Pomysł na działanie

Na czym polegało przedsięwzięcie?

Uczestnicząc w spotkaniu czy szkoleniu byliśmy wiele razy dzieleni na podgrupy. Dziś chcę Wam przedstawić formułę tego typu pracy.

Podział większej grupy na kilka mniejszych musi być przede wszystkim związany z celem zadania, które chcemy powierzyć grupie. Jeśli więc mamy do czynienia ze złożonym problemem, warto zastosować tę formę pracy.

Obejrzyjcie miniwykład na temat pracy w podgrupach, który prezentuje jak krok po kroku stosować tę metodę:

TABLICE OGŁOSZEŃ

Dlaczego warto?

W określonym czasie, członek/członkini każdej grupy ma styczność z różnymi aspektami omawianej sprawy. Oznacza to, że każda osoba przebywając np. przy danym stoliku uczestniczy w rozwiązaniu danego problemu.

Ten sposób pracy sprawia, że osoby uczestniczące samodzielnie wypracowują rozwiązanie problemu. Jednocześnie obserwują/zapoznają się z wypracowanymi dotychczas rozwiązaniami i uzupełniają je jedynie o brakujące możliwości.

Metoda ta daje im możliwość wyrażenia swoich potrzeb czy oczekiwań.

Praca w małych grupach sprzyja wypowiadaniu swojego zdania na dany temat przez każdą osobę, co nie zawsze jest łatwe w sytuacji pracy w dużej grupie. Jest to więc forma szczególnie istotna, gdy w grupie są osoby nieśmiałe, obawiające się oceny. Podczas pracy w podgrupach uczestnicy/czki lepiej się poznają, utrwalają i pogłębiają relacje.

Odpowiedzialność za wypracowanie rozwiązań spoczywa na całej grupie, a nie tylko na osobie prowadzącej spotkanie.

Tablice ogłoszeńmożna zastosować zarówno do ustalenia sposobu spędzania czasu podczas ferii i podczas lekcji bibliotecznej. Z powodzeniem można je także zastosować w pracy dużego zespołu biblioteki czy podczas spotkań z użytkownikami.

W trakcie przygotowania

Forma ta wymaga wcześniejszego przygotowania, zarówno przestrzeni w której mamy się spotkać oraz materiałów które wykorzystamy i ich doboru ze względu na grupę.

To co jednak najważniejsze, to dokładne przeanalizowanie problemu nad którym chcemy pracować i ustalenie tematów pracy każdej grupy.

Co jest potrzebne do realizacji tego etapu?
  •   Pomieszczenie zapewniające komfort pracy, w którym znajdzie się miejsce na co najmniej trzy stoliki na których będzie można rozłożyć duże kartki papieru (flipchart lub papier pakowy)
  •   W przypadku pracy z osobami dorosłymi przygotuj markery, w przypadku dzieci pamiętaj o kredkach, mazakach, by swoje zdanie mogły wyrazić także rysunkami
Jak krok po kroku przebiega etap przygotowań?
  1. Przemyśl dokładnie jaki cel ma wspólna praca i przygotuj tematy do pracy w podgrupach, zwróć uwagę na to, by dotyczyły różnych aspektów poruszanego problemu
  2. Znajdź sposób na podział grupy na podgrupy. Zadbaj o to, by był to podział losowy. Możesz podzielić grupę stosując wyliczankę, rozdając mazaki lub cukierki w różnych kolorach.
W trakcie realizacji

W trakcie realizacji tablic, zadbaj o to, by uczestnicy/czki poznali zasady pracy. By wiedzieli, ile mają czasu na pracę przy jednym stoliku oraz by nie wykreślali wpisanych przez wcześniejszą grupę informacji na flipcharcie.

Ważne jest także dokładne wyjaśnienie co jest celem pracy przy każdym stoliku.

Upewnij się, czy każda grupa rozumie co jest jej zadaniem i czy nie potrzebuje pomocy.

Co jest potrzebne do realizacji tego etapu?
  •   Zegar do odmierzania czasu
Jak krok po kroku przebiega etap przygotowań?
  1. Przedstaw tematy pracy przy każdym stoliku, powiedz co jest zadaniem uczestników/czek.
  2. Poinformuj, ile czasu zostało przeznaczone na pracę przy każdym stoliku.
  3. Zaznacz, że uczestnikom/czkom nie wolno niczego wykreślać na flipchartach, co zostało wypracowane przez grupę, która wcześniej zajmowała się danym zagadnieniem.
  4. Po rozpoczęciu pracy podchodź do poszczególnych stolików i zapytaj uczestników/czki czy wszystko jest jasne. Nie zakłócaj im jednak pracy gdy widzisz, że zrozumieli zadanie.
Po zakończeniu

Na zakończenie podsumuj wypracowane rozwiązania. Podkreśl najważniejsze elementy.

Powieś efekt prac na ścianie, by był widoczny dla wszystkich. Jeśli od tego co zostało wypracowane zależy dalsza praca lub będziecie z tego jeszcze korzystać, powiedz o tym grupie.

Podziękuj osobom uczestniczącym za ich wkład w rozwiązanie problemu. Jeśli jest na to przestrzeń zapytaj ich jak im się pracowało w tej formule.

Jak krok po kroku przebiega etap przygotowań?
  1. Zrób miejsce na zademonstrowanie efektów pracy poszczególnych podgrup.
  2. Pamiętaj o tym, by powracać do wypracowanych rozwiązań w dalszej pracy z grupą.