- Budżet działania: 0 zł
- Czas przygotowania: bez ograniczeń
- Czas trwania: bez ograniczeń
- Liczba organizatorów: 0
- Liczba uczestników: 0
Halloween – zwyczaj związany z maskaradą, obchodzony jest w wielu krajach nocą 31 października, czyli przed dniem Wszystkich Świętych. Odniesienia do Halloween są często widoczne w kulturze popularnej, głównie amerykańskiej. W Polsce święto to pojawiło się w latach 90-tych.
Jedną z rozrywek Halloween jest zabawa cukierek albo psikus (ang. trick or treat). Dzieci chodzą z pojemnikami na cukierki po okolicy i odwiedzają mieszkańców pytając ich co wybierają: cukierek czy psikusa.
No właśnie… PYTAJĄ mieszkańców czy chcą i w jakiej formie wziąć udział w zabawie, czyli DIAGNOZUJĄ.
Z pozoru proste i oczywiste działanie włączające mieszkańców w świętowanie wymaga jednak szerszego komentarza.
CZYM JEST DIAGNOZA?
Punktem wyjścia do rozpoczęcia pracy z mieszkańcami jest dokładne rozpoznanie środowiska, rozumianego jako konkretny teren, na którym zlokalizowane są różnorodne zasoby instytucjonalne oraz zamieszkiwany jest przez konkretnych ludzi, których zachowania kształtowane są przez historię, tradycję oraz relacje, jakie między nimi zachodzą. Badacz/diagnosta musi być zatem wyposażony w odpowiednią wiedzę dotyczącą społeczności lokalnych i warunków ich rozwoju oraz umiejętności w zakresie prowadzenia badań społecznych (ilościowych i jakościowych). A co najważniejsze musi posiadać umiejętność analizy wyników badań oraz wyciągania wniosków z zebranego materiału. Rozpoznanie środowiska to badanie i działanie, rozpoznanie nie polega wyłącznie na rejestracji faktycznej sytuacji, ale także jest nowym zdarzeniem, które wpływa na przebieg procesów społecznych.
BADANIA TERENOWE
Wszystkie działania, które chcemy realizować z mieszkańcami wymagają szerokiego spojrzenia na środowisko, w którym mają się odbywać. Pod pojęciem środowiska należy rozumieć osadzone geograficznie terytorium, na którym zlokalizowane są różnorodne zasoby instytucjonalne oraz żyją (mieszkają, uczą się, pracują) konkretni ludzie. Ich zachowania kształtowane są przez zwyczaje, tradycje oraz relacje, jakie miedzy nimi zachodzą. Dlatego też pierwszym krokiem w pracy na rzecz społeczności lokalnych jest przeprowadzenie badań terenowych, które pozwalają na poznanie faktów i zjawisk w ich naturalnym kształcie społecznym. Umożliwiają one poznanie uwarunkowań i złożoności występujących zjawisk oraz pozwalają na uchwycenie tendencji rozwojowych. Badania terenowe prowadzi się przy wykorzystaniu technik zbierania materiałów, czyli wywiadu, ankiety, obserwacji, badania dokumentów. Od wyboru techniki badawczej zależy, czy uzyskany do badań materiał będzie miał charakter ilościowy, czy jakościowy.
Źródłami informacji o społeczności lokalnej są wszelkie przedmioty materialne oraz zapisy, zawierające jakieś dane na temat interesujących nas obiektów, którymi najczęściej są ludzie. Źródła możemy podzielić na: • pisane i przekazywane ustnie, • pierwotne (zawierające surowy zapis zdarzeń, nie przetworzone) i wtórne (powstałe w wyniku przetwarzania źródeł pierwotnych), • historyczne (powstałe przed urodzeniem badacza) i współczesne (powstałe po urodzeniu badacza, czyli wszystkie współczesne badaczowi wytwory), • zastane (takie, które już istnieją).
METODY I TECHNIKI BADAWCZE
Metody badawcze to powtarzalne sposoby postępowanie badawczego, czyli zbierania, przetwarzania, analizy oraz interpretacji danych.
Metody badawcze, ze względu na rodzaj materiału możemy podzielić na: • jakościowe, czyli ukazujące specyfikę danego zjawiska, przedmiotu, jak ją widzą badani, czym jest, czym różni się od innych. Mamy tu do czynienia z perspektywą rozumiejącą, a więc zajmowaniem się także tym, co badani myślą i czują, w związku z tym stosowane są tu metody opisowe. Przy zbieraniu danych jakościowych badacz winien w sposób świadomy i kontrolowany uczestniczyć w życiu społeczności, patrzeć na nią z pozycji osób badanych. Do technik, dzięki którym uzyskujemy materiał jakościowy zaliczmy m.in. wywiady, obserwacje, analizy esejów, biografii, dzienniczków.
