• Sceariusz
  • Publikacja: 09.05.2016
  • Edycja: 09.05.2016
  • 2 
O finansach warto mówić, aby potem się nie trudzić
O finansach warto mówić, aby potem się nie trudzić

  • Budżet działania: 875 zł
  • Czas przygotowania: 2 miesiące
  • Czas trwania: 2 miesiące
  • Liczba organizatorów: 2
  • Liczba uczestników: 25
Pomysł na działanie

Na czym polegało przedsięwzięcie?

Do projektu "O finansach... w bibliotece" przystąpiła Miejska Biblioteka Publiczna w Kudowie- Zdroju (woj. dolnośląskie) po raz pierwszy. Bodźcem do tego kroku była rozmowa z uczestnikami sześciu edycji kursów komputerowych dla seniorów, którzy podkreślali chęć kontynuacji i rozszerzania wiedzy z nowych technologii. Dlatego starałyśmy się sprostać temu zadaniu i choć wiedziałyśmy, że będzie to wymagało uzupełnienia naszej wiedzy oraz dodatkowego zaangażowania podjęłyśmy się roli "przewodników po finansach". Odbiorcami kursu były osoby 50+ i jedna osoba 35+. Razem 25 osób. W celu zachowania konfortu pracy przy komputerze uczestnicy zostali podzieleni na dwie grupy. Dodatkowo niektórzy woleli pracować na swoich laptopach. Celem przedsięwzięcia była popularyzacja wiedzy ekonomicznej i zwiększenie umiejętności korzystania z usług finansowych wśród osób w wieku 50+ naszej miejscowości.

Dlaczego warto?

Przystąpienie do projektu dało szansę rozszerzenia oferty bibliotecznej dla mieszkańca dorosłego i dojrzałego. Wśród uczestników były osoby, które wcześniej nie korzystały z naszych usług, a obecnie systematycznie wypożyczają książki, czytają prasę i uczestniczą w innych wydarzeniach kulturalnych. Warto także uczestnić w kursie dla poszerzenia wiedzy nie tylko o finansach, ale takiej "życiowej" np.: jak napisać reklamację, gdzie odnaleźć wzór pism urzędniczych, czy jaki bank ma dla mnie najkorzystniejszą ofertę. Spotkanie podczas kursu daje możliwość nieskrępowanej dyskusji na temat finansów, bo jesteśmy w gronie osób, które pojawiły się na spotkaniu w tym samym celu. Wymiana poglądów, wiedzy na dany temat, wykazanie się kompetencjami daje możliwość nie tylko konfrontacji, ale i do wartościowania się, Dla bibliotekarzy doskonały kurs, trenerskie doświadczenie, wsparcie od moderatorów ale także wiedzę, co nieukrywajmy, bo gospodarowanie skromnym budżetem wciąż jest dla nas kłopotliwe.

W trakcie przygotowania

Przygotowania do projektu rozpoczęłyśmy same od siebie. Grunt to optymizm i nastawienie, że damy radę- chwycić byka za rogi, aby potem słyszeć brzęczenie świnki. Swoją wiedzę rozszerzałyśmy na kursie e-learningowym, kończącym się testem, a potem na dwudniowym szkoleniu we Wrocławiu i webinariach. Okazało się, że nasza myśl o nudnym temacie i kłopotliwej rozmowie o pieniądzach z uczestnikami nie mają odzwierciedlenia z ideą kursu. W dalszym etapie nastąpiła rekrutacja kursantów. Wykorzystałyśmy wszystkie kulturalne chwyty, Plakaty, ulotki, informacje na stronie internetowej, w naszym biuletynie, wydawanym także w formie elektronicznej. Najpiewniejsza okazała się rozmowa telefoniczna z uczestnikami wszystkich edycji kursów komputerowych w bibliotece i "poczta pantoflowa".Na jej podstawie określiłyśmy liczbę uczestników. Dla pokazania praktyki i poparcia zdobywanej wiedzy przez uczestników warto zaprosić ekspertów. I tutaj było nasze zaskoczenie kiedy przeprowadzałyśmy mini-wywiad o zajęcie zawodowe. Okazało się, że ekspertów mamy wśród samych uczestników. Była pani, która prowadziła ubezpieczenia, pan związany zawodowo niegdyś z bankiem, a także małżeństwo ze Stanów Zjednoczonych, naświetlające nam ten ów tamten problem za granicą. To wszystko sprzyjało otwartej dyskusji.

Co jest potrzebne do realizacji tego etapu?
  •   Dostęp do kursu e-lerningowego dla prowadzących
  •   Udział w szkoleniach stacjonarnych i webinariach
  •   Przygotowanie plakatów, ulotek, zaproszeń i informacji w biuletynie
  •   Rekrutacja podczas rozmowy telefonicznej
  •   Sala z wyposażeniem w stanowiska komputerowe z dostępem do Internetu, rzutnik, ekran, laptop, flipchart
  •   Zapewnienie poczęstunku i dużą ilość picia
  •   Materiały piśmiennicze dla każdego uczestnika (np. teczka, zeszyt, długopis)
  •   Zeszyt uczestnika z ćwiczeniami dla poszczególnych modułów
  •   Wygenerowanie pinów dostępu do kursu dla każdego uczestnika
Jak krok po kroku przebiega etap przygotowań?
  1. Cykl szkoleń stacjonarnych, e- lerningowy kurs oraz udział w webinariach
  2. Przygotowanie materiałów informacyjno-promocyjnych o kursie
  3. Zakup materiałów piśmienniczych dla uczestników
  4. Zakup produktów na poczęstunek
  5. Zapytanie o potrzebę ekspertów z dziedzin poruszanych na kursie- byli wśród nas
  6. Podział uczestników na grupy dogone dla uczestników i utworzenie listy
W trakcie realizacji

