• Sceariusz
  • Publikacja: 28.03.2013
  • Edycja: 05.04.2013
  • 4 
S@S Działania nie tyle „dla” seniorów, co „z” seniorami
 S@S     Działania nie tyle „dla” seniorów, co „z” seniorami

  • Budżet działania: 9000 zł
  • Czas przygotowania: 1 miesiąc
  • Czas trwania: 98 miesięcy
  • Liczba organizatorów: 20
  • Liczba uczestników: 3000
Pomysł na działanie

Na czym polegało przedsięwzięcie?

W 2007 roku w WBP w Krakowie stworzono takie miejsce, w którym na równi stawia się zdobycie i poszerzenie wiedzy z rozwojem aktywności osób starszych, miejsce w którym seniorzy mają szansę rozwijać swoje zainteresowania i pasje wykorzystując w tym celu nowe technologie, w którym zacierają się linie podziału między młodszym i starszym pokoleniem.

Dlaczego warto?

Pani dr Lidia Maria Jedlińska postanowiła dokonać zmiany. Dzięki Niej stworzono warunki do działań na rzecz grupy seniorów. Od tego momentu po korytarzach bibliotecznych WBP w Krakowie chodzi równie wiele osób starszych co studentów.

W trakcie przygotowania

Stworzono możliwości dla realizacji własnych pomysłów, na otwarcie na kreatywność. Działania prowadzone są przez cały rok kalendarzowy, również w wakacje. Organizowane są nie tylko kursy komputerowe (na różnym poziomie), ale również wykłady i warsztaty specjalistów z różnych dziedzin, spotkania w ramach Sekcji: Artystycznej, Sportowej, Redakcyjnej. Działa Zespół Poetycko-Muzyczny S@S.

Co jest potrzebne do realizacji tego etapu?
  •   Koncepcja
  •   Kordynator
  •   Partnerzy
Jak krok po kroku przebiega etap przygotowań?
  1. Znaleźć odpowiednie metody prowadzenia działalności.
  2. Należy określić cele.
W trakcie realizacji

Na skutek automatyzacji Biblioteki Wojewódzkiej, wprowadzeniu bramek i kart elektronicznych część starszych osób „odpłynęła” z Biblioteki. Stała się ona miejscem „mało przyjaznym” dla seniorów. Założenie S@S było proste: przyciągnąć tę grupę ponownie poprzez nauczenie osób starszych obsługi komputera, obsługi kart elektronicznych, włączenie ich w inne działania Biblioteki (warsztaty, spotkania, wystawy), a także wykorzystać fakt, iż biblioteka jest naturalnym miejscem spotkań grup mających zainteresowania.

Co jest potrzebne do realizacji tego etapu?
  •   Kordynator
  •   Wolontariusze
  •   Sale do zajęć
  •   Trenerzy
  •   Eksperci
  •   Sprzęt multimedialny
Jak krok po kroku przebiega etap przygotowań?
  1. Podjęto partnerstwo z Towarzystwiem Polsko-Niemieckim w Krakowie, które było inicjatorem S@S.
  2. Stworzono koncepcje zagospodarowania czasu wolnego seniorów.
  3. Pozyskano środki na realizację pomysłu.
  4. Zaproszono do udziału seniorów, którzy odwiedzali bibliotekę.
  5. Zaproponowano atrakcyjne formy spędzania czasu.
  6. Wypracowano bardzo dobre kontakty z ekspertami i trenerami. W momentach braku środków działania kontynuowane są dzięki takiej współpracy.
  7. Koordynator programu jest otwarty na współprace z bibliotekarzami z innych bibliotek. Profesjonalnie dzieli się swoją wiedzą. https://picasaweb.google.com/tpnk.maria/SSWizytaStudyjnaWRamachLABIB?authuser=0&authkey_score=Gv1sRgCILZqZae1MyB6wE&feat=directlink#, http://www.sas.tpnk.org.pl/index.php?view=details&id=120&option=com_eventlist&Itemid=105
Po zakończeniu

Dzięki Pani Marii Jedlińskiej jej sposobowi bycia, wiedzy i kulturze każda osoba współpracująca z S@S utożsamia się z tym środowiskiem. Koordynatorka wypracowała takie kontakty i metody iż brak środków nie przeszkadza w kontynuacji rozpoczętych zajęć w grupach. S@S funkcjonuje zawsze w normalnym rytmie.

Co jest potrzebne do realizacji tego etapu?
  •   Prowadzenie płynnej komunikacji z uczestnikami Szkoły @ktywnego Seniora.
  •   Poszukiwanie nowych źródeł finansowania.
  •   W odpowiedni sposób przedstawiać pracę sekcji S@S w mediach i portalach społecznościowych.
  •   Systematyczne prowadzenie strony internetowej.
Jak krok po kroku przebiega etap przygotowań?
  1. Każde działania są opisane na stronie S@S: http://www.sas.tpnk.org.pl/index.php?option=com_content&view=frontpage&Itemid=1
  2. Ze zeralizowanych projektów pozostają ciekawe materiały: http://prezi.com/aq6t69lxnnwp/teachnet-edukacja-w-kazdym-wieku/
  3. Powstające materiały dydaktyczne są ogółnie dostępne: http://nws.eurocities.eu/MediaShell/media/1RAPORTLAO2012_ZmianydemograficzneCracow.pdf
DZIEL SIĘ WIEDZĄ, MNÓŻ POMYSŁY!

Co mogło być zrobione inaczej?

Powinien być stały dopływ środków na realizację zamierzeń S@S.

Informacje dodatkowe

Inspiracja jest efektem wizyty studyjnej w WBP w Krakowie marcu 2013.