- Budżet działania: 0 zł
- Czas przygotowania: bez ograniczeń
- Czas trwania: bez ograniczeń
- Liczba organizatorów: 0
- Liczba uczestników: 0
Wykształcenie kompetencji międzykulturowych, postawy tolerancji i otwartości nie jest problemem i wyzwaniem tylko miejsc i społeczności położonych blisko granic państwowych lub zamieszkałych przez mniejszości narodowe. Granice, które biegną wewnątrz naszych wspólnot to również granice kulturowe, pokoleniowe, społeczne... Ważna rola instytucji kultury, również bibliotek, polega na budowaniu wspólnoty lokalnej poprzez bycie miejscem spotkania dla jej członków i animację działań, które tą wspólnotę konstytuują. Konstruując programy edukacyjne i artystyczne w celu budowania kompetencji międzykulturowych i wspólnotowych trzeba pamiętać o ich szerokim kontekście i uniwersalnym charakterze, ale przede wszystkim o tym, że adresujemy je do konkretnej, lokalnej społeczności. Taka praca wymaga czasu i mandatu, którego udzielić nam może tylko długofalowa perspektywa realnej pracy edukacyjnej, którą decydujemy się podjąć.
Praca ze społecznością lokalną to proces, w którym nie można pójść na skróty. W pracy animatora kultury fundamentalne znaczenie ma problem perspektywy czasowej podejmowanych działań. Dotyczy to przede wszystkim pracy edukacyjnej. Zanurzenie naszych działań w codzienności miejsca, uwolnienie procesu rozwijającego się w czasie, w długim trwaniu, pozwala na budowanie pełnego wymiaru pracy twórczej i edukacyjnej. Nadaje animacji kultury rangę rzemiosła animowania życia kulturalnego z udziałem realnej wspólnoty ludzi i z odniesieniem do miejsca, do jego historii i jego współczesnych uwarunkowań. Stanowi o jakości i skuteczności naszych działań. Praca z ludźmi, a przede wszystkim młodymi ludźmi, to proces, w którym nie można pójść na skróty. W tak zdefiniowanej „metodzie pracy”, kryje się postulat zaangażowania młodych ludzi w codzienną praktykę, w czasie której mają oni szansę rosnąć i dojrzewać razem z tą pracą, a my animatorzy – razem z nimi.
Pamięć miejsca - wprowadzenie do rozmowy o naszej tożsamości. Rozmowa z młodymi ludźmi, ale nie tylko, o różnorodności kulturowej, inności i dialogu społecznym rozpoczynać się powinna od pytań o ich własną tradycję, historię, relację z miejscem w którym żyją. Nie może się jednak na tym kończyć. Temat pamięci miejsca zawiera w sobie te dwa niezbędne elementy naszej tożsamości - świadomość własnych korzeni i poznanie szerszego, różnorodnego kontekstu, który umiejscawia nas jako część większej, bogatej całości. Wskrzeszanie pamięci, czerpanie z dziedzictwa i tradycji miejsca to ciągle duże wyzwanie w pracy edukacyjnej. Najważniejsze nie jest jednak samo zbieranie i opisywanie historii miasta, czy społeczności ale poszukiwanie w przeszłości elementów, które staną się inspiracją dla działań w teraźniejszości, materiałem do budowania przyszłości. Największa sztuka w pracy animatora kultury, który posługuje się materią pamięci zawiera się w umiejętności sięgnięcia po nią i opowiedzenia jej na nowo w języku współczesności. Nie tylko samo odkrywanie historii, ale tworzenia z niej nowych wartości, które pomogą młodym ludziom po pierwsze poznać miejsce, w którym mieszkają, a po drugie uczynić z tego procesu ważną przygodę odkrywania swojej tożsamości. Wiedza historyczna może być pretekstem do wszelkich artystycznych aktywności, które pomogą zbudować z jej pomocą nową wartość. To może być spektakl teatralny, to może być muzyka, to mogą być prace plastyczne, to może być gra karciana...
Edukacyjne inspiracje - Sejneńskie Karty Historyczne Program tworzenia Kart Historycznych i oparta na nich gra, została stworzona w 2002 roku przez młodzież polską i litewską w pracowni Kronik Sejneńskich prowadzonej w Ośrodku "Pogranicze - sztuk, kultur, narodów" przez Bożenę Szroeder. Angażuje on uczniów szkół gimnazjalnych i ostatnich klas szkoły podstawowej w pracę nad poznawaniem swojego miasta, historii swojej rodziny i tradycji kulturowej regionu poprzez wspólne tworzenie gry karcianej. Karty stworzone przez dzieci – ze znakami, symbolami, archetypami, stanowią uniwersalny język porozumiewania się, który wywodzi się z lokalnych tradycji, mitów i mądrości. Język ten staje się podstawą gry, która jak w mozaice scala na nowo świat, który dzieciom do tej pory był obcy lub znany jedynie we fragmentach. Taka gra, posiadająca swoje własne karty, może powstać w każdym miejscu i za każdym razem będzie inna, tylko jemu właściwa. Grono graczy, młodych, ciekawych siebie, swojej rodziny i swojego miejsca na świecie będzie się powiększać, jeżeli znajdzie się przewodnik, pedagog lub animator kultury, który im w tym dopomoże.
Cały tekst w załączniku.
-
Pełny tekst w załączniku