- Budżet działania: 0 zł
- Czas przygotowania: 2 dni
- Czas trwania: 1 dzień
- Liczba organizatorów: 1
- Liczba uczestników: 20
Zajęcia promują klocki LEGO, książki i bycie eko. Są propozycją na ciekawe spędzenie czasu dla przedszkolaków (wiek 5-6 lat, chociaż czterolatki też sobie poradzą) oraz dla biblioteki na rozpoczęcie przygody z klockami LEGO. Czas trwania: 1- 1,5 godz. Oparto je na pedagogice zabawy. Bardzo ważnym elementem zajęć jest wykorzystanie kreatywności dzieci i danie im możliwości decydowania oraz współdziałania w grupie. Motywem przewodnim jest choinka. Składają sie na nie: głośne czytanie wiersza, zabawy ruchowe z klockami, wystawa, wypożyczenie książek i naważniejszy element czyli budowanie choinki z klocków LEGO.
Zajęcia są proste ale ciekawe. Nie wymagają żmudnych przygotowań i nakładów finasowych. Polecamy je na rozpoczęcie przygody z klockami LEGO w bibliotece, nie wymagają od bibliotekarza też zawansowanej wiedzy w tym zakresie. Wystarczą materiały, które najczęściej mamy (książki, klasyczne klocki LEGO). Jeśli nie mamy wpożyczamy z przedszkola lub mogą przynieść zaprzyjaźnieni czytelnicy. Zajęcia dają dzieciom: dobrą zabawę, możliwość bycia eko, naukę poprzez zabawę, możliwość decydowania i dokonywania wyboru, samodzielność, kreatywność, współpracę w grupie, potrzebę kontaktu z tekstem literackim, doskonalenie sprawności manualnej, spostrzegawczości, rozwiązywania problemów i jeszcze można wyliczać. Dzieci (ale też rodzice) za pomocą klocków lego uczą się mądrze i efektywnie spędzać czas. Biblioteka też zyskuje. Zajęcia pokazują dzieciom (ale też rodzicom), że biblioteka to ciekawe miejsce gdzie można fajnie spędzić czas oraz gdzie dba się o ekologię. Zajęcia też w ciekawy sposób popularyzują twórczość patronki roku 2022 Marii Konopnickiej.
Zajęcia pokazują dzieciom ile frajdy i dobra dla Ziemi niesie własnoręcznie zrobiona choinka z klocków LEGO w alternatywie do kupionej sztucznej ozdoby, która za chwilę wyląduje w koszu.
1.Wybieramy pomieszczenie na zajęcia z dużą przestrzenią i miejsce na wystawę choinek oraz stoły na wystawę.
2.Przytowoujemy potrzebne klocki
3. Zapraszamy dzieci (może to być grupa przedszkolna lub dzieci przyprowadzone na zajęcia przez rodziców (nie zapomniamy podać wieku: 5-6 lat)
4. Budujemy choinkę z klocków LEGO.
5.Przygotowujemy wystawę książek świątecznych dla dzieci.
6. Planujemy trasę - "Choinkowy taniec"
-
Rozplanowanie miejsca na zajęcia
-
Orientacja we własnych zbiorach klocków, jeśli mamy mało to wypożyczenie klocków z przedszkola lub od czytelników
-
Zaproszenie dzieci (ustnie jeśli przedszkole lub plakat w mediach biblioteki jak dla grupy niezorganizowanej)
-
Lokal boblioteki
-
Usuwamy np. stoły z czytelni na czas zajęć, ustawiamy stoły na wystawę
-
Przygotwujemy zestawy klocków dla każdej grupy (nie muszą być identyczne)
-
Budujemy przykładową choinkę z klocków
-
Przygotowujemy wystawę książek swiątecznych dla dzieci
-
Planujemy trasę w lokalu aby była jak najbardziej kręta np. między regałami ("Choinkowy taniecc"
- Powiatnie dzieci
-Zabawa "LEGO powitanie"
Prowadzący mówi: witam dzieci, które trzymają kloecek: w prawej rącze, w lewej, nad głową, za plecami, na ramieniu
-Zabawa "Mój klocek jest (kolor) jak... "
Dzieci stają w kręgu i zgodnie ze wskazówkami zegara mówią swoje imię oraz rzecz w kolorze trzymanego klocka.
2. Głośne czytanie wiersza "Choinka w lesie" Marii Konopnickiej, patronki roku 2022
-rozmowa z dziećmi o choince (nawiązujemy do treści wiersza -od nasionka do drzewka)
3. Zabawa ruchowa "Choinki"
Jak prowadzący powie: nasionko- dzieci kucają, choinka-stoją prosto, śnieżyca- biegają, słowa powtarzamy wielokrotnie w różnej kolejności.
