- Budżet działania: 0 zł
- Czas przygotowania: 1 dzień
- Czas trwania: bez ograniczeń
- Liczba organizatorów: 1
- Liczba uczestników: 5-20
- pytania
- pytania otwarte
- pytania zamknięte
- Spotkanie
- dorośli
- dzieci (ok. 4-12 lat)
- grupy mniejszościowe
- konkurs
- małe dzieci (do 3 lat)
- młodzi dorośli (ok. 19-25 lat)
- młodzież (ok. 13-18 lat)
- nowe media i technologie
- osoby starsze
- osoby ze szczególnymi potrzebami
- pokaz (spektakl/wystawa/film)
- spotkanie
- warsztat/szkolenie/kurs
Stawianie tzw. dobrych pytań kojarzy nam się z wywiadem bądź badaniem socjologicznym. Chcę w tej inspiracji poruszyć temat pytań i ich roli podczas spotkań. Tym samym chcę zachęcić do przeniesienia akcentu w trakcie spotkań na angażowanie uczestników/czek poprzez zadawanie im pytań.
Co to oznacza? Zadaniem osoby prowadzącej równoczesnie dobór właściwych pytań do omawianego zagadnienia jak i podążanie pytaniami za tym co mówią uczestnicy/czki.
Rodzaje pytań To co w pytaniach i ich roli w trakcie spotkania najważniejsze, to świadomość jakiego rodzaju pytania użyć, by prowadziło nas do ustalonego celu . Ważne jest, by osoby uczestniczące czuły, iż pytania zadawane przez prowadzącego/ą służą im w wymianie informacji, wyjaśnianiu wątpliwości, lepszemu wzajemnemu rozumieniu się.
Istnieje wiele rodzajów pytań. Podstawowy podział to pytania otwarte i zamknięte.
Rolą pytań zamkniętych jest potwierdzenie lub zanegowanie czegoś lub uzyskanie precyzyjnej odpowiedzi.
Rolą pytań otwartych jest uzyskanie szerokiej odpowiedzi, uwzględniającej różne aspekty poruszanego obszaru.
Na pytanie: W którym szkoleniu oferowanym przez bibliotekę chce Pan/i wziąć udział? uzyskamy odpowiedź „w tym poświęconym rękodzielnictwu”.
Kiedy zadamy pytanie „Co Pan/i sądzi o warsztatach oferowanych przez bibliotekę” możemy dowiedzieć się wielu ważnych informacji dotyczących opinii o warsztatach czy motywacji do udziału w nich.
Warto zwrócić uwagę na to jaki mamy cel zadając to konkretne pytanie. Czy uzyskanie szybkiej, jasnej odpowiedzi czy opinii.
Odpowiedź na to pytanie może opisywać swego rodzaju proces.
1. Dzięki pytaniom lepiej poznajemy uczestników/czki, ich doświadczenia, opinie, potrzeby.
2. Zadając pytania dajemy wyraz zainteresowaniu potrzebami osób uczestniczących, co przekuwa się we wzrost ich zaangażowania w spotkanie i w poruszany obszar.
3. Wspólna praca nad danym obszarem oraz wymiana informacji między uczestnikami/czkami sprawia iż relacje w grupie oraz z osobą prowadzącą stają się głębsze i trwalsze.
4. Zadając pytania wskazujemy także na wpływ osób uczestniczących na sprawy którymi wspólnie się zajmujemy.
Zachęcam do zapoznania się rodzajami pytań, które opisane zostały w podręczniku „DOBRE SPOTKANIE. Jak to zrobić” na stronach: 33-35
-
Ważne jest przemyślenie jaki cel chcesz osiągnąć podczas spotkania. Następnie pomyśl jakie pytania możesz zadać grupie, by odpowiedzi na nie zbliżyły grupę do celu.
-
Ułóż listę pytań które zadasz uczestnikom/czkom podczas spotkania. Postaraj się ułożyć jak najwięcej pytań otwartych
-
Zwróć uwagę na to, które pytania zadasz na początku spotkania, które w środku a które na podsumowanie
-
Pomyśl też o pytaniach, które pomagają ujawnić się różnorodnym doświadczeniom, opiniom. Mogą być to pytania:. „A kto z Państwa ma inne zdanie na ten temat? Jakie ono jest?”
-
Pamiętaj, że na początku potrzebne są pytania „na rozgrzewkę” tak aby uczestnicy mogli wejść w temat a potem dopiero pytania związane z wyciąganiem wniosków lub podejmowaniem decyzji. Podczas spotkania z czytelnikami możesz zacząć od pytania: „Jakie książki najchętniej czytacie Państwo swoim wnukom?” Później: „Czym się kierujecie wybierając akurat te tytuły?” „Jak myslicie, dlaczego dzieci lubia te ksiązki?”.
Czytając wywiad obserwujemy, iż pytania zadawane są w pewnym logicznym ciągu. Często tworzone są spontanicznie pod wpływem wypowiedzi rozmówcy. Pamiętaj o tym w czasie prowadzenia spotkania. Słuchaj uważnie tego, co mówią uczestnicy/czki i zastanów się, czy nie warto przeformułować bądź zmienić ułożonych wcześniej pytań.
Zachęcam do zadawania pytań otwartych. Pytania te nie sugerują odpowiedzi ani też nie stawiają przed uczestnikami/czkami wyboru,dają możliwości wypowiedzenia się na dany temat. Pytania te często zaczynają się od słów: co, jak, jaki, jakie. Przykłady: co o tym sądzicie?, jakie jest uzasadnienie…? jak myślicie…?
Zastanówcie się przez chwilę nad słowem dlaczego. Pytajnik ten bywa różnie odbierany przez rozmówców. Bywa kojarzony z podejrzeniem, zarzutem, wezwaniem do wytłumaczenia się, odnosi się do przeszłości. Może się więc zdarzyć, iż osoba której zadamy pytanie zaczynając je od „dlaczego”, zareaguje na nie obronnie i nie będzie chciała z nami rozmawiać. Słowo dlaczego, możemy zastąpić innymi, np. co spowodowało,...?, , czym kierowałaś się...?
Szczególnie ważne jest zwrócenie uwagi na ciszę w trakcie zadawania pytań. Nie bój się jej bo najczęściej oznacza, iż ludzie zastanawiają się nad odpowiedzią. Kiedy się przeciąga, zachęć uczestników/czki do aktywności, mówiąc np., że każda wypowiedź jest ważna , że odpowiedzi pomaga w zrozumieniu zagadnienia.
Pytania zamknięte przydają się kiedy chcemy grupowo podjąć decyzję, dokonać wyboru. Zadaj je w sytuacji kiedy przyjdzie na to pora. Pytania te zaczynają się od słów: Czy...?, Która...?
Na zakończenie spotkania możemy zadać pytanie, które będzie dla nas wskazówką, co uczestnicy/czki zapamiętali ze spotkania, co było dla nich najważniejsze.
Po zakończeniu zachęcam do analizy pytań które zadałeś/aś i przemyśleniu które pytania służyły uczestnikom/czkom i po ich zadaniu uczestnicy/czki byli aktywni.