- Budżet działania: 0 zł
- Czas przygotowania: bez ograniczeń
- Czas trwania: bez ograniczeń
- Liczba organizatorów: 0
- Liczba uczestników: 0
- edukacja pozaformalna
- literatura
- program młodzieżowe
- transgranicze programy edukacyjno-artystyczne
- warsztaty artystyczne
- wielokulturowe dziedzictwo
- aktywność społeczna i obywatelska
- edukacja, rozwój osobisty i zawodowy
- kultura i animacja
- lokalność i historia
- młodzież (ok. 13-18 lat)
- nowe media i technologie
- pokaz (spektakl/wystawa/film)
- spotkanie
- warsztat/szkolenie/kurs
Współpraca transgraniczna jest bardzo istotnym elementem rozwoju regionu i wspólnoty lokalnej, zarówno w kontekście wymiany doświadczeń pomiędzy instytucjami partnerskimi, możliwości wspólnego pozyskiwania środków finansowych jak i nawiązywania relacji międzyludzkich, wzajemnej twórczej inspiracji. Kultura i edukacja stanowi bardzo ważną platformę tego spotkania. Doświadczenia Biblioteki w Czechowicach - Dziedzicach i prowadzony przez nią ciekawy program współpracy z Czechami to bardzo dobry przykład tego jak taka współpraca między instytucjami kultury może wyglądać. Literatura i czytelnictwo traktowane jako inspiracja do twórczego spotkania wykorzystującego różne narzędzia sztuki i angażującego społeczność lokalną do wspólnych działań na poziomie transgranicznym to ważne wyzwanie dla instytucji kulturalno - edukacyjnych, którymi stają się nowoczesne biblioteki. Chciałabym podzielić się kilkoma refleksjami, wnioskami dotyczącymi tworzenia programów edukacyjno-artystycznych w obszarze współpracy transgranicznej na przykładzie jednego z projektów edukacyjno-artystycznych zrealizowanych na polsko - litewskim pograniczu - projektu “Dialog o Wilnie”, który wyrasta z długofalowej pracy edukacyjnej z lokalną młodzieżą w Międzynarodowym Centrum Dialogu w Krasnogrudzie*.
W pacy z młodzieżą, ale nie tylko, warto szukać ciekawych punktów odniesienia dla podejmowanych współcześnie tematów. To pobudza wyobraźnie, stanowi wyzwanie, a jednocześnie umiejscawia wspólne działania w głębszym, twórczym kontekście. Takie podejście do różnorodnych źródeł kultury uczy krytycznego i szerszego ich odczytywania, stymuluje twórczy dialog, umożliwia indywidualne ich odczytywanie. W naszym projekcie inspiracją dla wspólnych działań artystycznych i punktem odniesienia we wspólnym poznawaniu Wilna stał się tekst Listy o Wilnie - publiczny dialog o tym mieście, który w formie korespondencji toczyli dwaj poeci - Czesław Miłosz i Thomas Venclowa. Dwa bardzo silne i bardzo różne portrety tego samego miasta - przedwojennego Wilna Miłosza i powojennego Wilna Venclowy. Uczestnicy projektu, którzy zapoznali się ze słynną korespondencją poetów w ramach przygotowań do działań projektowych, podczas wspólnych warsztatów artystycznych w Wilnie postanowili stworzyć własny list, który stanowił będzie swoiste uzupełnienie dialogu dwóch poetów. List o Wilnie współczesnym, widzianym oczami młodych Polaków i Litwinów, którzy szukają w nim swoich własnych tradycji ale również miejsc i postaci, które nie dadzą się tak łatwo zaszufladkować tylko do jednej z tych tradycji. Cały tekst w załączniku.
Działania artystyczne to platforma spotkania i ekspresji, której nie należy traktować instrumentalnie. Działania artystyczne stanowią ciekawą, otwartą przestrzeń spotkania. W projektach transgranicznych narzędzia, które daje sztuka często są jedynym, wspólnym językiem komunikacji dla uczestników. Bardzo ważne jest aby nie traktować tych narzędzi instrumentalnie. Szczególnie w pracy z młodzieżą jakość działań artystycznych jest kluczowa. Warto spotykać młodych ludzi z artystami, którzy wprowadzą ich świat sztuki, dadzą narzędzia i inspirację, które będą dla nich formą inicjacji, wtajemniczenia. Jakość pracy artystycznej wpłynie znacząco na siłę tego doświadczenia, którym jest wspólne tworzenie i obcowanie ze sztuką. W przypadku projektu “Dialog o Wilnie” decyzja o napisaniu Listu o Współczesnym Wilnie, pociągnęła za sobą również fakt, że do pracy warsztatowej z młodzieżą zaproszeni zostali młodzi artyści litewscy z Wilna. Artyści, dla których temat miasta i jego różnorodnych twarzy, stanowi ważną inspirację w pracy twórczej. Narzędziem pracy warsztatowej były bardzo różnorodne dziedziny sztuki - plastyka, fotografia, film, muzyka. Dzięki temu, że pracę prowadzili artyści, młodzież miała okazję spotkać się z wysokiej jakości warsztatem artystycznym, zdobyć praktyczne umiejętności w tych dziedzinach, ale przede wszystkim zainspirowana została do odważnych poszukiwań artystycznych, ciekawego wykorzystania różnych form wyrazu oraz nadania wspólnemu dziełu wyjątkowego, twórczego wymiaru.
Cały tekst w załączniku.
-
Pełny tekst w załączniku