Już jakiś czas temu zauważyłam, że uczniowie, zwłaszcza klas młodszych, bardzo chętnie przychodzą do biblioteki i sięgają po książki z serii Biuro detektywistyczne Lassego i Mai autorstwa Martina Widmarka. Często też rozmawiają o przeczytanych pozycjach, polecają sobie konkretne tomy serii. Ba, kłócą się o poszczególnych bohaterów ich postawy i zachowania. Ta obserwacja zainspirowała mnie do podjęcia działania skierowanego właśnie do tej grupy młodych wielbicieli kryminałów i sensacji. Postanowiłam na dłużej zatrzymać ich w bibliotece, pokazać, jak można wykorzystać wiedzę zdobytą podczas lektury, a przy okazji dobrze się bawić. Swój pomysł wcieliłam w życie i od września br. w naszej szkole zainaugurowałam działalność Detektywistycznych wtorków w bibliotece szkolnej. Aby do udziału w zajęciach zachęcić uczniów, którzy jeszcze nie poznali sympatycznych bohaterów serii, zorganizowałam w bibliotece wystawę wszystkich tomów Biura detektywistycznego Lassego i Mai. Ogłosiłam także konkurs czytelniczy ze znajomości serii, który miał się odbyć pod koniec stycznia 2021r. Chcąc, żeby informacja dotarła do jak największej grupy dzieci, wykonałam w programie Canva kolorowy plakat oraz multimedialną prezentację zachęcającą do udziału w proponowanych zajęciach. Zarówno plakat, jak i prezentację umieściłam na stronie szkoły, a także w szkolnych mediach społecznościowych. Dodatkowo odwiedziłam każdą z klas, opowiadając o moich propozycjach i zapraszając do udziału w nich wszystkie dzieci. Inicjatywa spotkała się z dużym zainteresowaniem uczniów, którzy, ku mojej wielkiej uciesze, tłumnie przychodzili na poszczególne spotkania. Każde zajęcia zaczynaliśmy od lektury fragmentu książki. To dzieci wybierały konkretny tytuł i to one czytały jego fragmenty. Chociaż czasem bywało i tak, że prosiły mnie o przeczytanie jakiegoś rozdziału lub większej całości. Po lekturze przychodził czas na zagadki. W tej części zajęć korzystałam z Detektywistycznych łamigłówek Lassego i Mai. Są to publikacje zawierające zaszyfrowane wiadomości, rebusy, krzyżówki, labirynty i wiele innych ciekawych zagadek. Uczestnicy z wielkim zaangażowaniem rozwiązywali wszystkie tajemnice. Bardzo się starali dobrze odpowiadać na pytania, które najczęściej nawiązywały do poszczególnych przygód Lassego i Mai oraz do konkretnych bohaterów serii. Końcowym etapem zajęć były recenzje. Chętni uczniowie dzielili się swoimi wrażeniami po przeczytaniu kolejnego tomu przygód małych detektywów. Krótko opowiadali jego treść, mówili, co najbardziej im się podobało, co mniej, czy były tam śmieszne sytuacje i dlaczego warto przeczytać daną książkę. Recenzentów zawsze starałam się nagrodzić drobnymi gadżetami. Najczęściej były to zakładki do książek, smycze, breloczki, plany lekcji i inne drobiazgi, które gromadziłam w bibliotece na takie właśnie okazje.W połowie stycznia, zgodnie z wcześniejszą zapowiedzią, odbył się konkurs czytelniczy związany z serią omawianych książek. Wręczenie nagród miało uroczystą oprawę, obecne były całe klasy laureatów, wychowawczynie oraz pani dyrektor. W ten sposób podsumowaliśmy i zakończyliśmy działalność Detektywistycznych wtorków w bibliotece w tym roku szkolnym, bo do pomysłu na pewno będę wracaćw kolejnych latach.
Anna Rozłucka-Jankowska
nauczycielka, bibliotekarka
Zespołu Szkolno-Przedszkolnego w Baborowie
Bibliografia:
- Martin Widmark, Złota księga. Detektywistyczne łamigłówki Lassego i Mai,
Zakamarki, 2012r. ( Biuro detektywistyczne Lassego i Mai) - Martin Widmark, Srebrna księga. Detektywistyczne łamigłówki Lassego i Mai,
Wyd. Zakamarki, 2009r. ( Biuro detektywistyczne Lassego i Mai)
- Martin Widmark, Brązowa księga. Detektywistyczne łamigłówki Lassego i Mai,
Wyd. Zakamarki, 2008r. ( Biuro detektywistyczne Lassego i Mai)
- Martin Widmark, Diamentowa księga. Detektywistyczne łamigłówki Lassego i Mai,
Wyd. Zakamarki, 2019r.