Główną ideą kampanii jest zachęcanie do czytania, dzielenia się książkami oraz korzystania z innych form czytelnictwa. Opolskie środowisko ludzi kultury, sztuki, sportu, mieszkańcy Opola oraz bibliotekarze zachęcają społeczeństwo do częstszego sięgania po książkę w różnym formacie (książka tradycyjna, elektroniczna, audiobook), a co za tym idzie również do odwiedzania biblioteki. „(Do)wolności czytania” to także rozwój umysłowy, kulturalny, daje nieograniczone możliwości.
Inauguracją kampanii społeczno-edukacyjnej była wystawa-instalacja odnosząca się do „dowolności czytania”. Szklane ściany Małej Galerii Miejskiej biblioteki Publicznej w Opolu, od 23 kwietnia do 4 maja 2018 r., pokryły się odręcznymi napisami przedstawiającymi zalety książek, audiobooków oraz e-książek. Natomiast na zawieszonych na szybach drewnianych półeczkach, bibliotekarze umieścili specjalnie wyselekcjonowane do wypożyczenia zbiory.
Głównym punktem kampanii jest spot filmowy, który zrealizowano we wnętrzach Miejskiej Biblioteki Publicznej w Opolu. W nagraniu wystąpili: Igor Przebindowski, Krystyna Słodczyk, Dominika Gorgosz, Agnieszka Zientarska, Rafał Mościcki, Karolina Gorzkowska, Magdalena Schatt-Skotak, Anna Dydzik, Piotr Jurkowski, Magdalena Warakomska, Sandra Murzicz, Gajana Galstjan, Arkadiusz Ceglarski-Schulz, Kazimierz Mazur, Łukasz Szuba, Malwina Ratajczak, Sabina Sago, Martyna Kawka, Magdalena Iwachów, Joanna Żółtowska, Ewa Sumlińska, Michał Urbanowicz, Michał Baranowski, Izabela Stachowicz-Okoń, Karolina Kowal. Zaproszeni goście opowiedzieli między innymi o tym jak rozumieją „(Do)wolność czytania”. Oficjalna prezentacja spotu odbyła się 8 maja 2018 r. o godz. 12:00 w Sali Konferencyjnej MBP Opole, przy ul. Minorytów 4. Materiał filmowy zrealizował Jakub Olszewski. Kampania dzięki życzliwości gości została zrealizowana na zasadach non-profit.
link do spotu kampanii: www.youtube.com/watch?v=_xtxB2NJpRs
Pokazując młodzieży gimnazjalnej możliwość „dowolności czytania”, 8 maja 2018 r. bibliotekarze przeprowadzili warsztaty: „(Do)wolność czytania – książka tradycyjna a interaktywna” oraz „Komiks”.
7 maja 2018 r., o godz. 12:00 przed budynkiem Miejskiej Biblioteki Publicznej w Opolu, w ramach kampanii społeczno-edukacyjnej, odbył się literacki flash mob. Chcąc zaakcentować „dowolność czytania” bibliotekarze wraz z opolanami czytali swoje ulubione fragmenty literatury z książek, e-czytników, smartfonów, tabletów, laptopów.
Ponadto od 7 do 15 maja 2018 przed wejściem do budynku głównego Miejskiej Biblioteki Publicznej w Opolu funkcjonowała strefa bookcrossingu. Każdy, kto chciał, mógł usiąść na leżaku, zrelaksować się i oddać ulubionej lekturze. W ramach bookcrossingu można było także przynieść własne, przeczytane już książki (tylko literatura piękna). Wszystkie książki oddane do bookcrossingu obklejone są specjalnymi etykietami.
Na użytek kampanii powstały przypinki, pocztówki, a w holu biblioteki czytelników wita duża naklejka ze znakiem graficznym akcji oraz podświetalny kaseton.
Kampania została objęta patronatem honorowym Prezydenta Miasta Opola – Arkadiusza Wiśniewskiego, natomiast patronatami medialnymi objęły: Miasto Opole, TVP3 Opole, Radio Opole, Radio DOXA, Nowa Trybuna Opolska, Nasze Miasto Opole, Gazeta Wyborcza, Stowarzyszenie Bibliotekarzy Polskich, Lustro Biblioteki, Zaczytani.org, Książniczki mają zdanie – Bibliocreatio.