- Budżet działania: 0 zł
- Czas przygotowania: 2-3 dni
- Czas trwania: 1 rok
- Liczba organizatorów: 2
- Liczba uczestników: 2
Zestaw danych statystycznych, które gromadzone są w bibliotekach powinien być zaplanowany tak, aby możliwa była do uzyskania odpowiedź na pytania: • Czy wypełniam właściwie obowiązki statutowe biblioteki? • Czy zasoby biblioteki (w tym środki finansowe i kadrowe) są wystarczające w stosunku do potrzeb obsługiwanej grupy docelowej? • Czy zasoby biblioteki są wykorzystywane tak, aby osiągnąć maksymalny efekt przy minimalnym wykorzystaniu zasobów? • Czy biblioteka zaspokaja potrzeby użytkowników/ społeczności lokalnej w podobnym, mniejszym lub większym stopniu od innych bibliotek? • Czy w minionym roku biblioteka osiągnęła sukces czy porażkę? Co było sukcesem biblioteki, a co porażką? • Jakie usługi są najbardziej potrzebne w mojej bibliotece? Jakie są zbędne? Czego brakuje użytkownikom/mieszkańcom?
Należy pamiętać o tym, żeby nie zbierać danych, z których nie będziemy korzystać.
• aby nie spalać się na oferowanie usług, których nie potrzebują użytkownicy/mieszkańcy, • aby działania biblioteki były nie tylko efektowne, ale też efektywne, • aby z rozwagą wydawać środki publiczne, z których utrzymywane są biblioteki, • aby w sprawozdaniach, planach pracy, działaniach rzeczniczych czy promocyjnych używać argumentów liczbowych pokazujących sukcesy biblioteki zamiast używać słów „sporo”, „dużo”, „licznie”, „niewiele”, „mało”, • aby skutecznie negocjować budżety z organizatorami, • aby znać wartość własnej placówki i bronić się przed negatywnymi zmianami organizacyjnymi, • aby móc porównać poziom działalności własnej placówki z innymi bibliotekami, pracującymi w podobnych warunkach, • aby wywiązać się z obowiązku sprawozdawczego – złożyć roczne sprawozdanie do Głównego Urzędu Statystycznego – K-03 Sprawozdanie biblioteki.
Zastanów się dokładnie co chcesz osiągnąć i do czego będziesz wykorzystywać zebrane dane.
Realizację zadania należy rozpocząć od określenia potrzeb biblioteki i opracowania zestawu danych, które będą w niej zbierane. Potem należy dane zwyczajnie gromadzić, a na koniec założonego okresu dokonać podsumowań, obliczyć wskaźniki i przeanalizować wyniki. Efekty będą widoczne tak naprawdę dopiero po pewnym czasie, kiedy będziemy mogli porównać wyniki osiągnięte np. w różnych latach. Cały czas należy pamiętać o monitoringu i ewaluacji zadania: pod kątem wykorzystywania zbieranych danych i pod kątem zmian zachodzących w działalności biblioteki. Ważne jest, aby wykorzystywać różne dostępne w bibliotece źródła danych: np. dokumentacja, system biblioteczny, ale też pozyskiwać je w miarę potrzeb za pomocą: ankiet, wywiadów, grup focusowych, czy nawet obserwacji.
No i najważniejsze: wyniki działalności biblioteki, przede wszystkim pokazujące nasze sukcesy, należy wykorzystywać na co dzień.
-
Świadomość wagi argumentów opartych o dane i wskaźniki statystyczne wśród pracowników biblioteki – ludzie, którzy nie wiedzą, jaki ma sens i czemu służy dane działanie nie będą w nie zaangażowani w pełni.
-
Podstawowa wiedza z zakresu statystyki, w tym statystyki bibliotecznej.
-
Najważniejsze dokumenty związane z działalnością biblioteki i zestawy danych statystycznych, które udostępniasz instytucjom zewnętrznym: • statut, • plan roczny, • strategia lub plan rozwoju Twojej biblioteki, Twojego organizatora, np. strategia rozwoju gminy, • aktualny wzór druku GUS K-03 Sprawozdanie biblioteki, • zestaw danych wymaganych w Analizie Funkcjonowania Bibliotek prowadzonej przez SBP – jeżeli bierzesz w niej udział, • zestawy wszystkich danych wymaganych od Twojej biblioteki przez instytucje zewnętrzne np. bibliotekę powiatową lub wojewódzką w przypadku bibliotek publicznych, SIO – w przypadku bibliotek pedagogicznych,
-
Znajomość kompetencji Twojego personelu – w zakresie statystyki bibliotecznej oraz IT.
-
Znajomość możliwości technicznych, jakimi dysponujesz.
-
Świadomość wad i zalet dotychczasowej praktyki zbierania i analizowania danych w Twojej placówce.
-
Wybierz narzędzie, które pomoże Ci w zaplanowaniu zestawu danych, które będą gromadzone w Twojej bibliotece. Jeżeli jest to możliwe posłuż się arkuszem kalkulacyjnym.
-
Weź pod uwagę kompetencje Twojego personelu – jeżeli nie jest zbyt zaawansowany w obsłudze arkusza kalkulacyjnego – zapewnij mu odpowiednie szkolenie oraz wsparcie osoby, która jest biegła w bardziej zaawansowanych funkcjach arkusza (jedna z osób z personelu, informatyk Twojej biblioteki, wolontariusz).
-
Zaplanuj w arkuszu odpowiedni zestaw danych, które powinny być zbierane w Twojej placówce, źródło danych, częstotliwość i tryb ich gromadzenia, metody pomiaru, oraz wyznacz komórki/osoby odpowiedzialne za gromadzenie poszczególnych danych. Weź pod uwagę potrzeby wynikające z zapisów dokumentów, które zostały wymienione w zagadnieniu Co jest potrzebne do realizacji tego etapu w punkcie 3.
-
Wykorzystaj arkusz kalkulacyjny do gromadzenia danych cząstkowych w poszczególnych komórkach. Arkusz pozwoli Ci zliczanie danych, odpowiednie sortowanie, czy filtrowanie, tak aby otrzymać kompletny określony przez Ciebie zestaw danych.
-
Jeżeli Twoja placówka prowadzi filie czy punkty biblioteczne rozważ stosowanie arkusza w chmurze. Unikniesz przesyłania danych między poszczególnymi agendami, a jednocześnie będziesz mieć do nich pełny dostęp na bieżąco.
-
Pamiętaj o systematycznej archiwizacji arkusza.
-
W miarę potrzeb, a szczególnie w okresie sprawozdawczym korzystaj z danych do woli, oblicz wskaźniki, przeanalizuj je i ciesz się z sukcesów w minionym roku. Wykorzystuj wyniki analiz zgodnie z różnymi potrzebami potrzebami przez cały kolejny rok.
-
Przynajmniej raz w roku zaktualizuj zestaw zbieranych danych wg potrzeb.