"Jedna lekcja - wiele sposobów komunikacji" - zajęcia w ramach projektu "BOOM! Na komiksy i gry planszowe w bibliotece"
Chmurka autorstwa Karolina K.
Od niepamiętnych czasów ludzie porozumiewają się ze sobą. Robią to za pomocą przeróżnych środków. Aby nawiązać kontakt z innymi, nauczyli się mówić, pisać i czytać. Początkowo było to całkiem łatwe, ale gdy Bóg „pomieszał” języki budowniczym wieży w Babilonie, komunikacja międzyludzka stała się niemożliwa. Chyba, że... znalazł się ktoś, kto biegle władał wieloma językami.
Od niepamiętnych czasów ludzie porozumiewają się ze sobą. Robią to za pomocą przeróżnych środków. Aby nawiązać kontakt z innymi, nauczyli się mówić, pisać i czytać. Początkowo było to całkiem łatwe, ale gdy Bóg „pomieszał” języki budowniczym wieży w Babilonie, komunikacja międzyludzka stała się niemożliwa. Chyba, że... znalazł się ktoś, kto biegle władał wieloma językami.
O tym, czy warto uczyć się języków obcych i jak komunikować się z innymi, rozmawiali czwartoklasiści ze Szkoły Podstawowej z Oddziałami Integracyjnymi nr 21 im. Henryka Sienkiewicza w Gliwicach. Pretekstem do tych rozważań stał się komiks "Ptyś i Bill”. Biblioteka otrzymała go od wydawnictwa Story House Egmont Sp. z o. o. oraz Fundacji Rozwoju Społeczeństwa Informacyjnego w ramach akcji "BOOM! Na komiksy i gry planszowe w bibliotece".
Choć spotkanie z uczniami miało klasyczną strukturę (faza wprowadzająca, realizacyjna i podsumowująca), to podczas jego trwania wykorzystano wiele elementów aktywizujących (patrz załącznik).
Po przywitaniu, nastąpiło sprawdzenie obecności, przedstawienie celów lekcji oraz badanie nastrojów wśród uczniów. Na wykonanych metodą origami psich pyszczkach dzieci rysowały minki odpowiadające ich samopoczuciu.
Choć spotkanie z uczniami miało klasyczną strukturę (faza wprowadzająca, realizacyjna i podsumowująca), to podczas jego trwania wykorzystano wiele elementów aktywizujących (patrz załącznik).
Po przywitaniu, nastąpiło sprawdzenie obecności, przedstawienie celów lekcji oraz badanie nastrojów wśród uczniów. Na wykonanych metodą origami psich pyszczkach dzieci rysowały minki odpowiadające ich samopoczuciu.
W fazie realizacyjnej uczniowie czytali historyjkę obrazkową opowiadającą o przygodzie cocer spaniela - Billa ("Obcokrajowcy"). Jednocześnie tekst komiksu wyświetlany był na interaktywnej tablicy. Czwartoklasiści chętnie dzielili się wrażeniami z lektury. Wypowiadali się na temat tego, co ich zaskoczyło, co wywołało uśmiech na twarzy. Dodatkowo obejrzeli animację do piosenki "Język zwierząt" w wykonaniu zespołu Czereśnie.
Mowa braci mniejszych znacznie różni się od naszej, więc w dalszej części warsztatów, uczniowie zastanawiali się i zapisywali w formie mapy myśli, w jaki sposób porozumiewają się ludzie. Prócz tego, zaproponowano dzieciom zabawę w odgadywanie haseł – kalambury. Ostatnim zadaniem było sprawdzenie w słowniku wyrazów obcych znaczenia słowa "poliglota".
Aby dokonać ewaluacji zajęć, rozdano komiksowe dymki, na których uczniowie krótko zapisywali swoje wrażenia z lekcji.
Na kolejnej przerwie zapanował prawdziwy boom na komiksy. Drzwi szklonej biblioteki nie zamykały się od chętnych do wypożyczenia obrazkowych historyjek. Widać, że czytelnia, to nie wieża Babel – tu spotykają się ci, którzy mówią jednym językiem – językiem miłośników komiksów.Na blogu biblioteki Szkoły Podstawowej z Oddziałami Integracyjnymi nr 21 im. Henryka Sienkiewicza w Gliwicach można znaleźć:
- relację i film przedstawiający rozpakowywanie paczki z pakietem komiksów >>> tutaj
- dodatkową relację z zajęć "Jedna lekcja - wiele sposobów komunikacji" >>> tutaj