- Budżet działania: 7740 zł
- Czas przygotowania: 1 miesiąc
- Czas trwania: 6 dni
- Liczba organizatorów: 9
- Liczba uczestników: 138
Nasz projekt polegał na zorganizowaniu w bibliotece bezpiecznej, przyjaznej i estetycznej przestrzeni dla młodszych dzieci gdzie będą mogły rozpoznawać i rozwijać swoje zainteresowania oraz ciekawie spędzać wolny czas. Celem naszym było także zwiększenie umiejętności manualnych i poznawczych wśród dzieci, rozbudzenie u nich potrzeby kontaktu z kulturą, uczenie właściwego i świadomego jej odbioru również przy wykorzystaniu nowoczesnych technologii (poprzez takie działania jak: warsztaty plastyczne, zajęcia informatyczne, głośne czytanie z bajkoterapią i zabawami edukacyjnymi, wirtualne zwiedzanie ciekawych miejsc w Polsce, zajęcia teatralne i przedstawienie kukiełkowe, konkurs plastyczny, wystawa prac dzieci tradycyjna i wirtualna, impreza "Bal w Krainie Książki"). Atrakcyjna nowoczesna biblioteka i edukacja poprzez zabawę to motto naszego projektu. Uczestnikami projektu „Tęczowa Akademia Malucha” były dzieci w wieku 3-6 lat.
Mama jednej z uczestniczek projektu pewnego dnia rano odwiedza bibliotekę i mówi: „Musiałam przyjść bo moja Wiktoria nie daje mi spokoju. Już od paru dni ciągle słyszę: Mamuś, musisz pójść do biblioteki tam jest teraz tak super! Wiktoria (6 lat) tak zachwalała mamie nowy Kącik Malucha. To był dla nas największy komplement.
Po „Balu w Krainie Książki” grupa czterolatków w kolorowych przebraniach z wychowawczyniami i rodzicami czeka na autobus. Maluchy rozchichotane, na twarzach dorosłych maluje się zmęczenie. Przechodząc obok dzieci pytam „Zmęczeni…” wtedy słyszę: „Prosepanią a jutro znowu możemy tak się pobawić” Mimo zmęczenia na twarzach dorosłych zgodnie z tytułem projektu pojawiła się tęcza.
Biblioteka zmieniła swój wygląd na lepszy-powstał Kącik Malucha (kolorowe mebelki, poduchy, zabawki, puzzle, gry, materiały plastyczne przystosowane dla dzieci). Dzieci chętniej przychodzą do biblioteki po książki, ale również aby się pobawić, posłuchać głośnego czytania, korzystać zInternetu, kolorować lub po prostu się pobawić. Powstało bardzo atrakcyjne i przyjazne miejsce dla maluchów. Biblioteka pozyskała także nowych czytelników głównie dzieci wieku 3-5 lat oraz rodziców tych dzieci. Wzbogaciła się oferta biblioteki o nowe formy wykorzystujące nowoczesne technologie jak cykliczne zajęcia "Wirtualne zwiedzanie ciekawych miejsc Polski i świata", przygotowanie wirtualnych wystaw, prowadzenie bajkoterapii. Biblioteka pozyskała nowych sojuszników jak: Przedszkole "Leśne Skrzaty", Firma Blac Red White, nauczyciel plastyki z gimnazjum, którzy zaoferowali swoją pomoc w dalszych naszych działaniach. Pracownicy poprzez samokształcenie nabyli nowe umiejętności w zakresie prowadzenia bajkoterapii, przygotowania wirtualnej galerii. Biblioteka w środowisku zyskała miano instytucji wspomagającej młode rodziny w trudnym procesie wychowawczym. Placówka stała się bardziej otwarta na środowisko lokalne. Mieszkańcy gminy bardziej zainteresowali się naszą działalnością przekonując się, że jej oferta to nie tylko wypożyczanie książek, ale wiele różnych działań kulturalno-edukacyjnych i społecznych, w których mogą wziąć udział.
Rozeznanie w środowisku jakie są potrzeby najmłodszych dzieci w zakresie utworzenia Kącika Malucha; nawiązanie współpracy z partnerami; przygotowanie dokumentacji projektu, promocja projektu; rekrutacja uczestników.
-
Rysunki dzieci
-
Dokumentacja projektu (np. wniosek, scenariusze)
-
Plakaty, ulotki, informacja do mediów, ogłoszenie w kościele, zakładki
-
Lista uczestników
-
Przeprowadznie badania wśród dzieci (rysunek)
-
Analiza rysunków dzieci
-
Ustalenie zasad współpracy z partnerami
-
Przygotowanie dokunetacji projektu
-
Promocja projektu
-
Rekrutacja uczestników
- Organizacja Kącika Malucha
- Zajęcia kameralne w Kąciku Malucha (przynajmniej jeden raz w tygodniu; korzystanie z wyposażenia kącika, bajkoterapia)
- Warsztaty plastyczne "Kolorowe zabawy z plastyką" (
- Zajęcia "Wirtualne zwiedzanie ciekawych miejsc w Polsce" Konkurs plastyczny "Moja ulubiona postać z książki"
- Zajęcia "Zabawa w teatr" (przedstawienie kukiełkowe,wykonie pzrez dzieci kukiełek)
- Zajęcia informatyczne "Malowanie na ekranie"
- Wystawa wirtualna i tradycyjna "Mali artyści z Tęczowej Akademii Malucha"
- Impreza podsumowująca projekt "Bal w Krainie Książki" (głośne czytanie przez policjanta, pokaz wozu policyjnego, zabawy z ksiązką, bal, wręczenie dyplomów i nagród).
