- Budżet działania: 10000 zł
- Czas przygotowania: 30 dni
- Czas trwania: 90 dni
- Liczba organizatorów: 6
- Liczba uczestników: 250
Projekt, który zrealizowano miał na celu zaspokajać dziecięce potrzeby społeczne i estetyczne. Pomysł skupiła się na ukazaniu piękna przyrody oraz sztuki, w nawiązaniu do malarstwa, głównie impresjonistów m.in.: Claude'e Monet'a. W ramach projektu został zorganizowany wyjazd do szkółki ogrodniczej, gdzie dzieci zapoznały się na teamat uprawy roślin. Nastepnie zostały podzielone na grupy i każda z grup rozpoczęła projektowanie oraz zakładanie mini-ogrodu kwiatowego. Przy pomocy rodziców oraz opiekunów przedszkolnych nastąpił zakup ziemi, sadzonek/nasion i wspólne założono ogrody w specjalnych drewnianych skrzyniach. Każda z grup, przy pomocy opiekunów przedszkolnych prowadziła dziennik wzrostu roślin zawierający informacje o tym, ile wody potrzeba do podlewania roślin, jak szybko rosną, jaka była danego dnia temperatura powietrza i warunki pogodowe. Bibliotekarze, na bazie książek, przygotowali zajęcia dotyczące Moneta oraz innych impresjonistów, dzięki którym dzieci dowiedziały się, w jaki sposób sławni malarze czerpali inspiracje z przebogatego i barwnego świata roślin. Dowiedziały się także jak Claude’a Monet’a tworzył obrazy i jak dbał o swój przydomowy ogród kwiatowy. Oprócz lekcji bibliotecznej, dzieci zobaczyły w bibliotece wystawę edukacyjną inspirowaną książką Christiny Björk „Linnea w ogrodzie Moneta” udostępnioną bezpłatnie przez wydawnictwo ZAKAMARKI. Dodatkowo włączono głośne czytanie, aby zapoznać się z treścią książki. Kolejnym krokiem była próba namalowania przez dzieci impresjonistycznego obrazu z natury, patrząc na kolorowe kwiaty w skrzynkach. Wykonanie tej pracy zostało poprzedzone zajęciami z plastyczką, która przekazała podstawowe informacje o barwach, sposobie ich mieszania i nakładania na płótno. Działaniem z zakresu edukacji społecznej była wizyta w Ogrodzie Botanicznym w Krakowie oraz w oddziale Muzeum Narodowego w Krakowie - Dom Józefa Mehoffera (wraz z zajęciami edukacyjnymi). Bibliotekarze przeprowadzili także zajęcia dotyczące tworzenia zielnika – dla dzieci i rodziców. Wspólna zabawa podczas wyszukiwania, zbierania, suszenia i wklejania roślin pozwoliła dziecku i rodzicowi ciekawie i twórczo spędzić czas. Opiekunowie przedszkolni przygotowali również zajęcia dotyczące odporności emocjonalnej na trudne sytuacje dotyczące przemijana, na podstawie obserwacji roślin i książki „Jesień liścia Jasia” Leo Buscaglia w tym również głośne czytanie. Na zakończenie projektu zorganizowano „Piknik artystyczny” podczas którego przedstawiona została inscenizacja teatralno-muzyczna zawierająca w sobie motywy dotyczące sztuki i przyrody. W trakcie pikniku zostały zaprezentowane impresjonistyczne obrazy dzieci oraz zielniki, a rodzice dzieci przygotowali poczęstunek dla zaproszonych gości.
Projekt był finansowany z Fundacji im. J.K. Steczkowskiego.
Uczestnicy projektu zostali zapoznani ze sztuką impresjonistyczną. Mogli naśladować wielkiego malarza w tworzeniu własnego ogrodu i czerpania z niego inspiracji. Wprowadzone zostały elementy hortiterapii, która wpływa na sprawność fizyczną i umysłową oraz na więzi społeczne. Projekt cechował integracyjność grup różniących się przygotowaniem społecznym i emocjonalnym. Projekt łączył w sobie wykorzystanie wiedzy praktycznej i teoretycznej. Wykorzystał zakres działań z różnych dziedzin, łącząc rozwój czytelnictwa z innymi aktywnościami społecznymi. Ponadto biblioteka postrzegana jest nie tylko jako źródło wiedzy ale instytucja oferującą ciekawe inicjatywy.
- Promocja projektu.
- Przygotowanie stosownych porozumień o współpracy z przedszkolami, instytucjami oraz firmami.
- Przygotowanie terminarza działań.
- Ustalenie terminu spotkania organizacyjnego z dyrekcją przedszkoli, rodzicami dzieci biorących udział w projekcie.
- Ustalenie terminów poszczególnych działań z firmami, instytucjami w których będą realizowane zajęcia.
- Przygotowanie harmonogramu dojazdów dzieci.
- Przygotwanie bezgotówkowych bonów dla rodziców uprawniających do odbioru poszczególnych elementów potrzebnych do realizacji projektu.
- Przygotowanie prezentacji multimedialnej o projekcie i przedstawienie na spotkaniu organizacycjnym skierowanym do dyrekcji i rodziców.
- Przygotowanie prezentacji o impresjonistach na zajęcia edukacyjne.
