- Warsztaty dla osób dorosłych z możliwością uczestniczenia dzieci, np. mama z synem, czy dziadek z wnuczką – dla grupy do 10 osób
- Zajęcia mają na celu rozwijanie zainteresowań i metod związanych z popularnym trendem DIY
- Spotkania odbywać się będą w czytelni Gminnej Biblioteki Publicznej w Raszówce – sala na parterze budynku Biblioteki, materiały potrzebne do przeprowadzenia warsztatów zapewni Biblioteka
- Warsztaty zaplanowano w każdy piątek od godz. 16.00 do 18.00. Cykl obejmuje 9 spotkań (przez okres dwóch miesięcy) podzielonych na dwa bloki - 4 spotkania "z szydełkiem" i 5 spotkań "z drutami", przy czym można skorzystać jedynie z jednego, wybranego bloku.
Główny CEL warsztatu: zdobycie podstawowych umiejętności szydełkowania oraz dziergania na drutach
Cele szczegółowe warsztatu:
- Poznanie podstawowych metod dziewiarskich
- Poznanie narzędzi (szydełko i druty) oraz materiałów dziewiarskich (włóczka, sznurek bawełniany)
- Zainteresowanie możliwościami przerabiania rzeczy w celu ponownego użycia
- Rozwijanie umiejętności manualnych
- Trening kreatywnego myślenia – pomysły na projekty dziewiarskie po warsztatach
- Ekodesinig – kreatywne wykorzystanie materiałów oraz rzeczy z naszego otoczenia w celu ograniczenia produkcji odpadów (np. sprucie nieużywanego swetra i ponowne wykorzystanie włóczki)
- Integracja:
- międzypokoleniowa, jeśli w warsztatach wezmą udział dzieci
- międzysąsiedzka, mieszkańców Raszówki i okolic
- Wymiana doświadczeń międzypokoleniowych związanych z recyklingiem
Schemat pierwszych warsztatów – wstęp do szydełkowania.
- WSTĘP – (15 minut)
METODY: autoprezentacja, zabawa integracyjna
PRZEBIEG:
- wstęp – powitanie, kto jest organizatorem, ogólne zasady i plan przebiegu warsztatów, zapytanie o zgodę na dokumentację fotograficzną warsztatów (rozpropagowanie materiałów organizacyjnych typu terminarz warsztatów, prośba o pisemną zgodę na wykorzystanie wizerunku np. w relacjach na FB czy na stronie internetowej)
- zapoznanie uczestników – imię oraz odpowiedź na pytanie: „jakie masz oczekiwania w związku z udziałem w zajęciach?”
- zabawa z kłębkiem wełny podawanym od jednego uczestnika do drugiego – pytania dotyczące mojego doświadczenia z zakresu szydełka i drutów – powstała „pajęczyna” wskaże siłę i moc współpracy pomiędzy uczestnikami, ich wzajemne relacje i wpływ na efekt końcowy warsztatów, wskazanie na możliwość podzielenia się doświadczeniem i korzyściach z czerpania z wiedzy od siebie nawzajem
- przedstawienie książek, poradników związanych z tematem warsztatów, które znajdują się w bibliotece i są dostępne dla czytelników, wskazanie stron internetowych czy portali (np. Pinterest, YouTube), gdzie można znaleźć tutoriale czy inspiracje-
stoliki, krzesła
-
organizacyjne materiały na temat warsztatów
-
kłębek włóczki
-
aparat/smart fon do robienia zdjęć
- ROZWINIĘCIE – (65minut)
METODY: wykład specjalisty, przekazanie informacji teoretycznych i praktycznych, ćwiczenia praktyczne – ze względu na typ warsztatów szydełkowania - indywidualnie.
PRZEBIEG:
- wybór materiałów, dobranie odpowiedniego szydełka do rodzaju włóczki/sznurka
Praktyczna nauka trzymania szydełka i włóczki
- obejrzenie tutorialu online,
- praktyczne ćwiczenia: rozpoczęcie robótki na szydełku, wykonanie łańcuszka, wykonanie półsłupków i słupków
- wymiana opinii w czasie ćwiczeń praktycznych: co sprawia trudność, wzajemna pomoc mająca na celu integrację grupy oraz efektywniejszą naukę wspartą pomocą eksperta/wykładowcy
-
szydełka, włóczka, sznurek bawełniany, nożyczki,
-
komputer, rzutnik, ekran, aparat/smart fon do robienia zdjęć
-
tutorial dostępny na kanale YouTube np. https://www.youtube.com/watch?v=eEcfSYHz_ss,
- ZAKOŃCZENIE – (10minut)
METODY: dyskusja, autorefleksja, prezentacja wykonanej pracy na szydełku, dzielenie się doświadczeniem
PRZEBIEG:
- wymiana opinii na temat trudności w nauce szydełkowania: podsumowanie pierwszych warsztatów oraz przedstawienie propozycji i wskazówek na kolejne spotkania
- zapowiedź drugiej części cyklu za tydzień
- zapisanie nr telefonów i/lub adresów mailowych do kontaktu, jeśli byłaby jakaś zmiana terminu/godziny warsztatów, adresy mailowe do przesłania linku do tutorialu wykorzystanego podczas warsztatów w celu ćwiczenia w domu.
-
tablica do zapisania uwag oraz wskazówek na następne spotkanie,
-
aparat fotograficzny/smartfon do dokumentacji prac
Zwieńczeniem warsztatów szydełkowania może być zrobienie okrągłej podkładki na stół ze sznurka bawełnianego. Efektem nauki robienia na drutach mogłaby być podkładka pod kubek.
Warsztaty robienia na drutach – scenariusz byłby rozpisany na tych samych zasadach, z wyjątkiem wstępu: jeśli grupa pozostałaby niezmieniona, po 4 tygodniach spotykania na warsztatach szydełkowania uczestnicy znaliby się i można byłoby przejść bezpośrednio do zajęć praktycznych. Na koniec zorganizowałabym wystawę prac uczestników, a galerię z fotografiami z warsztatów oraz zdjęcia wykonanych prac umieściłabym w antyramach na korytarzu Biblioteki (nazywamy to miejsce „galerią”). Wykonane podkładki każdy z uczestników zabierze ze sobą do domu z dołączoną „metką” z datą, Miedem wykonania oraz z logo Biblioteki – co będzie wspaniałą pamiątką z warsztatów.
Źródło zdjęć: Pixabay.com, licencja: Pixabay License
Scenariusz zajęć:
Ten utwór jest dostępny na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa-Na tych samych warunkach 4.0 Międzynarodowe.