspekt organizacyjny jak i zrealizowany cel).
-
Zrób listę rzeczy, które warto zrobić następnego dnia po spotkaniu.
-
Jeśli spotkanie organizowałeś/aś z kimś lub w grupie, warto spotkać się w tym gronie i porozmawiać o sukcesach i trudnościach związanych ze spotkaniem.
-
Do refleksji nad zrealizowanym spotkaniem może posłużyć formularz refleksji.
-
W zależności od rodzaju spotkania, jeśli w trakcie spotkania został wypracowany materiał, który należy/warto przesłać dalej (np. uczestnikom/czkom, prasie, władzom miasta, rodzicom) zrób to krótko po zakończeniu spotkania (najpóźniej następnego dnia).
-
Jeśli charakter spotkania to umożliwia, zamieść informację o spotkaniu na stronie internetowej, FB Twojej biblioteki/instytucji. Jeśli posiadasz zgodę na wykorzystanie wizerunku osób, zamieść też kilka zdjęć ze spotkania.
-
Zacznij realizować działania wypracowane podczas spotkania (jeśli tego dotyczyło spotkanie).
Inspiracja powstała na podstawie moich doświadczeń ze szkolenia „DOBRE SPOTKANIE. Jak to zrobić?”.
W tej inspiracji zamieściłam linki do podręcznika oraz trzy załączniki wspierające przeprowadzenie spotkania. Zachęcam do stosowania narzędzi facylitacyjnych. Niech ich stosowaniu towarzyszy motto: trening czyni mistrza.
Zachęcam do tego, byście byli/ły otwarci na potrzeby grupy i informacje zwrotne od niej. Na spotkania przychodzą osoby, dla których tematyka spotkań jest interesująca/ważna. Warto słuchać ich opinii.