• Artykuł
  • Publikacja: 05.12.2016
  • Edycja: 05.12.2016
  • 0 
Droga do BLOGA czyli Biblioteki Lokalnej Osiedla Głogowskiego

Do diagnozy zaprosiliśmy młodzież gimnazjalną i licealną, z propozycją symbolicznego zaprojektowania przestrzeń w bibliotece po gruntownym remoncie. Brakowało wyposażenia meblowego, sprzętowego, dodatków. Impuksem do przeprowadzenia dignozy był nasz udział w projekcie Strefy Innowacji, z którego dowiedzeliśmy się jak ważną rolę odgrywa konfrontacja naszych wyobrażeń z potrzebami i oczekiwanimi innych.

Spotkanie rozpoczęliśmy od rundy zapoznawczej, omówienia co będziemy robić i ustalenia kontraktu, na co się zgadzamy i czego będziemy przestrzegać podczas spotkania. Zanim zaczęliśmy działanie pod hasłem dekoratornia czyli wspólne urządzanie biblioteki, zaproponowaliśmy młodzieży wykonanie mapy osiedla i zaznaczeniu na niej ważnych dla nich miejsc. Chcieliśmy zorientować się jak na mapie osiedla młodzież widzi bibliotekę. Czy jest ważnym miejscem czy mało znaczący. Po wykonaniu mapy wspólnie omawialiśmy co się na niej pojawiło, każdy mógł się wypowiedzieć. Po przerwie zajęliśmy się projektowaniem, czyli **dekoratornią. **

Krótki spacer po bibliotece i podzial grupy. Każda grupa pod okiem bibliotekarza jako osoby wspierającej symbolicznie „dekorowała” część biblioteki. Pomysły były zaskakujące i intrygujące (zwłaszcza wśród gimnazjalistów). Pojawiło się nastrojowe centrum rozrywki z komiksem jako motywem przewodnim, z funkcją miejsca spotkań, relaksu, obrabiania lekcji, oglądania filmów, rozmawiania, czytania, nauki. Był pokój gier i muzyki z ruchomymi elementami do zmiany aranżacji, wyposażonym w miękkie kanapy, pufy, telewizor, konsolę do gier, urządzenie do słuchania muzyki, regały na gry, filmy, muzykę. Wśród elementów wystroju znalazły się: akwarium, bilard, mini siłownia, instrumenty muzyczne. Czytelnię udekorowali fototapetami,dostęp do regałów miał być swobodny i koniecznie automat do kawy. Nie zabrakło pomysłu na strefę artystyczną, do której prowadziło wejście przez szafę, a w niej, ściana do pisania, wiszące fotele, gramofon i płyty winylowe oraz sztalugi. Był też multimedialny room z regałami tematycznie oznaczonymi, audiobookami, stanowiskiem do odsłuchu płyt, telefonem z nagraniami krytyków lub literaturoznawców dotyczący książek, mini kawiarnia na wieczorki z kawą, filmem z projektora, w wygodnych fotelach.

Kretywność młodzieży zaskoczyła nas i ucieszyła.. W efekcie przeprowadzonej diagnozy zmieniliśmy dokumentację projektową i wprowadziliśmy wiele elementów z diagnozy: kolorowe, miękkie kanapy, regały tematyczne i swobodną czytelnię, ściany do pisania, pufy, stoliki i przejście przez magiczną szafę do pokoju artystycznego, kolorowe neony w kształcie komiksowej chmury, gramofon i winylowe płyty, miejsce do projekcji filmów oraz konsolę do gier.

Diagnoza uświadomiła nam, że warto prowadzić konsultacje, a efekty są zasakaujące. Dla młodzieży bardzo ważne było uzyskanie domowej atmosfery w przestzreni publicznej, gdzie będzie miło, miękko, wygodnie, slow, przytulnie, nastrojowo, by czuć się jak w domu. W ich odczuciu biblioteka powinna być miejscem relaksu, spokoju, marzeń, spotkań, przestrzenią do twórczej aktywności i prezentacji swoich dokonań, miejscem, z którego nikt nie będzie ich wyganiał, oceniał, zwracał na nich uwagę, a „kawę przyniosą sami”. Odkryciem jest zmiana wizerunkowa biblioteki, jako miejsca uniwersalnego i wielofunkcyjnego, w którym można zrobić wiele rzeczy od osobistego rozwoju po działania grupowe. Jednym słowem zanim zacznie się działać warto pokusić się o diagnozę.