• Sceariusz
  • Publikacja: 06.02.2014
  • Edycja: 06.02.2014
  • 3 
EDUKACJA W DZIAŁANIU
EDUKACJA W DZIAŁANIU

  • Budżet działania: 0 zł
  • Czas przygotowania: bez ograniczeń
  • Czas trwania: bez ograniczeń
  • Liczba organizatorów: 0
  • Liczba uczestników: 0
Pomysł na działanie

Na czym polegało przedsięwzięcie?

W metodologii edukacyjnej Centrum Wspierania Aktywności Lokalnej CAL ważne miejsce znajduje rozróżnienie pojęć pomiędzy nauczaniem, a uczeniem ludzi dorosłych. Nauczyciel to osoba w pełni odpowiedzialna za proces nauki, dobiera treści, kontroluje proces ma pełny wpływ na wiedzę, jaką przekazuję. W klasycznej pedagogice doświadczenia ucznia ma małą wartość, ponieważ wiedza jest dostarczana poprzez różnego typu podręczniki, czy materiały dydaktyczne. Nauczanie opiera się na założeniu, że ludzie potrzebują wiedzy, którą dostarcza im nauczyciel w układzie hierarchicznym, zaś uczniowie uczą się, bo musza nabyć określoną ilość wiedzy, co później jest najczęściej rozliczane i ocenianie. Jest to relacja zależności i podporządkowania ucznia autorytetowi, jakim jest nauczyciel.

W podejściu Centrum Wspierania Aktywności Lokalnej do edukacji ludzi dorosłych (podejściu andragogicznym) kluczowe znaczenie ma podmiotowość ucznia. W ujęciu CAL uczeń to pełnoprawny uczestnik procesu edukacyjnego. Pełnoprawny, bo wchodzący w relację, jako autonomiczny, kreatywny podmiot ze swoją ukształtowana osobowością, licznymi życiowymi doświadczeniami, talentami, umiejętnościami i wiedzą. W tym wypadku nauczyciel jest raczej facylitatorem procesu uczenia się, który korzysta oczywiście ze swoich zasobów, czyli wiedzy, mądrości życiowej, doświadczeń, praktyki, umiejętności, ale jego głównym zadaniem nie jest nauczanie, a pomoc w uczeniu się.

Dlaczego warto?

Edukator (takiej nazwy używamy w stosunku do osoby uczącej) ułatwia ten proces przez tworzenie sytuacji edukacyjnej dla uczestników, którzy świadomie i odpowiedzialnie wchodzą w podmiotową interakcję uczenia się. Edukacja oddziałuje wszechstronnie nie tylko w kierunku zdobywania nowej wiedzy, ale również nabywaniu nowych umiejętności oraz wpływa na zmianę postawy w kierunku wartości.

W trakcie przygotowania

Tworzenie szkoleń i warsztatów opiera się o bezpośrednie kontakty „jednostka-jednostka” i „jednostka-grupa”. Grupa wspólnie z edukatorem tworzy wspólnotę uczącą się od siebie wzajemnie w oparciu o aktywną interakcję. W tak skonstruowanej sytuacji edukacyjnej uczestnicy uczą się nie tylko od edukatora, ale również od siebie, wykorzystując lepiej swoje możliwości.

Aby grupa stała się wspólnotą ucząca się Centrum Wspierania Aktywności Lokalnej CAL przyjęło następujące założenia i zasady edukacyjne: • Każdy uczestnik jest pełnoprawnym członkiem grupy. Praca w grupie musi być oparta o dialog, poszanowanie zdania i opinii każdego. Uczestnicy mają prawo zachować swoje odrębne stanowiska i nie każdy musi się zgadzać z każdym. Nie można zmuszać kogoś do przyjęcia nieakceptowanego przez niego stanowiska. Każdy natomiast ma prawo wyrazić swoja rację, ale bez krytykowania opinii innego uczestnika. • Musi być zapewniona bezpieczna sytuacja edukacyjna, czyli taka, w której ludzie będą się czuli pewnie i nie będą bali się wyrażać swoich poglądów. Dzięki temu będą chcieli się zaangażować w proces uczenia oraz tworzyć postawy otwarte na siebie i innych.

Edukację opieramy na założeniu, że każdy człowiek ma potencjał do rozwoju o ile wyraża gotowość do uczenia się. Może wydobyć go włączając w to swoje doświadczenie, umiejętności, wiedzę, talent i postawę. Każdy uczestnik naszej edukacji jest podmiotem otwartym na zmianę siebie i otaczającej rzeczywistości.

Aby efektywnie skonstruować proces edukacyjne bierzemy pod uwagę kilka kluczowych elementów:

Co jest potrzebne do realizacji tego etapu?
  •   Poczucie celu, czyli klarowność wśród uczestników na temat sensowności zaangażowania się w proces edukacyjny. Uczestnicy wraz z edukatorami muszą wiedzieć, do czego dążą i co chcą osiągnąć w procesie uczenia się.
  •   Włączanie uczestników w proces edukacyjny wraz z wzięciem części odpowiedzialności za jego przebieg. Edukator jest facylitatorem procesu edukacji, a nie ekspertem i nauczycielem. Konieczny jest klimat otwartości na głosy i opinie uczestników oraz ich potrzeby związane z danym zagadnieniem.
  •   Stosowanie różnorodnych form edukacyjnych odnoszących się do różnych stylów uczenia się, czyli: „słuchowców” (lubią słuchać, dialogować, rozmawiać), „wzrokowców” (lubią demonstrację, graficzne prezentacje, rysunki), „czuciowców” (uczą się poprzez bezpośrednie zaangażowanie, działanie włączające emocje).
  •   Wykorzystanie możliwości każdego uczestnika poprzez jego zaangażowanie w proces uczenia się i zastosowanie różnorodnych form aktywizujących uczestników grupy do czynnego udziału.
W trakcie realizacji

CIEKAWOSTKI

W związku z badaniami nad edukacją ludzi dorosłych wykazano, że uczymy się poprzez: • 10% tego, co słyszymy, • 30% tego, co widzimy, • 50% tego, co widzimy, • 70% tego, co mówimy, • 90% tego, co robimy.

„To, czego wysłucham zapomnę; to, czego wysłucham i zobaczę, zapamiętam; to, czego wysłucham, co zobaczę i o czym będzie można z kimś podyskutować, zaczynam rozumieć, to, czego wysłucham, co zobaczę, przedyskutuję i zrobię, pozwoli mi zdobyć wiedzę i umiejętności; to, czego nauczę innych, doprowadzi mnie do mistrzostwa”. Kluczowym założeniem edukacyjnym jest „uczenie przez działanie” (learning by doing).

Po zakończeniu

W ciągu ponad 10-letniej działalności Centrum Wspierania Aktywności Lokalnej CAL opracowało skuteczną i uniwersalną metodę ożywiania społecznej energii, którą nazwało animacją społeczną. Jej zastosowanie przynosi realne zmiany w życiu ludzi i społeczności. Sprawdzoną i efektywną strategią, okazało się wspieranie aktywnych społeczności poprzez odpowiednio przygotowane do tej roli lokalne instytucje publiczne, które promowane są pod wspólną marką CAL – Centrum Aktywności Lokalnej. Innowacyjne rozwiązania służą praktycznej realizacji idei zrównoważonego rozwoju lokalnego, którego efektem jest lepsza jakość życia i równe szanse rozwoju dla każdego obywatela. CAL posiada ponad 10-letnie doświadczenie w edukacji i wdrażaniu modelu Centrum Aktywności Lokalnej. Wypracowało jedyny w Polsce kompleksowy program szkoleniowy uczący integracji i pracy środowiskowej.

Szkoli liderów i animatorów. Podnosi kompetencje i umiejętności pracowników instytucji, wpływa na zmianę postaw. Poprzez wizyty studyjne i szerzenie dobrych praktyk pokazuje, że można działać inaczej. Promuje model Organizacji Uczącej Się – gotowej na zmianę będącą odpowiedzią na potrzeby lokalnego środowiska, wykorzystującej potencjał istniejących zasobów.

DZIEL SIĘ WIEDZĄ, MNÓŻ POMYSŁY!

Informacje dodatkowe

Zapraszamy na naszą stronę www.cal.org.pl gdzie w zakładce oferta edukacyjna znajdziecie Państwo z pewnością ofertę dla siebie i swoich instytucji.