• Sceariusz
  • Publikacja: 03.02.2014
  • Edycja: 10.02.2014
  • 5 
Biblioteka – partner dla jednostki samorządu terytorialnego
Biblioteka – partner dla jednostki samorządu terytorialnego

  • Budżet działania: 0 zł
  • Czas przygotowania: bez ograniczeń
  • Czas trwania: bez ograniczeń
  • Liczba organizatorów: 0
  • Liczba uczestników: 0
Pomysł na działanie

Na czym polegało przedsięwzięcie?

Jednostka samorządu terytorialnego jest dla biblioteki organizatorem. Jest także – używając języka biznesowego – głównym dostawcą funduszy oraz ram prawnych do prowadzenia działalności (czyli statutu). Ocenia, zwykle w oparciu o coroczne sprawozdania, pracę biblioteki.

Na czym polega partnerstwo biblioteki publicznej z jednostką samorządu terytorialnego, czyli jej organizatorem? Czy jest potrzebne i czemu (oraz komu) służy? Temat jest tyleż fascynujący, co obszerny. W drugiej części materiału, znajdziecie załączniki, a w nich próbę odpowiedzi na pytania, czy biblioteka to: • usługodawca czy współtwórca polityki kulturalnej gminy/miasta? • petent czy partner dla samorządu? • co jest skuteczniejsze dla dobrej współpracy: przyjazne relacje międzyludzkie czy strategia współpracy z organizatorem?

W materiale znajdziecie przydatne narzędzia i praktyki, oraz bogactwo linków do nich.

Dlaczego warto?

Przede wszystkim konieczne jest przekonanie, że trzeba walczyć o rolę biblioteki, jako partnera samorządu. Należy pozbyć się uprzedzeń wynikających z długoletniego doświadczenia: samorząd traktuje nas, jako pozycje w budżecie, radni nie interesują się biblioteką, nie czytają, nie przychodzą na wydarzenia… Warto skorzystać z pomocnych narzędzi – w tym nieocenionego rzecznictwa, a także przyjrzeć się doświadczeniu innych bibliotek. Istotne jest aby przemyśleć, a także zaplanować relacje biblioteki z urzędnikami i radnymi opracowując strategię informowania o działaniach, a zwłaszcza sukcesach. Warto bywać na sesjach. Można stworzyć w bibliotece bazę dostępnych dla mieszkańców informacji dotyczących aktualnych spraw gminy: statystyk, analiz, planów i prognoz. Można zainicjować, wspólny z innymi publicznymi instytucjami lokalnymi, projekt edukacyjny dla mieszkańców.

W trakcie przygotowania

Jak to zrobić? Planowo i systematycznie. Korzystając z przydatnych narzędzi: rzecznictwa, badań społecznych, organizowania debat i konsultacji oraz gromadzenia aktualnych danych dotyczących rozwoju gminy i jej otoczenia.

Biblioteka może pojawiać się w życiu publicznym jako: • inicjator współpracy samorządowych instytucji kultury, • moderator lokalnych koalicji celowych (na rzecz rozwiązania problemu, realizacji potrzeby społecznej), • facylitator konsultacji i debat oraz autor diagnozy społecznej, • partner samorządu w budowaniu strategii rozwoju kultury gminy.

Jak krok po kroku przebiega etap przygotowań?
  1. Zachęcam do lektury załącznika. W nim znajdziecie rozwinięcie tego, o czym krótko napisałam powyżej! (-:
  2. Zachęcam do lektury załącznika. W nim znajdziecie przydatne narzędzia we współpracy z samorządem.
W trakcie realizacji

Poniżej dwa fragmenty rozmów, które przeprowadziłam z prezydentem pewnego miasta i dyrektorką biblioteki (z innego niż prezydent miasta). Obie wypowiedzi dotyczyły współpracy biblioteki z samorządem: gminnym, miejskim i powiatowym. W całości możecie zapoznać się z nimi w załączonym materiale.

"Biblioteka z racji monitorowania, nie tylko lokalnych wydawnictw, powinna dysponować najpoważniejszą bazą danych i publikacji o lokalnej społeczności. Może zatem odgrywać ważną rolę przy opracowywaniu lokalnych strategii. Czy odgrywa?" (zastępca prezydenta miasta Kutna)

"Trzeba pamiętać, że ciągle się uczymy. Najczęściej na własnych błędach. Sprawy urzędowe, które wydają nam się najprostsze do załatwienia, mogą okazać się dużo trudniejsze albo wręcz pokrzyżować nasze plany. To trzeba przyjąć z pokorą." (dyrektorka Powiatowej i Miejsko-Gminnej Biblioteki Publicznej w Starym Sączu)

Jak krok po kroku przebiega etap przygotowań?
  1. Zachęcam do lektury załącznika. W nim znajdziecie rozwinięcie tego, o czym krótko napisałam powyżej! (-: