W GBP w Łęczycach - Filii w Strzebielinie komiksy są bardzo chętnie wypożyczane i czytane przez dzieci i młodzież. Korzystamy jednak z każdej możliwości, aby jeszcze bardziej spopularyzować je wśród czytelników. Akcja "Boom na komiksy i gry planszowe w bibliotece", organizowana przez Fundację Rozwoju Społeczeństwa Informacyjnego oraz Wydawnictwo Egmont, była do tego świetną okazją.
We współpracy z Zespołem Szkolno-Przedszkolnym w Strzebielinie-Osiedlu zorganizowaliśmy szereg spotkań, w czasie których uczniowie mogli spróbować swoich sił w niełatwej sztuce tworzenia komiksów. Jednak nie chodziło o to, aby od podstaw tworzyli własne komiksy, ale na bazie oryginalnych tytułów z wydawnictwa Egmont opracowali swoją fabułę. Skorzystaliśmy zarówno z udostępnionych przez Organizatorów Akcji komiksów, jak i z elektronicznej wersji przykładowych stron, dostępnych na stronie wydawnictwa Egmont.
Udostępnione plansze obrobiliśmy w programie komputerowym tak, aby z dymków usunąć teksty. Następnie wydrukowaliśmy poszczególne plansze, porozcinaliśmy je i schowaliśmy do kopert. Koperty zostały ponumerowane od 1 do 6 (każdy numer odpowiadał komiksom, które otrzymaliśmy: 1) "Ptyś i Bill", 2) "Sisters", 3) "Ernest i Rebeka", 4) "Kamila i konie", 5) "Studio tańca", 6) "Lou"). Tak przygotowane zestawy zabraliśmy na zajęcia do poszczególnych klas.
Na początku każdych zajęć porozmawialiśmy pokrótce o komiksach, o tym, co różni je od książek fabuarnych itp. Następnie podzieliliśmy uczniów na 3-4 osobowe grupy. Każda grupa rzucała kostką, losując jeden numer. Wylosowany numer wskazywał tytuł komiksu, na bazie którego dana grupa miała pracować. Następnie uczniowie losowali 8 pojedynczych ilustracji (z porozcinanych wcześniej plansz). Ich zadaniem było poukładać te ilustracje w sensowną fabułę, a potem dopisać stosowne teksty w dymkach. Gdy całość była gotowa, każda grupa prezentowała swój własny komiks na forum klasy.
Zajęcia bardzo podobały się zarówno uczniom, jak i nauczycielom. Pozwalały one na uruchomienie kreatywności i logicznego myślenia, a także na pobudzenie fantazji. Nie znając kontekstu fabularnego otrzymanych ilustracji, dzieci musiały zwracać uwagę na to, co przedstawia grafika: mimikę twarzy bohaterów, dodatkowe elementy graficzne, kolorystykę, nastrój itp. Czasem zestawy ilustracji, które im się trafiły, pochodziły z kilku różnych historyjek, co jeszcze bardziej utrudniało stworzenie z nich spójnej opowieści. Ale wszystkie grupy poradziły sobie doskonale. Spora grupa uczniów, biorących udział w zajęciach, zaciekawiła się prezentowanymi komiksami na tyle, że w bibliotece utworzyła się długa lista rezerwacji do wypożyczenia każdego z tytułów. A więc akcja jak najbardziej spełniła swoje zadanie!
Od końca października do połowy listopada odbyło się w sumie 5 spotkań z uczniami klas I-III, a do końca listopada zaplanowanych jest w tej chwili kolejnych 5 spotkań z uczniami klas V-VII. Po tych zajęciach planowany jest drugi cykl spotkań, tym razem poświęconych grom planszowym.