4. Zabawa "Świąteczna choinka"
Prowadzący mówi: Na choince migocą światełka: wymienia kolor np. żółte i co jakiś mówi: kolorowe
Każde dziecko bierze po 1 klocku w dostępnych kolorach. Dzieci biorą do ręki klocki w wymienionym kolorze lub w różnych i potrząsają nimi.
5. "Ekochoinka z klocków LEGO"- budowanie choinek
-rozmowa z dziećmi na temat tego czy warto wycinać drzewka na choinkę (np. choinka w doniczce, do wysadzenia, zakup choinki ze szkółki)- swobodne wypowiedzi dzieci
-pokaz prostej choinki zbudowanej z klocków lego, zachecmay dzieic aby budowały według swojego pomysłu, jesli potrzebują to podsuwamy im pomysł ale tylko w ostateczności)
-przypominamy dzieciom, że to ma być świąteczna choinka, nie musi być zielona, wszystko zależy od ich wyobraźni
-dzieci dzileimy na grupy (2-3 osoby)
-każda grupa otrzymuje zestaw klocków
-każda grupa według swojego pomysłu buduje choinkę (kreatywność dzieci, współpraca, wybranie sposobu budowy, kolory, wysokość), nacisk na oddanie dzieicom decydowania i wyboru
6. Zabawa "Klocki do pudełek"
Na słowo: klocki dzieci jak najszybciej wrzucają klocki, które im zostały do pudełek.
7. Wystawa "Ekochoinka z klocków LEGO w bibliotece" (tradycyjna i wirtualna)
-pokaz zbudowanych choinek
-oglądanie wystawy
-robimy zdjęcia choinek z klocków i zamieszczamy w mediach społecznościowych
8.Zabawa „Choinkowy taniec”
-dzieci w wyobraźni zamieniają się w choinki i łapią się za rączki, wędrująkrętą drogą miedzy regalami.
9.Choinkowe pożegnanie
-dzieci wypożyczają książki do domu (też te z wystawy)
-zachęcenie aby na święta zbudowały choinkę z klocków w domu
-złożenie życzeń świątecznych
-
1 klocek LEGO dla każdego dziecka
-
tekst wiersza "Choinka w lesie" Marii Konopnickiej, dywan lub koce do siedzenia
-
pusta przestrzeń do biegania
-
klocki w kilku podstawowych kolorach dla każdego dziecka
-
zestawy klocków LEGO (podstawowe, klasyczne), duża pusta przestrzeń, dywan lub koce do siedzenia
-
klocki, które zostały z budowy
-
choinki zbudowane pzrez dzieci, stoły na wystawę
-
lokal biblioteki (wcześniej planujemy trasę)
-
książki świąteczne dla dzieci- wystawa, półki z książkami dla dzieci
-
Najważniejsze jest przygotowanie zestawów klocków dla grup, wystarczy kilka podstawowych kolorów i np. trzy podstawowe kształty (ale mogą być bardziej skomplikowane)
-
Wybieramy pomieszczenie do realizacji zajęć z dużą wolną przestrzenią, przygotowujemy koce do siedzenia, jeśli mamy na podłodze wykładzinę to niepotrzebne
-
Przygotowujemy stoły, gdzie ustawimy zbudowane choinki
-
Wyszukujemy tekst wiersza
-
Przygotowujemy wystawę książek świątecznych dla dzieci
-
Budujemy wzorcową prostą w konstrukcji choinkę aby nie zniechęcić dzieci (to ma być głównie zabawa), stawiamy tutaj na kretaywność dzieci
-
Wytyczamy trasę - "Choinkowy taniec"
Umieszczamy wystawę "Ekochoinka z klocków LEGO w bibliotece" w mediach społecznościowych biblioteki. Promujemy wystawę tradycyjną wśród czytelników, zapraszamy do oglądania inne grupy z przedszkola lub rodziców za pośrednictwem przedszkola. Oddajemy klocki jeśli były pożyczone.
-
Wystawa "Ekochoinka z klocków lego w bibliotece"
Można wsześniej się pobawić i sróbować budować choinki różnymi sposobami, aby jak najlepiej zaplanować jakie klocki będą nam potrzebne dla ustalonej liczby dzieci. Warto wiedzieć wcześniej jeśli to zorganizoowana grupa ile będzie dzieci lub zaplanować maksymalną liczbę.
Scenariusz jest prosty w realizacji.
W zajęciach nie chodzi o budowanie za pomocą bardziej zawansowanych klocków czy tematycznych ale zwykłych klasycznych, które ma każde dziecko. Ma być to prosta forma przypominająca kształt choinki. Tutaj liczy się pomysłowość a nie profesjonalne zasady budowania.
Chodzi nam o pokazanie jak można fajnie wykorzystać klocki do promowania literatury i ekologii.
Dzieci dobrze się bawią a co naważniejsze uczą się poprzez zabawę.
Zachęcamy dzieci aby pochwaliły się choinką jaką zrobiły z klocków w domu na święta np. do swojego pokoju (może to być zdjęcie na telefonie jak przyjdą do biblioteki).