- Budżet działania: 0 zł
- Czas przygotowania: 1 dzień
- Czas trwania: 1 dzień
- Liczba organizatorów: 1
- Liczba uczestników: 10
Pomysł na działanie
Na czym polegało przedsięwzięcie?
Umiejętność kodowania jest elementem podstawy programowej. Układanie klocków LEGO to zarówno dobra zabawa, jak i świetny sposób na naukę programowania.
Korzyści dla uczestników:
- uczenie się poprzez zabawę;
- nabywanie nowych zainteresowań;
- rozwój: koncentracji, logicznego myślenia, koordynacji wzrokowo-ruchowej, wyobraźni i kreatywnego myślenia;
- sposób na spędzanie czasu wolnego w szkole (alternatywa dla zajęć świetlicowych).
Korzyści dla biblioteki:
-
budowanie pozytywnego wizerunku biblioteki szkolnej;
- pozyskanie nowych, stałych czytelników.
Grupa docelowa: dzieci w wieku od 8 do 11 lat (uczniowie klas 3-5)
Liczba uczestników: 10
Czas trwania zajęć: 90 minut (lub 2 x 45 minut)
Miejsce zajęć: biblioteka szkolna
Metody pracy:
- praca z tekstem literackim;
- rozmowa kierowana;
- praca z dyktandem graficznym;
- praca z klockami LEGO;
- gra.
Formy pracy:
- indywidualna;
- zbiorowa.
Środki dydaktyczne:
-
tekst literacki;
-
kratownica z dyktandem graficznym (10x10);
-
kratownica (32x32);
-
flamastry, kredki;
-
zestaw klocków LEGO (elementy płaskie, płytki konstrukcyjne);
-
sprzęt komputerowy (5x);
-
gry online dostępne na oficjalnej stronie Grupy LEGO (https://www.lego.com/pl-pl/kids/webgames);
-
słoik.
Dlaczego warto?
Cele ogólne:
- rozwijanie koncentracji uwagi;
- rozwijanie logicznego myślenia;
- rozwijanie koordynacji wzrokowo-ruchowej;
- rozwijanie wyobraźni i kreatywnego myślenia.
Cele szczegółowe:
- dziecko posługuje się współrzędnymi;
- dziecko rysuje;
- dziecko tworzy własny układ klocków.
W trakcie przygotowania
Część wstępna (20 minut):
- Przywitanie się z uczniami. Zaproszenie do aktywnego udziału w zajęciach.
- Polecenie dzieciom, by usiadły w kręgu.
- Przeczytanie uczniom dowolnego tekstu literackiego związanego z zimą lub świętami Bożego Narodzenia (np. M. Przewoźniak "Szczęśliwa pechowa choinka").
- Rozmowa kierowana w odniesieniu do wysłuchanego tekstu literackiego.
Co jest potrzebne do realizacji tego etapu?
-
tekst literacki.
Jak krok po kroku przebiega etap przygotowań?
-
Przygotuj przestrzeń w bibliotece tak, aby dzieci mogły swobodnie usiąść, rysować i układać klocki.
-
Przygotuj fragment tekstu literackiego.
-
Opracuj pytania do rozmowy kierowanej.
W trakcie realizacji
Część właściwa (50 minut):
- Polecenie dzieciom, by usiadły przy stolikach.
- Rozdanie uczniom kredek oraz kratownicy ze współrzędnymi (10x10). Polecenie uczestnikom zajęć, by odkodowali kolory i pokolorowali pola zgodnie z instrukcją. Podsumowanie zadania przez prowadzącego.
- Rozdanie uczniom klocków Lego. Polecenie dzieciom, by ułożyły na płytce konstrukcyjnej obrazek związany z zimą lub świętami Bożego Narodzenia (np. bałwana, czapkę, prezent, renifera).
- Rozdanie dzieciom kratownicy ze współrzędnymi (32x32). Polecenie dzieciom, by podłożyły kratownicę pod płytkę konstrukcyjną i opracowały układ współrzędnych dla obrazka zbudowanego z klocków LEGO. Jedna wypustka klocka to jedno pole do zakodowania.
Co jest potrzebne do realizacji tego etapu?
-
kratownica ze współrzędnymi (10x10);
-
flamastry, kredki;
-
zestaw klocków LEGO (elementy płaskie, płytki konstrukcyjne);
-
kratownica (32x32).
Jak krok po kroku przebiega etap przygotowań?
-
Wydrukuj kratownice.
-
Przygotuj flamastry, kredki.
-
Przygotuj zestaw klocków LEGO.
Po zakończeniu
Część podsumowująca (20 minut):
- Zaprezentowanie prac przez uczestników.
- Ocena uczniów pod kątem ich zaangażowania.
- Zaproszenie dzieci do komputerów. W nagrodę uczniowie grają w jedną z gier dostępnych na oficjalnej stronie Grupy LEGO.
- Rozdanie każdemu uczestnikowi po jedym klocku czerwonym i zielonym. Poproszenie uczniów o wrzucenie wybranego klocka do słoika w celu podsumowania zajęć (kolor zielony oznacza, że spotkanie było ciekawe/ podobało się; kolor czerwony oznacza, że spotkanie było nudne/ nie podobało się).
- Podziękowanie dzieciom za udział w zajęciach.
Co jest potrzebne do realizacji tego etapu?
-
słoik;
-
sprzęt komputerowy z dostępem do internetu (5x);
-
gry online dostępne na oficjalnej stronie Grupy LEGO (https://www.lego.com/pl-pl/kids/webgames).
Jak krok po kroku przebiega etap przygotowań?
-
Włącz komputery. Załaduj stronę internetową z grami LEGO.
-
Przygotuj klocki w kolorze czerwonym i zielonym.
-
Ustaw słoik.
DZIEL SIĘ WIEDZĄ, MNÓŻ POMYSŁY!
Co mogło być zrobione inaczej?
- Scenariusz można modyfikować do potrzeb i możliwości grupy wiekowej.
- Zajęcia mogą być przeprowadzone dla dzieci ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi.
- Zajęcia mogą przybrać formę gry. Uczniowie zostają dobrani w pary. Jedno dziecko otrzymuje klocki i układa na płytce prosty obazek. Nie pokazuje konstrukcji swojemu koledze. Drugie dziecko otrzymuje kredki i wydrukowaną kratownicę. Zadaniem pierwszego ucznia jest określenie współżędnych klocków oraz podanie ich koledze. Drugi uczeń słucha instrukcji i zakolorowuje odpowiednie pola na kratownicy. Na koniec uczniowie porównują czy obrazek powstały na kratownicy, zgadza się z tym, powstałym z klocków LEGO.
- Zajęcia mogą mieć charakter cykliczny poprzez różnicowanie tematyki (tekstu literackiego, dyktanda graficznego, zadania z klockami LEGO).
Informacje dodatkowe
Scenariusz powstał w ramach konkursu „Baw się dobrze – klocki LEGO w bibliotece” organizowanego przez Stowarzyszenie LABiB w ramach Programu Rozwoju Bibliotek.
Materiał edukacyjny dostępny na licencji Creative Commons CC BY-SA 4.0 Polska. Pełna treść licencji znajduje się na stronie: https://creativecommons.pl/poznaj-licencje-creative-commons/.