• Sceariusz
  • Publikacja: 23.07.2013
  • Edycja: 29.07.2013
  • 1 
"MŁODZI WYSPĄ POMYSŁÓW W BIBLIOTECE"-projekt

  • Budżet działania: 6740 zł
  • Czas przygotowania: 2 miesiące
  • Czas trwania: 6 dni
  • Liczba organizatorów: 7
  • Liczba uczestników: 30
Pomysł na działanie

Na czym polegało przedsięwzięcie?

Celem projektu "Młodzi wyspą pomysłów w bibliotece" było zagospodarowanie czasu wolnego młodzieży oraz wzbogacenie i dostosowanie oferty biblioteki do potrzeb młodych mieszkańców Gminy Aleksandrów (poprzez takie działania jak: warsztaty fotograficzne i z grafiki komputerowej, konkurs fotograficzny, wystawa, fotokalendarz, koło fotograficzne) Polegał on także na stworzeniu wygodnego miejsca do spotkań młodych ludzi, gdzie będą mogli czuć się swobodnie oraz twórczo rozwijać swoje zainteresowania na rzecz ich własnego rozwoju, środowiska lokalnego i biblioteki.

Dlaczego warto?

Projekt podobał się młodzieży. Świadczył o tym chętny udział w działaniach i duży wkład pracy. Młodzi okazali się wyjątkową wyspą pomysłów w bibliotece.

Tak o projekcie powiedziała Magda- „Mnie zafascynował pomysł tworzenia fotobloga. Wcześniej nie miałam pojęcia jak to się robi. Dzięki warsztatom dużo się nauczyłam i zaczęłam resztę sama poszukiwać wiadomości w Internecie. Udało się zostałam liderem. Razem z dziewczynami założyłyśmy bloga mlodzitacyzdolni.blopix.pl. Trochę strachu czy się spodoba. Jak licznik odwiedzin zaczął rosnąć to już byłyśmy dumne. Nic by się nie udało jakby nie super zdjęcia naszych koleżanek i kolegów”.

Angelika nie korzystała z biblioteki. Omijała ją szerokim łukiem. Dowiedziałam się od gimnazjalistów, że lubi fotografować. Poprosiłam aby zaprosili ją na spotkanie. Przyszła. Na początku nieufna. Myślę, że dzięki temu, że rzeczywiście młodzi ludzie mogli realizować swoje pomysły z czasem stała się jedną z najbardziej zaangażowanych osób w działania. Przypominała innym o warsztatach. To ona skupiła wokół siebie grupę tworzącą wystawę tradycją i w wersji elektronicznej. Dziewczyny w wolnym czasie często przesiadywały przed komputerem oglądały fotografie , wybierały, tworzyły podpisy. Widać było, że daje im to wiele satysfakcji. Angelika jest teraz liderką koła fotograficznego.

W trakcie przygotowania

Rozeznanie w środowisku jakie są oczekiwania młodych ludzi; nawiązanie współpracy z partnerami; przygotowanie dokumentacji projektu, promocja projektu , rekrutacja uczestników

Co jest potrzebne do realizacji tego etapu?
  •   diagnoza środowiska- ankieta najlepiej przeprowadzona indywidualnie (raczej unikac robienia ankiety w klasie)
  •   Kontakty z partnerami (rozmowy indywidualne, telefon, email, facebbok), ustalenie zasad wspólpracy
  •   Przygotowanie zasad współpracy (umowy, porozumnie itp.)
  •   Plakaty, ulotki, informacja do mediów, ogłoszenie w kościele
  •   Oświadczenia dla uczestników (rekrutacja)
  •   Rozeznnaie oferty (rolety, pufy, antyramy, dywan)
  •   Rozeznanie oferty (projktor)
Jak krok po kroku przebiega etap przygotowań?
  1. Rozeznanie w środowisku jakie są oczekiwania młodych ludzi
  2. Nawiązanie współpracy z partnerami (gimnazjum, urząd gminy, firma oferująca sprzęt elektorniczny, parafia, Koło Przyjaciół Biblioteki,footgraf, informatyk
  3. Promocja projektu (przygotowanie i rozwiszenie plaktów na trenie gminy, rozdawanie ulotek w klasach gimnazjum, rozmowy bezposrednie, media tradycjne i portale, strona gminy, facebook biblioteki, ogłoszenie w kościele)
  4. Rekrutacja (spotkanie organizacyjne)
  5. - Organizacja miejsca dla młodych ludzi
  6. Zakup projektora multimedialnego
W trakcie realizacji