• ilościowe, czyli obejmujące te cechy, które określa się przy pomocy liczb – ilość, natężenie jakiegoś zjawiska, są nastawione na poszukiwanie pewnych prawidłowości. Opierają się one na faktach, w myśl zasady, że fakty społeczne należy traktować jako rzeczy. W celu zdobycia danych ilościowych stosuje się wystandaryzowane metody pomiaru. Przy zbieraniu danych ilościowych badacz nie musi uczestniczyć w życiu społeczności, może pozostawać na zewnątrz. Do technik, dzięki którym uzyskujemy materiał ilościowy zaliczmy m.in. badania ankietowe, analizy dokumentów ilościowych np.: roczniki statystyczne, referenda.
-
Techniki badawcze to pojęcie węższe, pod którym należy rozumieć powtarzalny sposób pozyskiwania informacji. Jan Latyński dzieli techniki wg sposobu uzyskiwania informacji na techniki obserwacyjne i techniki oparte na komunikowaniu – pośrednim (techniki ankietowe, badanie dokumentów) lub bezpośrednim (wywiady).
-
Narzędziami badawczymi są zaś wszelkiego rodzaju kwestionariusze (wywiadu, ankiety) oraz schematy, wg których gromadzimy dane (np.: podczas obserwacji) i analizujemy dane, dokumenty. Narzędziem może być również kamera, aparat fotograficzny, magnetofon.
Zachęcamy Państwa do korzystania z wielu metod i technik badawczych, jednak opierając się na doświadczeniu Centrum Wspierania Aktywności Lokalnej CAL najbardziej skuteczne są aktywne badania, osadzone na bezpośrednich relacjach i kontaktach z respondentami, które nie tylko są bogatszą forma badań, ale także ciekawszą.
Wywiad to metoda badań oparta o bezpośredni kontakt pomiędzy badaczem, a badanym (respondentem), mająca charakter rozmowy, którą kieruje ankieter. Komunikowanie w wywiadzie jest komunikowaniem ustnym, rejestracji wypowiedzi dokonuje badacz. Respondentem może być zarówno jedna osobą, jak i klika osób jednocześnie i w zależności od ilości osób rozróżniamy wywiad indywidualny lub zbiorowy. Jest on procesem, w którym mamy do czynienia z społeczną interakcją, czyli wzajemnym oddziaływaniem na siebie rozmawiających osób. Oznacza to, że badający oddziałuje na badanego poprzez stawianie pytań i skłania go do udzielenia wypowiedzi na temat będący przedmiotem badań. Dzięki tej metodzie możliwe jest prowadzenie badań pogłębionych np.: w zakresie badania postaw, struktury systemów wartości, sposobu widzenia świata.
Istotą wywiadów jest to, że dostarczają one materiału jakościowego, a zatem mniej ważna jest tu liczba uzyskanych odpowiedzi, a bardziej istotne są dane ukazujące uwarunkowania i okoliczności kształtowania się określonych opinii i postaw poszczególnych respondentów.
PRZY WYWIADZIE PAMIĘTAJ, ABY • właściwie dobrać miejsce, w którym chcemy wywiad przeprowadzić - miejsce to nie powinno być krępujące dla osoby badanej, • odpowiednio zaprezentować charakter i cel badań, • unikać zachowań, które mogłyby doprowadzić do błędnych wyobrażeń respondenta o badającym i wywołać u niego podejrzliwość, brak zaufania itp. oraz wszelkich form krytyki poglądów i postaw reprezentowanych przez osobę, którą chcemy zbadać, • przy stawianiu pytań należy powstrzymać się od wszelkich sugestywnych zachowań, np.: gestów, intonacji, aby nie wpływać w ten sposób na wypowiedzi respondenta (grymas na twarzy badacza, czy też ironia w jego głosie mogą sugerować badanemu stosunek badacza do tego, o co pyta i tym samym oddziaływać na jego wypowiedź), • nie wdawać się w polemikę z respondentem chyba, że jest to umiejętna próba skłonienia go do bardziej pełnego uzasadnienia swego stanowiska, wówczas jednak polemika nie powinna być agresywna, badacz też w żadnym wypadku nie powinien wykazywać swojej intelektualnej przewagi, • wykazać się cierpliwością i taktem zarówno w przypadku gdy respondent milczy, mówi mało, jak i w przypadku jego gadulstwa, • przy notowaniu odpowiedzi należy pamiętać, aby nie deformować wypowiedzi respondenta, • do sprawozdania z wywiadu dołączyć uwagi na temat okoliczności, w jakich prowadzono wywiad oraz dotyczące naszych spostrzeżeń o zachowaniu respondenta i przypuszczeń, co do jego prawdomówności – te komentarze muszą być wyraźnie oddzielone od wypowiedzi respondenta.