- Budżet działania: 2400 zł
- Czas przygotowania: bez ograniczeń
- Czas trwania: 21 dni
- Liczba organizatorów: 1
- Liczba uczestników: 45
W trakcie wakacji skierowałam zaproszenie dla dzieci i młodzieży do wzięcia udziału w projekcie edukacyjnym. Zaprosiłam również osoby starsze. Uczestnicy programu w czasie spotkań mięli nauczyć się jak stworzyć drzewo genealogiczne swojej rodziny. Przedsięwzięcie składało się z trzech etapów. Pierwszy teoretyczny, drugi warsztatowy. Zwieńczeniem projektu była wycieczka autokarowa do Ciechanowa i Opinogóry. Była to forma nagrody za ciężką pracę w trakcie warsztatów.
Myślę, iż biblioteka jest miejscem, gdzie każdy bez względu na wiek i swoje wykształcenie może spędzać swój wolny czas. Organizując ten program chciałam uświadomić potencjalnym użytkownikom i bibliotekarzom, że do biblioteki mogą przyjść "ludzie z ulicy". Mali i duzi. Wystarczy zaproponować ciekawą formę spędzenia tego czasu. Wystarczy rozbudzić ich ciekawość!
Podstawą do zrealizowania zamierzenia było nawiązanie kontaktu ze środowiskiem pasjonatów historii i genealogii. Chciałam aby uczestnicy projektu posiedli wiedzę praktyczną, która umożliwiłaby ich prywatne rodzinne śledztwa. Wiedzę o narzędziach służących do poszukiwań. Informacje miały być przekazane w sposób przystępny (np. gawędy). Największym problemem było zdobycie środków na realizację zamierzenia. Szczególnie pokrycia kosztu wycieczki autokarowej.
-
nawiązanie kontaktu z członkami Polskiego Towarzystwa Historycznego - Oddział we Włocławku zaproszenie ekspertów do wygłoszenia gawęd
-
nawiązanie kontaktu z Kujawsko – Pomorskim Towarzystwem Genealogicznym
-
określenie miejsc, które chcieliśmy odwiedzić w trakcie warsztatów (muzea, archiwa)
-
ustalenie terminów
-
przygotowanie teczek (arkusze, wykaz stron internetowych).
-
przygotowanie odpowiedniej ilości plakatów i ulotek
-
zapowiedź realizacji projektu w lokalnych mediach
-
zdobycie środków do realizacji zamierzeń
-
stworzenie terminarza
-
zabezpieczenie eksperów
-
odpowiednie nagłośnienie projektu w mediach
Pierwsze spotkania z uczestnikami projektu były integracyjne. Wyjaśniałam też jaki jest cel programu. W pierwszym tygodniu realizacji odbyły się dwie gawędy. Pierwszą wygłosił dr Tomasz Dziki “Sposoby i metody poszukiwania dokumentów świadczących o istnieniu rodu i jego przodkach”. Drugą dr Piotr Bokota “Pochodzenie naszych nazwisk”. W kolejnych tygodniach odbywały się warsztaty. Był to kluczowy etap projektu. Trwały najdłużej, bo dwa tygodnie. Trzecim końcowym etapem była wycieczka autokarowa. W trakcie warsztatów, odbywających się dwa razy w tygodniu odwiedzaliśmy miejsca gdzie mozna znaleźć informację o przodkach. Było to Archiwum Państwowe, Archiwum Dieczjalne, Muzeum Etnograficzne, biblioteka Muzeum. W trakcie warsztatów trwały konsultacje jak korzystać ze stron www. (w teczkach poszukiwacza, w które zaopatrzeni zostali uczestnicy projektu) był spis stron umożliwiajacych tego typu wyszukiwanie. Najtrudniej było zgrać logistycznie wszystkie zamierzenia.
-
sala
-
komputery z dostepem do sieci
-
teczki z arkuszami rodzinnymi
-
materiały papiernicze dla osób, które chcą wykonać drzewo w formie graficznej
-
dostęp do drukarki
-
wolontariusze
-
udział ekspertów
-
przygotowanie sal do spotkań
-
przygotowanie teczek z materiałami, które umożliwiły poszukiwania
-
uzgodnienie udziału w warsztatach ekspertów i pasjonatów genealogii
W trakcie warsztatów, po konsultacjach i zapoznaniem się z możliowściami oraz narzędziami powstawały drzewa genealogiczne poszczególnych rodzin. Wszyscy uczestnicy warsztatów wzięli udział w wycieczce autokarowej do Ciechanowa i Opinogóry. Odwiedziliśmy Muzeum Krasińskich gdzie mogliśmy podziwiać drzewo genealogiczne tej rodziny. Gościliśmy również w Muzeum Szlachty Mazowieckiej w Ciechanowie.
-
autokar
-
przewodnik
-
posiłek
-
zapłacone ubezpieczenie
-
Zamieszczono zdjęcia z warsztatów na stronie biblioteki
-
Zoorganizowano kolejne spotkania z ekspertem
-
Osoby biorące udział w projekcie są aktywnymi użytkownikami biblioteki
- Nigdy nie należy całej odpowiedzialności wziąć na siebie.
- Należy stworzyć zespół osób, które są kreatywne i można na nie liczyć.
- Zapraszać osoby z mediów, powinny aktywnie uczestniczyć w projekcie (znać go z autopsii).