Świetnym pomysłem, przysłowiowym „strzałem w dziesiątkę” (z czego jesteśmy bardzo zadowoleni) było zorganizowanie miejsca dla młodych ludzi. Do tej pory nie było w bibliotece wydzielonego miejsca, które by spełniało oczekiwania młodzieży. Dzięki temu projektowi powstał kącik „na luzie” jak nazwali go młodzi. Fajne pufy, rolety w oknach, antyramy do prezentacji chociażby fotografii, projektor multimedialny, blisko komputery i jest sukces. W takim miejscu młodzi ludzie chcą się spotykać, rozmawiać, dyskutować, oglądać zdjęcia, brać udział w warsztatach, korzystać Internetu, poczytać książkę czy czasopismo. Kreatywnie spędzają wolny czas, rozwijają swoje zainteresowania, zdobywają nowe umiejętności i wiedzę. Jednym słowem atrakcyjność biblioteki znacznie wzrosła wśród młodzieży. Oczywiście z tego miejsca mogą korzystać również inni użytkownicy biblioteki. Bardzo jesteśmy zadowoleni z fotobloga, który został stworzony przez młodych ludzi. Ma on już ponad 1700 odwiedzin i to nas bardzo cieszy. Spojrzenie młodzieży na Aleksandrów okazało się trochę zaskakujące, ale to pokazało jak młodzież potrafi być pomysłowa i spojrzeć z innej perspektywy na to co nas otacza.
Wydrukowanie kalendarza okazało się bardzo dobrym pomysłem. Bardzo podobał on się wszystkim (uczestnikom, partnerom, mieszkańcom i władzom). Dla uczestników projektu była to wielka duma, że ich prace są wydrukowane (widać było jak bardzo się cieszą). Jest to po prostu fajny gadżet, który promuje bibliotekę i gminę. Pozostałe działania jak warsztaty fotograficzne i z grafiki komputerowej, wystawa , konkurs również spełniły nasze oczekiwania i cieszyły się zainteresowaniem wśród uczestników i społeczności.

W trakcie realizacji projektu nie było większych trudności. Wyzwaniem było znalezienie drukarni, która w zaplanowanej kwocie wydałaby kalendarz, który spełniałby nasze oczekiwania pod względem jakości i udało się. Prowadzaliśmy pertraktacje z różnymi drukarniami, poszukiwaliśmy też ofert w Intrenecie, skorzystaliśmy także z doświadczeń innych osób z naszej gminy i ta droga okazała się najskuteczniejsza. Kalendarz, który ukazał się drukiem bardzo podobał się uczestnikom i realizatorom projektu oraz mieszkańcom.