-
Wyposażenie Kącika Malucha (meble, stolik, krzesełka, książki zabawki, gry, puzzle, zabawki edukacyjne, dywan, poduchy)
-
Materiały plastyczne
-
Komputer, Internet, projektor multimedialny, aparat fotograficzny
-
Przeprowadznie kolejnych działań
-
Ustalenie konkretnych terminów zajęć
-
Utworzenie Kącika Malucha (zakup wyposażenia, organziacja)
-
Współpraca z partnerami:-Niepubliczne Przedszkole "Leśne Skrzaty" (pomoc organizacyjna (promocja projektu wśród dzieci i rodziców; opieka nad dziećmi np. podczas: warsztatów plastycznych, zajęć "Zabawa w teatr", zajęć informatycznych, imprezy "Bal w Krainie Książki") -pomoc merytoryczna (wspólne opracowanie scenariusza imprezy "Bal w Krainie Książki"; pomoc w opracowaniu zabaw edukacyjnych na Zajęcia kameralne w Kąciku Malucha; opieka merytoryczna nad dziećmi w konkursie plastycznym, pomoc w aranżacji Kącika Malucha);-Szkoła Podstawowa im. Dzieci Zamojszczyzny w Aleksandrowie (merytoryczna (pomoc w przygotowaniu scenariusza imprezy "Bal w Krainie Książki" i jej współprowadzenie; ocena prac plastycznych; pomoc w przygotowaniu wystawy tradycyjnej prac dzieci, zamieszczanie materiałów związanych z projektem na stronie szkoły) -pomoc organizacyjna (promocja projektu wśród dzieci z oddziału przedszkolnego i ich rodziców; opieka nad dziećmi np. podczas warsztatów plastycznych, zajęć "Zabawa w teatr" zajęć informatycznych; użyczenie Sali gimnastycznej, nagłośnienia, magnetofonu na imprezę "Bal w Krainie Książki", pomoc w aranżacji Kącika, użyczenie sztalug na wystawę, przekazanie materiałów plastycznych ); -Grupa Teatralna "Wesoła Kompania" (4 wolontariuszki z Grupy Teatralnej )- Przygotowanie przedstawienia kukiełkowego dla dzieci , pomoc w prowadzeniu zajęć "Zabawa w teatr", pomoc w przygotowaniu Sali, pomoc w opiece nad dziećmi podczas zajęć);-Urząd Gminy Aleksandrów ((wójt, zastępca wójta, księgowa, informatyk) -patronat honorowy wójta, prowadzenie obsługi księgowej projektu, przygotowanie wirtualnej wystawy "Mali artyści z Tęczowej Akademii, zamieszanie materiałów na stronie gminy związanych z projektem, przekazanie materiałów papierniczych np.: papier ksero, taśma klejąca, zszywki, teczki biurowe wręczenie dyplomów laureatom konkursu, podziękowań partnerom i wolontariuszom; użyczenie autobusu szkolnego( dowóz dzieci na imprezę);-Koło Przyjaciół Biblioteki ((2 wolontariuszki z Koła Przyjaciół Biblioteki)- pomoc w prowadzeniu zajęć kameralnych w Kąciku Malucha (głośne czytanie, opieka nad dziećmi, pomoc w prowadzeniu zabaw), opieka nad dziećmi podczas zajęć "Wirtualne zwiedzanie...", pomoc w promocji projektu (rozklejanie plakatów na terenie gminy, rozdawanie ulotek, pomoc w wykonaniu zakładek i ich rozprowadzaniu, pomoc w opiece nad dziećmi podczas imprezy „Bal w Krainie Książki”)
Realizacja projektu zachęciła nas do podejmowania kolejnych podobnych działań w przyszłości. Bardzo żywiołowe reakcje dzieci na proponowane formy, duży sukces Kącika Malucha – to wszystko dopinguje nas do podejmowania kolejnych działań na rzecz maluchów. Prowadzimy chociażby przez wakacje zajęcia dla maluchów oparte na wierszach Juliana Tuwima „Tuwimolandia zaprasza!”. W dużej mierze podczas zajęć wykorzystujemy pedagogikę zabawy.
-
Kącik Malucha
-
Dobre chęci
-
Scenariusze zajęć
-
Aktywne korzystanie z Kącika Malucha
-
Zajęcia dla maluchów oparte na wierszach Juliana Tuwima „Tuwimolandia zaprasza!”.
Dobrze jest podobne działnie przygotować dla mniejszej grupy uczestników (wszytskie dzieci będą mogły skorzystać ze wszystkich [roponowanych działań).
Najbardziej skuteczną formą promocji dzięki, której dzieci stały się uczestnikami projektu było nawiązanie ścisłej współpracy z Przedszkolem „Leśne Skrzaty” w Aleksandrowie. Były to bezpośrednie rozmowy z dyrekcją, wychowawczyniami, rodzicami oraz dziećmi.