Niniejszy artykuł ma na celu podejrzenie najnowszych trendów marketingowych w promocji książki. Nad tym, jak z nich korzystać i dopasowywać do realiów bibliotecznych pracują uczestnicy warsztatów, które prowadzę z tego zakresu.
Przyjrzę się działalności promocyjnej i marketingowej polskich wydawnictw, a także portali internetowych promujących czytelnictwo.
Z moich obserwacji wynika, że wydawnictwa po pierwsze robią wszystko, by być tam, gdzie są potencjalni czytelnicy, a nie czekają biernie na ich odwiedziny w księgarniach. A gdzie oni są? Przede wszystkim w mediach społecznościowych.
Wybrane media społecznościowe
Facebook: https://www.facebook.com/
Instagram: https://www.instagram.com/
YouTube: https://www.youtube.com/
Twitter: https://twitter.com/
Snapchat: https://www.snapchat.com/
Jest ich o czywiście o wiele więcej, co chwila pojawiają się nowe, inne traca na popularności. Należy zaobserwować, gdzie znajdują się nasi czytelnicy w zależności od grupy wiekowej. W przypadku mojej biblioteki sprawdzają się przede wszystkim Facebook i Instagram, zaczynamy też eksperymentować z YouTube i materiałami wideo. Mniej aktywnie działamy na Twitterze (tam są głównie politycy i media), a na Snapchacie nam w ogóle nie wyszło, chociaż mam świadomość, że to tam znajduje się obecnie młodzież. O tym, jak można próbować go wykorzystać do promocji czytelnictwa, opowiada poniższy artykuł: http://bookmarketing.pl/snapchat-w-promocji-ksiazek-dla-mlodziezy/
Pamiętajmy też o ważnej rzeczy, a mianowicie, że te wszystkie portale społecznościowe mają też (lub wyłącznie) postać aplikacji na smartfonie, **czytelnik ma je zawsze pod ręką, więc my prowadząc naszą działalność za pośrednictwem tych mediów, możemy być w jego kieszeni przez 24 godziny na dobę! ** Warto o tym pamiętać i umiejętnie wykorzystywać.
Poniżej wymieniam przykładowe portale, serwisy, blogi DEDYKOWANE społeczności czytelników w sieci:
Lubimy Czytać http://lubimyczytac.pl/
Biblionetka http://www.biblionetka.pl/
Booklikes http://booklikes.com/
Warto też pamiętać, że istnieją specjalne blogi, dedykowane recenzowaniu książek, a ostatnio także vlogi (czyli blogi w postaci nagrań wideo) z recenzjami książek, Przykładowy przegląd takich vlogów znajdziecie w artykule:
http://booknews.pl/?p=642. Może warto pokusić się o założenie takiego kanału przez bibliotekę?
W sieci znajdziemy też specjalne kampanie oddolne i społeczne promujące czytelnictwo, może warto im się przyjrzeć i zastanowić, jak je można wykorzystać?
**Przykładowe spoty promujące czytelnictwo: **
Promujące e-czytelnictwo:
https://youtu.be/xuYwCJJ2aPs
Takie poważniejsze, choć lekkie :
https://youtu.be/KhrCozn5mi0?list=PLhuZ0eYBr0Rs9PnHeFseO9pm5X_yDtlG9
https://youtu.be/WkjjINuHMPg?list=PLhuZ0eYBr0Rs9PnHeFseO9pm5X_yDtlG9
I mniej poważne: https://www.youtube.com/watch?v=FOEVWfALDxo
Promocyjne działanie wydawnictw
Dzięki szeroko zakrojonej kampanii promocyjnej Woblinka oraz wykorzystaniu kodów QR, przez cały listopad we wszystkich największych miastach w Polsce oraz online po raz kolejny możemy korzystać z darmowych e-booków w akcji Czytaj PL . Szczegóły akcji znajdziecie w tym artykule:
http://instytutksiazki.pl/wydarzenia,aktualnosci,35828,czytaj-pl-12-ksiazek--16-miast--miliony-czytelnikow-.html
Współczesna książka to nie tylko ... książka, ale cała towarysząca jej otoczka marketingowa (gadżety, dodatki, przypinki, zakładki, aplikacje dedykowane, gdy, plakaty itd. itp.) - kilka przykładów wymieniam poniżej.
Oprócz własnych stron www, wydawcy prowadzą osobne strony książek, jak chociażby ta: http://www.septimusheap.com/ Na takich stronach można znaleźć dodatki, fora dyskusyjne, tapety na pulpit, często gry no i mnóstwo informacji ze świata przedstawionego w powieści.
Oczywiście istnieją także fanpage na Facebooku tychże książek, ale i... bohaterów literackich! Znajdziemy tych współczesnych, prowadzących na bieżąco przez autora celem zachęcenia do zakupu książki https://www.facebook.com/TenDreszcz/, ale i tych dawnych, jak
https://www.facebook.com/telimena.zroduhoreszkow.9, tworzonych przez fanów z senstymentu.
Trailery książek
Poniżej pokażę przekrój wybranych trailerów książek (tak, takich jak filmowe, tylko o książkach!) oraz filmików promujących konkretne pozycje, zarówno dla dorosłych jak i dla dzieci, tworzone w bardzo różnych formułach. Może warto podrzucać je naszym czytelnikom? Może warto samodzielnie je tworzyć np. podczas zajęć w bibliotece z dziećmi i młodzieżą? Zapraszam do oglądania:
Król: https://www.youtube.com/watch?v=YVNUjgbSfyg
Opowiadania Grzędowicza: https://www.youtube.com/watch?v=db9Yc68lWiY
Kłamca: https://www.youtube.com/watch?v=chYskm4AQNY
Opowiem Ci…: https://www.youtube.com/watch?v=T03lUZpPuqg
Pszczoły: https://www.youtube.com/watch?v=fseqTA4IsGM
Chotomska:
https://www.youtube.com/watch?v=dPFuX9QvyM4
Osobliwy dom…:
https://youtu.be/mn8-WRs6IKA
A jest ich o wiele więcej. Wideo jest przyszłością, a w zasadzie - teraźniejszością promocji.
Na zakończenie, garść pomysłów czym jeszcze jest w modzie kusić czytelników:
darmowe fragmenty książek od wydawnictw https://issuu.com/fabrykaslow
darmowe opowiadania od autorów https://www.darlowo.pl/mock/
gry na podstawie książek http://thewitcher.com/en/witcher3
książki na podstawie gier (seria Dragon Lance, "Najemnicy" Pawła Jakubowskiego)
Legendy polskie
I absolutny hit ostatnich miesięcy jak dla mnie, projekt Allegro, które zdecydowało się na odświeżenie serii legend polskich w wersji dopasowanej do współczesnego, dorosłego czytelnika. Do współpracy zaprosiło znanych twórców (Orbitowski), lektorów (Janda), aktorów (Więckiewicz), reżyserów (Bagiński) i cyklicznie, całkowicie za darmo wypuszcza równolegle kolejne e-booki, audiobooki oraz filmy. Do tej pory doczekaliśmy się uwspółcześnionych wersji smoka wawelskiego, Twardowskiego i Bazyliszka, w grudniu poznamy hostorię Jagi. Szczegóły projektu znajdziecie na stronie: http://legendy.allegro.pl/
Podsumowując:
Obecnie wykorzystuje się różne nośniki, różne media, bazuje na ich wzajemnych przenikaniu, wpływaniu na siebie, legendyKONWERGENCJA zawładnęła światem i promocją. Co z tym robić dalej? Ogranicza nas tylko wyobraźnia!