- Zarezerwownie wystawy "Lineea w ogrodzie Moneta"
- Zarezerwowanie grupy teatralnej na piknik artystyczny, która przedstawi dzieciom inscenizację teatralną zawierającą w sobie motywy sztuki i przyrody.
-
Koordynatorzy projektu z ramieni biblioteki i przedszkoli
-
Odbiorcy projektu
-
Partnerzy projektu
-
Zapewnienie przewoźnika dla dzieci
-
Grupa teatralna
-
Ustalenie szczegółow z gronem pedagogicznym.
-
Ustalenie szczegółów z partnerami projektu.
-
Zarezerwowanie terminów wyjazdu u przewoźnika
-
Omówienie z grupą teatralnym zadania do kórego muszą się przygotować
-
Przygotowanie umów dla ekspertów.
1 Zakup wyżej wymienionych elementów i dostarczenie do poszczególnych placówek. 2. Zajęcia dla dzieci i rodziców w szkółce ogrodniczej. 3. Zakładanie mini ogrodów w poszczególnych przedszkolach. 4. Zakup materiałów niezbędnych do przygotowania autorskich zielników, dzienników wzrostu. 5. Przeprowadzenie zajeć dla rodziców dotyczących tworzenia zielników i rozdanie przygotowanych zielników. 6. Zakup farb, blejt ram, palet do mieszania kolorów, pędzli i dostarczenie do poszczególnych placówek. 7. Przygotowanie protokołów dla przedszkoli potwierdzających odbiór poszczególnych elementów. 8. Przeprowadzenie zajęć dla dzieci przez nauczycieli dotyczących przemijania "Jesień liscia Jasia" 9. Przeprowadzenie przez włądze samorządowe zajęć edukacyjnych dotyczących impresjonistów oraz głośne czytanie książki "Linnea w ogrodzie Moneta". 10. Wyjazd dzieci do Ogrodu Botanicznego. 11. Wystawa z wydawnictwa ZAKAMARKI "Linnea w ogrodzie Moneta" 12. Zajęcia plastyczne dla dzieci i malowanie obazów impresjonistycznych. 13.Wyjazd dzieci do Muzeum Narodowego - Oddział Dom Józefa Mehoffera 14. Piknik artystyczny - podsumowanie projektu.
-
Koordynatorzy projektu z ramienia biblioteki i przedszkoli
-
Uczestnicy projektu - dzieci w wielku 3-5 lat
-
Rodzice
-
Eksperci
-
Sale
-
Sprzęt multimedialny
-
Donice, ziemia,rośliny/sadzonki, zielniki autorskie, dzienniki wzrostu, pędzle, farby, palety do mieszania kolorów
-
Bilety wstępu do muzeum i ogrodu
-
Książki na bazie której przeprowadzono zajęcia: " Linnea w ogrodzie Moneta", Jesień liscia Jasia
-
Wystawa udostępniona przez wydawnictwo ZAKAMARKI
-
Zaproszenia dla samorządowców i przedsatwicieli instytucji oświatowych na piknik artystyczny
-
Należy wcześniej skontaktować się z wszystkimi partnerami w celu ustalenia szczegółów dotyczących realizacji poszczególnych działań.
-
Wyzanaczenie rodziców do zakupu drewnianych donic, ziemi, sadzonek oraz do przygotowania pikniku artystycznego.
-
Przygotowanie projekcji na zajęcia dotyczące impresjonistów.
Projekt został bardzo pozytywnie odebrany przez rodziców oraz grono pedagogiczne. Działania związane ze zbieraniem roślin i kolekcjoowaniem ich w zielnikach będą nadal kontynuowane. Przedszkola we własym zakesie planują zajęcia plastyczne w nawiązaniu do tych przeprowadzonych w ramach projektu, z wykorzystaniem materiałów (blejtramy, paalety, farby w tubach). Ponadto donice, które zostały zakupione zostały przekazane na własność przedszkolom biorącym udział w projekcie. Przedszkola co roku planują zakładać mini-ogrody. Zielniki, które zostały wykonane przez dzieci są wyeksponowane w bibliotece. Obrazy, które powstały w ramach projektu zostały zakupione przez rodziców, a pieniądze przekazane na hospicjum. Przygotowana została również obszerna relacja i przesłana do mediów.
-
Dobre chęci, aby kontynuować przedsięwzięcie.
-
W trakcie podsumowania projektu zachęcano do kontyniowania działań we własnym zakresie.
Generalnie udało się wszystko. Jednak następnym razem byłaby brana pod uwagę mniejsza grupa odbiorców projektu. Zalanowane i zrealizowane podczas projektu liczne wyjazdy z tak dużą grupą uczestników (150 dzieci) wymagało dobrego skoordynowania działań (biorąc pod uwagę personel biblioteczny i merytorycznej działalności biblioteki).
Największym suksesem projektu były działania, które pozwoliły aktywnie włączyć się rodzicom w rozwój i edukację ich dzieci. Mowa tu zarówno o pomocy w przewozie donic i roslin, ale przede wszystkim o wspólnym tworzeniu zielnika. Dzieki temu mogli kreatywnie spędzić czas wspólnie z dzieckiem, pokazując mu pozamaterialny świat wartośći, zwrócić uwagę na piekno roślin i zachwycać się otaczającą przyrodą. Z rozmów z rodzicami wiem, że dzięki temu przekonali się do spędzania wolnego czasu w muzeach, bibliotekach oraz własnych ogrodach.