• Sceariusz
  • Publikacja: 26.03.2014
  • Edycja: 26.03.2014
  • 0 
Piórnik/przybornik/skrzynka osoby pracującej z grupami
Piórnik/przybornik/skrzynka osoby pracującej z grupami

  • Budżet działania: 100 zł
  • Czas przygotowania: 1 dzień
  • Czas trwania: 1 dzień
  • Liczba organizatorów: 1
  • Liczba uczestników: 100
Pomysł na działanie

Na czym polegało przedsięwzięcie?

Uczeń chodzący do szkoły ma swój piórnik, lekarz – stetoskop, nauczyciel na lekcjach pisze kredą po tablicy, a facylitator? Ma swoją skrzyneczkę z narzędziami.

Co takiego znajduje się w torbie/ przyborniku takiej osoby?

  • Różne karteczki samoprzylepne – w kilku rozmiarach, kolorach i kształtach. Będą pomocne przy zbieraniu informacji od uczestników. Osoba prowadząca nie musi notować wypowiedzi, a kolaż stworzony z karteczek będzie atrakcyjny w odbiorze.

  • Papier biały i kolorowy – pomoże w rozdzieleniu zadań różnym grupom podczas spotkania.

  • Markery - w różnych kolorach, najlepiej z okrągłą i ściętą końcówką (te ostatnie są użyteczne, jeśli zapisane słowa mają być pogrubione lub podkreślone). Jeśli planujemy, że osoby uczestniczące w spotkaniu będą pisały na kartkach flipchartu, to optymalnie powinniśmy mieć tyle markerów, ilu członków/iń liczy grupa (długopisy w tym przypadku nie zdają egzaminu).

  • Taśma malarska – wykorzystywana do przyklejania kartek flipchartu na ścianie – by wypracowane treści mogły towarzyszyć grupie podczas całego spotkania. Taśma nie odrywa tynku i nie zostawia tłustych plam na ścianie…

  • Identyfikatory, naklejki do wpisania imion – szczególnie się przydają, kiedy trudno nam będzie zapamiętać imiona wszystkich uczestników/czek. Zwracanie się do osób uczestniczących bezpośrednio, buduje relacje, co następnie przyczynia się do zwiększenia zaangażowania w pracę.

  • Kredki – przydatne do zadań rysunkowych, związanych z wyobraźnią.

  • Rekwizyty, zdjęcia, pocztówki – jeśli planujemy zadanie, które ma pobudzić wyobraźnię.

Dlaczego warto?

Powyższa lista może sugerować, że torba z narzędziami facylitatora jest duża i ciężka. I tak, i nie.

To zależy od Ciebie – na jaki wariant się zdecydujesz oraz czy masz odpowiednie środki finansowe. Wariant bogaty, co jest równoznaczne z ciężką torbą oraz sporymi wydatkami finansowymi, warto zastosować przy długim, skomplikowanym lub trudnym procesie. Jeśli masz za zadanie zaangażować wiele osób, a forma pracy ma być atrakcyjna to bez wyposażonej skrzyneczki będzie trudno utrzymać uwagę i energię.

Pamiętaj, że większość z nas jest wzrokowcami - rekwizyty oraz zapisane tezy, myśli, pomysły itd. oraz zastosowane kolory ułatwiają po prostu zapamiętywanie.

Wariant podstawowy, czyli finansowo ekonomiczniejszy, to duże i mniejsze karki papieru, taśma malarska oraz markery. Ten zestaw powinien wystarczyć na większości spotkań.

A czy można prowadzić spotkanie bez wyposażenia? Tak, jak najbardziej, bo najważniejsze są umiejętności prowadzenia spotkania, a nie zaplecze techniczne.

W trakcie przygotowania

W zależności od tego jakie stawiasz sobie cele, pomyśl o tym, jakie zastosujesz formy i metody. Następnie zrób listę potrzebnych do tego rzeczy. Najczęściej wykorzystywanym materiałem jest papier do flipchartu oraz specjalny stojak na którym można na flipcharcie zapisywać treści.

Następnie mazaki, takie, które będzie dokładnie widać z każdego miejsca na sali spotkania.

Pomyśl, ile osób będzie uczestniczyło w spotkaniu by dobrze zaplanować liczbę rzeczy do przygotowania.

Dodatkową pomocą w tym planowaniu może być dokładne rozpisanie form pracy. Uwidoczni to potrzeby.

Jeśli środki finansowe uniemożliwiają Ci zakup materiałów zastanów się czym możesz je zastąpić, jak je samodzielnie przygotować.

W trakcie realizacji

Zasada, która często przydaje się podczas prowadzenia spotkań czy szkoleń mówi: „mniej równa się więcej”. W praktyce oznacza ona, dostosowanie treści czy środków do celu wyznaczonego przez potrzeby osób uczestniczących oraz skupienie się tylko na najważniejszych treściach.

W planowaniu wykorzystania materiałów papierniczych pamiętaj, że są one dodatkiem do treści przez Ciebie poruszanych oraz że mają uatrakcyjnić wykonywanie zadań a nie być ich celem.

Oto kilka rad w tym zakresie:

  • czerwony marker wykorzystujemy gównie do podkreślania słów/ tekstu, do pisania treści;
  • jeśli nie mamy identyfikatorów czy naklejek może zastąpić je taśma malarska;
  • na karteczkach samoprzylepnych warto zapisywać treści hasłowo i dużymi literami, by były czytelne dla wszystkich;
  • to, co często bywa przydatne, to także podstawowe narzędzia takie jak: nożyczki, klej, spinacz, które mogą nam pomóc w różnych chwilach spotkania.
Po zakończeniu

Często uczestnicy/czki naszych spotkań proszą nas o przesłanie wypracowanych treści. Przydatny w tym celu może być cyfrowy aparat fotograficzny lub telefon z aparatem – niezastąpione narzędzie do gromadzenia danych. Robiąc zdjęcia, nie musimy spisywać flipchartów, a po spotkaniu możemy przesłać ludziom informacje w oryginalnym formacie. Taki zapis przywoła wspomnienia ze spotkania oraz odda dynamikę sytuacji.

Co jest potrzebne do realizacji tego etapu?
  •   aparat fotograficzny
  •   telefon z aparatem
DZIEL SIĘ WIEDZĄ, MNÓŻ POMYSŁY!

Co mogło być zrobione inaczej?

Dla osób interesujących się nowinkami w tym temacie polecamy:

  • magic chart – to papier, który bez kleju i bez użycia taśmy malarskiej można powiesić na ścianie, tablicy lub oknie. Co więcej do takiego arkusza papieru można przykładać karki bez kleju, które nie spadną
  • inne gadżety gotowe do kupienia w różnych kształtach, np. chmurki, dymki, ludziki

Zachęcam do samodzielnego wymyślenia pomocy, które uatrakcyjnią wykonywanie zadań/ćwiczeń przez uczestników/czki spotkania.