• Sceariusz
  • Publikacja: 21.01.2013
  • Edycja: 27.02.2019
  • 0 
Co TY wiesz o Szczecinie?
Co TY wiesz o Szczecinie?

  • Budżet działania: 1 zł
  • Czas przygotowania: bez ograniczeń
  • Czas trwania: 4 dni
  • Liczba organizatorów: 3
  • Liczba uczestników: 50
Pomysł na działanie

Na czym polegało przedsięwzięcie?

Konkurs dla gimnazjalistów promujący wiedzę na temat naszego miasta - jego historii, geografii, kultury.

Dlaczego warto?

W atrakcyjny sposób uczymy młodzież lokalnej historii i kultury. Wzbudzamy zainteresowanie tzw. małą ojczyzną. Pokazujemy, jak w swojej miejscowości można ciekawie i wartościowo spędzić czas - niekoniecznie w centrum handlowym.

W trakcie przygotowania

Przygotowania należy podjąć wiele miesięcy naprzód, ponieważ trzeba zdobyć sponsorów, patronów oraz nawiązać współpracę z instytucjami kulturalnymi.

Co jest potrzebne do realizacji tego etapu?
  •   Czas
  •   Zaangażowanie
  •   Umiejętność pozyskiwania ludzi do współpracy
Jak krok po kroku przebiega etap przygotowań?
  1. Zdobycie sponsorów
  2. Pozyskanie patronatów
  3. Opracowanie regulaminu i zadań konkursowych
  4. Przeprowadzenie specjalnych dodatkowych zajęć przygotowujwujących uczestników do udziału w konkursie (u nas było to zwiedzanie siedziby gazety szczecińskiej, zwiedzanie Zamku z przewodnikiem, dodatkowe zajęcia w Miejskiej Bibliotece Publicznej, spotkania ze szczecińskimi pisarzami, blogerami, znanymi osobistościami).
W trakcie realizacji

Konkurs przebiegał w 3 etapach. Gimnazjaliści brali w nim udział w drużynach 3-osobowych.

Co jest potrzebne do realizacji tego etapu?
  •   Zorganizowanie pomieszczeń odpowiednich dla poszczególnych etapów
  •   Przygotowanie sal i nagród
  •   Przygotowanie dyplomów
  •   Zaproszenie jury i gości
Jak krok po kroku przebiega etap przygotowań?
  1. Pierwsza część polegała na wypełnieniu testu historycznego z elementami wiedzy o społeczeństwie.
  2. W drugiej części był turniej wiedzy na temat kultury i rozrywki - etap ustny, wzorowany na teleturniejach.
  3. Ostatnim etapem był rajd po mieście. Gimnazjaliści dostali mapki, na których musieli zlokalizować punkty kontrolne. Punktami kontrolnymi były charakterystyczne szczecińskie pompu. Przy każdej stał opiekun (trzeba było zaangażować kilkoro nauczycieli) i zadawał drużynie pytanie z wiedzy geograficznej. Punktowane było zarówno poprawne odtworzenie trasy, jak i udzielenie poprawnej odpowiedzi. Po 3 etapach były podliczane punkty.
  4. Drużyny, które zdobyły najwięcej punktów, przechodziły do finału. W drodze losowania przydzielono im szczecińskie ulice. Każda drużyna miała podczas finału zaprezentować jedną z nich.
  5. Finał odbył się w Muzeum Narodowym. Jury składało się z dyrektor wydziału edukacyjnego Muzeum, które objęło patronatem imprezę, przewodnika z Zamku Książąt Pomorskich, który przeprowadzał zajęcia przygotowujące (Zamek również był patronem wydarzenia), kierownik filii 28 Miejskiej Biblioteki Publicznej, która równiez przeprowadzała zajęcia przygotowujące z uczniami oraz przedstawicielki rocznika Szczeciner, który objął konkurs patronatem medialnym. Jury wybrało 3 najlepsze prezentacje. Nagrodami były książki ufundowane przez Szczecinera, Muzeum i Zamek, zaproszenie na promocję kolejnego numeru Szczecinera, mapy Lubinusa i mnóstwo dodatkowych drobnych gadżetów.
Po zakończeniu

Konkurs przez długi czas powracał echem. Pojawiły się relacje w mediach, uczniowie byli na promocji Szczecinera.

Co jest potrzebne do realizacji tego etapu?
  •   Przygotowanie relacji do mediów
  •   Wolny czas w wieczór premiery Szczecinera ;)
Jak krok po kroku przebiega etap przygotowań?
  1. Śledziliśmy z radością relacje w mediach :)
  2. Byłam z uczniami na uroczystej promocji kolejnego numeru Szczecinera, podczas której zostaliśmy wyczytani i otrzymalismy darmowe numery tego czasopisma
DZIEL SIĘ WIEDZĄ, MNÓŻ POMYSŁY!

Co mogło być zrobione inaczej?

Był to pierwszy konkurs tego typu, chciałam, aby stał się imprezą cykliczną. Niestety, zlikwidowali mi szkołę i wielkie plany diabli wzięli :)