Co jest potrzebne do realizacji tego etapu?
  •   WarszWarsztaty fotograficzne "Fotografia cyfrowa na topie" (sala, projeketor, aparaty fotograficzne,
  •   Warsztaty z grafiki komputerowej "Zabawy z grafiką komputerową" (sala, projeketor, komputery)
  •   Konkurs fotograficzny "Gmina Aleksandrów z różnej perspektywy"(regulamin, dyplomy , nagrody)
  •   Zaprojektowanie i druk fotokalendarza we wersji elektronicznej i papierowej (footgrafie , program komputerowy do twozrenia fotokalendarza, komputer)
  •   Założenie i prowadzenie fotobloga ( fotografie, program do tworzenia footbloga, komputer)
  •   Koło footgraficzne (plakaty, uczestnicy, ciastka, napoje))
  •   Wystawa "Aleksandrów w footgrafii"- tradycjna i elektorniczna (fotografie w wersi elektronicznej i tradycyjnej, sztalugii, podpisy, komputer, podziękownia, zaproszenia, dekoracje, nagłośnienie, duża sala, krzesła, projketor, ekran))
Jak krok po kroku przebiega etap przygotowań?
  1. Warsztaty fotograficzne "Fotografia cyfrowa na topie" (ustalamy termin, przygotwanie scenariusza, listy uczestników, warsztaty)
  2. Warsztaty z grafiki komputerowej "Zabawy z grafiką komputerową" (podanie terminów, scenariusze, listy uczestników, warsztaty)
  3. Konkurs fotograficzny "Gmina Aleksandrów z różnej perspektywy" (opracowanie regulaminu, promocja, zbieranie prac, ocena, wręczenie dyplomów i nagród)
  4. Zaprojektowanie i druk fotokalendarza we wersji elektronicznej i papierowej (wybór footgrafii, wybór programu do tworzennia fotokalendarza, opracowanie fotokalendarza, znalezienie drukarnii, druk)
  5. Założenie i prowadzenie fotobloga (wybór prac , wybór programu do tworzenia, fotoblog,
  6. Założenie koła footgraficznego (promocja, spotkanie orgnizacyjne)
  7. Wystawa "Aleksandrów w footgrafii"-tradycyjna i elektorniczna (zaproszenie na wystawę, wywołanie fotografiii, twozrenie galerii w wersji elektonicznej i zamieszenie jej na stronie gminy i facebooku biblioteki, wręczenie podziekowań, dyplomów i nagród, część artystyczna)przygotowanie wystawy
Po zakończeniu

Przygotowanie sprawozdania z realizacji projektu. Prezentacja wystawy Biblioteka zaoferowała społeczności lokalnej nowe usługi jak: możliwość udziału w kole fotograficznym, korzystanie z fotobloga, Mieszkańcy, którzy lubią robić zdjęcia mogą pokazać swój talent i zaprezentować swoje prace szerokiemu kręgowi odbiorców na fotoblogu. Wszyscy mieszkańcy mogą także korzystać z fotograficznej bazy wiedzy o gminie Aleksandrów. Mieszkańcy otrzymali także bezpłatny i unikalny kalendarz na 2014 rok (który jest rozprowadzany w wersji elektronicznej i tradycyjnej). Powstało także nowe estetyczne miejsce głównie z myślą o młodych, ale może z niego korzystać każdy, kto ma na to ochotę. Można tam spotkać się, podyskutować, korzystać z Internetu, obejrzeć zdjęcia, poczytać prasę i książkę itp.

Co jest potrzebne do realizacji tego etapu?
  •   dokumentacja
  •   wystawa
  •   kalendarz
  •   miejsce dla młodych
  •   prace mieszkańców
Jak krok po kroku przebiega etap przygotowań?
  1. Przygotowanie sprawozdania
  2. Prezentacja wystawy
  3. Udostępnianie fotokalendarza
  4. Aktywne korzystanie z miejsca dla młodych
  5. Prezentacja prac mieszkańców
DZIEL SIĘ WIEDZĄ, MNÓŻ POMYSŁY!

Co mogło być zrobione inaczej?

Należy motywować młodzież, szczególnie na początkowych warsztatach (które warto zacząć od podstaw fotografii-trochę monotonne tematy, ale konieczne aby młodzież mogła nabyć umiejętności w tym zakresie). Warto dać młodzieży pole do popisu i nie ograniczać jej wąską tematyką fotografii.

Informacje dodatkowe

Projekt był dość obszerny i trudno opisać szczegółowo wszystkie działania. Warto jednak go zrealizować. Cieszył się dużym zaintresowaniem wśród młodzieży. Młodzi ludzie po zakończeniu projektu zostają przy bibliotece i włączają się aktywnie w jej działalność.