Kurs "O finansach...w bibliotece"jest e-lerningowy, czyli każdy uczestnik otrzymuje indywidualny login i PIN, co umożliwia mu samodzielną pracę na platformie. Jest to bardzo wygodne i praktyczne ponieważ w każdej chwili może sam uczyć się lub powtarzać materiał. W trakcie realizacji istotne jest kierowanie się potrzebami i zainteresowaniami samych uczestników. Kurs podzielony jest na 5 modułów i każdy powinien zakończyć się w ciągu jednego spotkania, lecz niektóre są obszerne, dlatego tak należy poprowadzić warsztaty, aby nie zniechęcić uczestników. Ustalić ilość przerw, wesprzeć się wolontariuszami (miałyśmy jedną osobę dodatkowo), bo jest różny poziom umiejętności technicznych, Ważny jest poczęstunek dla relaksu i integracji grupy oraz duża ilość wody (jest to istotne w przypadku osób starszych). Warto wyświetlać filmiki instruktażowe na ekranie dla wszystkich, bo przy wolnym Internecie wszystko zawiesza się, kiedy każdy chce oglądać indywidualnie. Ważne jest również zwrócenie uwagi na wypełnienie ankiet i testów kończących moduły przez uczestników, gdyż jest to warunek zaliczenia kursu.

Co jest potrzebne do realizacji tego etapu?
  •   Aparat fotograficzny dla udokumentowania spotkań
  •   Materiały dla uczestników spotkań edukacyjnych- zeszyt
  •   Podział czasu spotkania z uwzględnieniem przerw wg potrzeb kursantów
  •   Rzutnik, ekran, laptop, głośniki, flipchart
  •   Scenariusze dla prowadzącego spotkania edukacyjne
Jak krok po kroku przebiega etap przygotowań?
  1. Przygotowanie sali i wyposażenie (przewietrzenie, ustawienie stolików i krzeseł), a dla uczestników z laptopami podłączenia do sieci i sprawdzenie działania Internetu
  2. Przygotowanie poczęstunku (ciastka, kawa, herbata, woda, filiżanki i talerzyki)
  3. Omówienie z uczestnikami przebiegu spotkania, wysłuchanie uwag i wskazówek
  4. Zwrócenie uwagi na kolejność wykonywanych zadań i tempo pracy każdego uczestnika
  5. Poruszać elementy z modułu, które najbrdziej interesują uczestników
  6. Rozpoczęcie i moderowanie dyskusji
  7. Odpowiadanie na pytania kursantów i ich potrzeby
Po zakończeniu

Zakończenie kursu to bardzo ważny i podniosły moment dla każdego uczestnika. Chciałyśmy, aby obie grupy spotkały się razem, niestety niektórym aktywnym jeszcze zawodowo nie odpowiadała pora. Dla każdego kursanta przygotowałyśy certyfikat, który wręczyłyśmy na koniec ostatniego modułu. Był też moment na wspólną dyskusję, omówienie kursu i podzielenia się wrażeniami przy torcie. Dla prowadzących przygotowany jest podgląd osiągnięć i zaliczenia kursantów, co należy sprawdzić i ewentualnie uzupełnić. Pozostaje także rozliczenie finansowe, a więc faktury, podsumowanie i sprawozdanie. Przed nami jeszcze spotkanie "Podaj dalej", które chcemy zorganizować dla naszej partnerskiej biblioteki czeskiej.

Co jest potrzebne do realizacji tego etapu?
  •   Przygotować certyfikaty imienne dla uczestników
  •   Przygotowanie uroczystego poczęstunku z tortami
  •   Miła i uroczysta atmosfera
Jak krok po kroku przebiega etap przygotowań?
  1. Rozdanie certyfikatów
  2. Uroczyste zakończenie projektu
  3. Sprawdzenie i rozliczenie faktur
  4. Analiza i sprawdzenie zaliczenia kursu na platformie
  5. Obróbka dokumentacji fotograficznej
  6. Sprawozdanie z przeprowadzonych działań
DZIEL SIĘ WIEDZĄ, MNÓŻ POMYSŁY!

Co mogło być zrobione inaczej?

Kurs jest bardzo dobrym narzędziem edukacyjnym dla dorosłych, na którym można również pracować przy każdej edycji kursu komputerowego dla seniorów. Warto zorientować się, czy wśród uczestników nie mamy ekspertów z danej dziedziny, bo to budzi zaufanie wśród innych uczestników. Jeden moduł trwa od 2 do 3 godzin, długo, ale nieodczuwa się tego, gdy jest proporcjonalnie rozłożony czas pomiędzy edukacją a przerwami. Uczestnicy byli zadowoleni i chwalili sobie zdobytą wiedzę. Wymaga też solidnego przygotowania przez prowadzących, ale to tylko z pożytkiem dla nich.

Informacje dodatkowe

Powstał krótki filmik z historią Pani Hani, uczestniczki kursu "O finansach" oraz wykorzystałyśmy rysunek Pani Krystyny Maciejny, który narysowała inspirując się celem kursu.