- Budżet działania: 600 zł
- Czas przygotowania: 9 tygodni
- Czas trwania: 9 miesięcy
- Liczba organizatorów: 20
- Liczba uczestników: 150
_Akcja miała na celu _ promowanie czytelnictwa wśród młodzieży. Składała się ona z wielu różnych małych form, które były organizowane w związku obchodami np: Międzynarodowego Miesiąca Bibliotek Szkolnych, Tygodnia Bibliotek. Były to między innymi plakaty, quizy, zajęcia, akcja „Polecamy!” Młodzież wymyślała formy i je przeprowadzała pod opieką merytoryczną bibliotekarza.
Gminna Biblioteka Publiczna w Aleksandrowie wspólnie z Kołem Przyjaciół Biblioteki i Dyskusyjnym Klubem Książki „Okładka” prowadziła akcję od września 2014 roku do czerwca 2015 akcję promującą czytanie pn. „CZYTAJ!".
Warto, bo działanie to bardzo skutecznie promuje czytanie. Rozwija kretywność młodych ludzi i pozwala im się realizować na różnych płaszczyznach. Biblioteka staje się miejscem, które zachęca młodych do działania.
Zbieramy grupę wolontariuszy np: młodzież z Koła Przyjaciół Biblioteki czy DKK, oracowujemy plakat promujący akcję i ustalamy harmonogram wydarzeń ( ważne dni związane z ksiażką, biblioteką, rocznice literackie itd). najważniejsze dajemy pole do popisu młodym. Bibliotekarz pełni rolę opiekuna merytorycznego.
-
Wolontariusze np: z Koła Przyjaciół Biblioteki, DKK
-
Plakaty promujące akcję
-
Harmonogram wydarzeń w ramach akcji
-
Media społecznościowe
-
Spotkanie organziacyjne
-
Ustalenie harmonogramu
-
Akcja informacyjna
Najważniejsze oddać pole do dzialnia młodzieży. Ich pomysłowość często przekracza nasze wyobrażenia. Młodzi najlepiej rekomendują swoim rówieśnikom, że warto czytać. W każdym miesiącu młodzież organziowała jakąś formę w ramach akcji. Przed wydarzeniem była burza mózgów i młodzi ludzie wymyślali jak będą promować czytanie i z jakiej okazji. Były to np: plakaty graficzne, quizy, kalambury literackie, zajęcia, dyskusje, informacje w mediach społecznościowych. Wcześniej pojawiały się plakaty informacyjne w bibliotece, na korytarzach szkolnych, w klasach i młodzi ludzie zamieszczali notkę w mediach społecznościowych, z których korzystają. Potem przygotowywali wydarzenie. W zalezności od potrzeb: tworzyli scenariusz , wykonywali rekwizyty, przygtowywali salę, prowadzili wydarzenia, zapraszali kolegów, rozwieszali plakaty itd. Czasem młodzi ludzie zachęcali ogólnie do czytania, czasem promowali konkretną ksiazkę czy pisarza. Największą popularnością cieszyły się kalambury literackie i dowcipne plakaty graficzne i akcja "Polecamy" (czyli młodzież wpisywała na listę konkretne tytuły literackie, które były kupowane do biblioteki).
-
Ustalenie tematyki i formy wydarzenia w ramach akcji
-
Plakaty informacyjne
-
Materiały i sprzęt ( w zależności od formy): komputer, ksero, aparat fotograficzny, Internet, papkier ksero, kolorowe kartony, kartony A1, tasma samoprzylepna, nożyce, flamastry, farby, sztalugi
-
Miejsce (np.: czytelnia biblioteki, korytarze szkolne, plac pzred budynkiem biblioteki czy szkoły, Intrenet)
-
Uczestnicy
-
Dyplomy, nagrody
-
Ciastka i soki
-
Zbiory biblioteki
-
Podane w opisie
Po zakończeniu akcji dorze jak zbierze się cały sztab organizacyjny i podsumujemy np. jakie formy zyskaly największe uznanie wśród odbiorców, czy jakieś promowane ksiazki stały się hitem czytelniczym itd. Pamiętajmy o wręczeniu podizękowań i upominków wolontariuszm, przekażmy informacje do szkoły (młodzież czesto zbiera punkty do zachowawnia).
-
Wymienione niżej
-
Informacja w mediach
-
Sprawozadnie z akcji
-
Ewaluacja
-
Podziękowania dla wolontariuszy
-
Upominki
-
Poczęstunek-ciastka i soki