Istnieje wiele definicji i interpretacji pojęcia marki, coraz częściej używa się go także w odniesieniu do biblioteki. Dla mnie marka biblioteki to przede wszystkim jej wizerunek, który określa jej charakter i cele oraz pozwala na łatwą identyfikację przez użytkowników.
Każda biblioteka od początku istnienia buduje taką czy inną markę - to sposób, w jaki dana biblioteka obecna jest w świadomości swoich użytkowników, mieszkańców gminy, pracowników i partnerów. To zarówno skojarzenia wizualne, jak i wszelkiego rodzaju wyobrażenia, odczucia i oczekiwania, jakie wszyscy oni mają w stosunku do niej.
Na wizerunek marki bibliotecznej ma wpływ bardzo wiele czynników, zaczynając od tych związanych z jej działalnością, czyli ilość i rodzaj zbiorów, jakość świadczonych usług, wygląd pomieszczeń bibliotecznych, sposób, w jaki dana biblioteka komunikuje się ze swoimi użytkownikami, partnerami i pracownikami, jej kultura organizacyjna, misja i wizja. Można śmiało napisać, że marka biblioteki to wszelkiego rodzaju działania zewnętrzne i wewnętrzne, które składają się na obecny w świadomości ludzi wizerunek biblioteki.
Jako bibliotekarze chcemy pracować w bibliotece, która jest postrzegana przez użytkowników i otoczenie jako instytucja sprawnie i profesjonalnie funkcjonująca, która jest szanowana i niezbędna, a przy tym zapewnia bezpłatny dostęp do wielu usług i zaspokaja konkretne potrzeby. Na co zwrócić uwagę, by tak się stało i jak budować wizerunek biblioteki jako marki zaprezentuję poniżej na przykładzie pięciu dobrych praktyk.
1. Logo czyli wierzchnia warstwa marki
dobra praktyka: Miejska Biblioteka Publiczna w Szczecinie
Logo to kluczowy element identyfikacji wizualnej marki, znajduje się na stronie internetowej, w materiałach promocyjnych, jest elementem wystroju budynków i szyldów. Obok nazwy, logo jest pierwszym elementem, który użytkownik powinien kojarzyć z biblioteką. Warto oddać wykonanie logotypu w ręce profesjonalistów - jeśli nie mamy na to funduszy, zwróćmy się z propozycją współpracy do instytucji, która zajmuje się tego typu działalnością, tak jak zrobili to pracownicy Miejskiej Biblioteki Publicznej w Szczecinie. Dyrekcja podpisała porozumienie o współpracy z Wydziałem Sztuk Wizualnych Akademii Sztuki, w wyniku czego pracownicy uczelni i studenci wykonali kilka projektów, z których bibliotekarze wybrali projekt Tomasza Sadowskiego. Obok logotypu biblioteka otrzymała księgę znaku, która nie tylko określa zasady posługiwania się logo, ale także jest podstawowym przewodnikiem po zasadach związanych z wizualizacją graficzną biblioteki.
2. Najlepiej widoczni, widocznie najlepsi
dobra praktyka: Miejska Biblioteka Publiczna w Gdyni
Biblioteka musi być widoczna, znajdować się wszędzie tam, gdzie mogą być potencjalni użytkownicy, a sama oferta biblioteki musi być na tyle interesująca, aby stać się częścią świata swoich odbiorców. Świetnym przykładem takiego działania jest akcja "Przystań Książka" organizowana przez bibliotekę w Gdyni. Jej założenie jest bardzo proste: plaża i wakacje to idealny moment na sięgnięcie po książkę. Bibliotekarze z Gdyni zachęcają do relaksu w swojej przystani ustawionej na plaży – to, co ważne, relaks z książką to nie wszystko. Na mieszkańców Gdyni i turystów zawsze czekają dodatkowe atrakcje - wszystkie zorganizowane wokół książek. Innym przykładem obecności biblioteki w mieście jest regał z książkami, który gdyńscy bibliotekarze ustawili w Urzędzie Miejskim, tak aby urzędnicy i petenci mogli zabrać książkę do domu. Wszystko w myśl zasady: bądźmy wszędzie i dbajmy o rozpoznawalność marki biblioteki.
dobra praktyka: Miejska Biblioteka Publiczna im. Łukasza Górnickiego GALERIA KSIĄŻKI w Oświęcimiu
Biblioteki często nie umieją się chwalić swoimi sukcesami, skutecznością w pozyskiwaniu funduszy czy profesjonalizmem swoich pracowników, a przecież to gwarancja jakości usług oraz wydarzeń, jakie organizują. Sukcesy warto odpowiednio prezentować - tak jak robią to bibliotekarze z Oświęcimia. Galeria Książki od kilku lat jest w czołówce list rankingowych dotacji przyznawanych przez MKiDN - co niewątpliwie świadczy o profesjonalizmie przygotowywanych wniosków. Jednak, co ważne, biblioteka ta zawsze bardzo szybko informuje swoich użytkowników o pozyskanych dotacjach, ich wysokości i konkretnym przeznaczeniu, co pozwala jej budować markę instytucji skutecznej, nastawionej na projekty czytelnicze.
4. Dobra sława - rekomendacje w budowaniu wizerunku marki
dobra praktyka: Miejska Biblioteka Publiczna im. Jerzego Fusieckiego w Zabrzu
Bardzo ważnym elementem w budowaniu pozytywnego wizerunku biblioteki są opinie i rekomendacje wystawiane jej zarówno przez użytkowników, jak i zaproszonych gości. Opinie te warto zbierać i przedstawiać, wykorzystując różnorodne kanały – tak, aby prezentować naszą bibliotekę jako instytucję, która świadczy usługi rzetelnie i na wysokim poziomie. Dodatkowo możemy wykreować obraz biblioteki jako miejsca, w którym dużo się dzieje, w którym organizowane są spotkania ze znanymi i cenionymi osobami.
Bibliotekarze z Zabrza każdemu zaproszonemu pisarzowi wydają kartę biblioteczną oraz wykonują z nią pamiątkową fotografię. Powstałe zdjęcie jest udostępniane z hasłem: „Jestem czytelnikiem zabrzańskiej biblioteki”. W roku 2019 w Zabrzu gościło ponad 30 autorów i każdy z nich dostał swoją kartę biblioteczną - na koniec roku utworzono galerię "nowych" czytelników, co z jednej strony było doskonałym podsumowaniem działalności, a z drugiej swoistym zaproszeniem do zostania czytelnikiem. Podobny schemat można powielić robiąc zdjęcia z kartą przedstawicielom władzy lokalnej czy znanym mieszkańcom.
dobra praktyka: Miejska Biblioteka Publiczna im. Teodora Heneczka w Piekarach Śląskich
Otoczenie i wygląd pomieszczeń bibliotecznych nie tylko pełni funkcję utylitarną, niezbędną do prowadzenia działalności, ale jest także elementem umożliwiającym wpływ na postrzeganą jakość usług oraz może stanowić narzędzie identyfikujące i wyróżniające bibliotekę. Minimalny standard to czystość, porządek i funkcjonalność. Im lepsze warunki lokalowe biblioteki, im nowocześniejsze wyposażenie i lepsze urządzenie wnętrz, tym jej pozycja jest wyższa.
Czytelnicy przekraczający próg biblioteki powinni być witani w przyjaznych oku wnętrzach, urządzonych w funkcjonalny sposób z wyczuciem stylu i dobrego gustu. Miejska Biblioteka Publiczna im. Teodora Heneczka w Piekarach Śląskich stopniowo i konsekwentnie realizuje program modernizacji wszystkich swoich siedzib, pozyskując na ten cel fundusze z Urzędu Miasta oraz budżetu obywatelskiego. Dzięki wysiłkowi zespołu biblioteki oraz zaangażowanych mieszkańców udało się w ostatnich latach przeprowadzić w Piekarach pełną lub częściową modernizację części placówek, obejmującą wymianę wyposażenia i infrastruktury stałej, wprowadzenie estetycznych elementów graficznych i wewnętrznego oznakowania. W efekcie biblioteka ma do zaoferowania przejrzystą i estetyczną przestrzeń, do której bez kompleksów można zaprosić nawet najbardziej wymagających użytkowników.
- Jak w chwili obecnej nasza biblioteka jest postrzegana?
- Czy wizerunek jaki mamy nam się podoba? Czy jest tożsamy z naszą misją i wizją?
- Kim są adresaci naszych działań i co o nas mówią?
- Dlaczego użytkownicy do nas przychodzą? Z jakiego powodu? Co takiego im dostarczamy?
- Z czym kojarzy się nasze biblioteka?
Pamiętajmy, aby marka biblioteki była tożsama z jej misją i wizją. Nie ma się co oszukiwać, budowanie marki biblioteki to długa i niełatwa podróż, która tak naprawdę nigdy się nie kończy. Marka biblioteki to wartość, o którą zabiegać należy dzień za dniem i którą buduje się nieprzerwanie.