• Scenariusz
  • PUBLIKACJA: 26.08.2020
  • EDYCJA: 23.09.2020
  • 1 
Leśne Muzeum
Leśne Muzeum

  • Budżet działania: 0 zł
  • Czas przygotowania: 4 dni
  • Czas trwania: 1 dzień
  • Liczba organizatorów: 2
  • Liczba uczestników: 10
Pomysł na działanie

Na czym polegało przedsięwzięcie?

Muzeum w lesie? W dodatku z inspiracji książką? Tak, jest to możliwe dzięki działaniom animacyjnym do niezwykłej książki Åshild Kanstad Johnsen Pieniek otwiera muzeum (Dwie Siostry 2014). Propozycja scenariusza jest częścią zrealizowanego przeze mnie dyplomu z animacji czytelnictwa w Policealnym Studium Animatorów Kultury SKiBA we Wrocławiu i odzwierciedla pierwsze prawo natury, czyli fakt, że czytanie książek wpływa na rozwój ekologii wyobraźni. Jeśli chcecie się przekonać, nie pozostaje Wam nic innego, jak zaprosić dzieci do wspólnej zabawy. Zajęcia, dedykowane grupie przedszolnej lub wczesnoszkolnej, pokażą Wam ile cudownego entuzjazmu, zainteresowania naturą i naturalnej ciekawości świata kryją w sobie dzieci. Nic tak nie zawiąże wśród nich trwałej realcji z przyrodą, jak zabawa na świeżym powietrzu, wspólne czytanie i eksplorowanie terenu. 

Dlaczego warto?

Warto, ponieważ założone cele wypływają z intystyktownej potrzeby zabawy. Miło się zaskoczycie, gdy uda Wam się zrealizować następujące kierunki działania:

Cel główny:

Rozbudzenie wrażliwości czytelniczej i pobudzenie ekologicznej wyobraźni uczestników.

Cele poboczne:

  • kształtowanie zmysłu obserwacji świata oraz najbliższego otoczenia

  • kształtowanie umiejętności słuchania opowieści

  • zainteresowanie poruszaną problematyką: dokonywanie wyborów
    i poszukiwanie konstruktywnych rozwiązań, korzystanie z pomocy doświadczonych osób

  • rozbudzenie wrażliwości estetycznej

  • integracja sensoryczna, rozwijanie motoryki małej i dużej

  • rozwijanie inteligencji przyrodniczej

  • kształtowanie umiejętności pracy zespołowej

  • rozwijanie potrzeby spędzania wolnego czasu w otoczeniu przyrody

  • pobudzanie zainteresowań książką oraz ilustracją książkową

  • wzmacnianie potrzeby bliskich relacji rodzinnych

W TRAKCIE PRZYGOTOWANIA

Warto, ponieważ metody pracy nie narzucają się uczestnikom: do dyspozycji mamy metodę eksponującą, słowno-praktyczną i ekspresji twórczej.
Wymaga to od nas zabrania dzieci w specjanie przygotowany teren lasu, parku lub ogrodu, co wiąże z potrzebą zabezpieczenia strojów oraz materiałów. 

W przypadku zajęć w plenerze można zaaranżować przestrzeń tak, by przyroda mogła odgrywać kluczową rolę w odbiorze tekstu,
a szumy
z zewnątrz nie rozpraszały uwagi uczestników. Można wyznaczyć krąg, zbudować domek/tipi lub znaleźć zaciszną polanę w lesie. 

Jeśli zajęcia będą odbywać się w zamkniętej przestrzeni, można wyposażyć salę w elementy bliskie przyrodzie (donice z kwiatami,
naturalne pieńki drewniane do siedzenia, ciekawie powykręcane korzenie lub gałęzie, skrzyneczki i naturalne organizery na materiały).

Co jest potrzebne do realizacji tego etapu?
  •   W założeniu dzieci samodzielnie szukają interesujących je przedmiotów, darów natury. Podchodząc do tematu od strony praktycznej warto przygotować wcześniej wybrane materiały, które przyciągną uwagę dzieci, chociażby ze względu na zróżnicowaną strukturę i fakturę przedmiotów. Co się przyda i nawiąże do czytanej razem książki?
Jak krok po kroku przebiega etap przygotowań?
  1. Materiały: dary natury - szyszki, liście, pióra, kamienie, patyki (oszlifowane przez wodę lub wiatr), żołędzie, cienkie plastry drewna, ślimacze muszle, kora drzew, łupiny, strąki, suche kwiatostany, orzeszki, nasiona, itd. surowce wtórne: nakrętki, kapsle, tektura, itd. Kartoniki, wytłaczanki, tekturowe organizery lub inne.
  2. Wariant na niepogodę zakłada doposażenie w materiały plastyczne: kleje i pistolet do klejenia na gorąco, piórka, guziki, drewniane patyczki liczmany, drewniane koraliki, kamyki ozdobne florystyczne lub akwariowe, itp.
W TRAKCIE REALIZACJI

Uczestnicy witają się w kręgu i przedstawiają z imienia oraz zostają poproszeni o identyfikację z jakimś swoim skarbem, pamiątką lub cenną dla nich rzeczą. Prowadzący przedstawia dzieciom swój atrybut – specjalnie wykonaną drewnianą figurkę Pieńka – tytułowego bohatera książki, a następnie zaznajamia słuchaczy z treścią opowiadania. Dzieci mogą przybierać dowolne postawy ciała podczas czytania. 
Przed lub po przeczytaniu można odbyć krótki spacer (po okolicy lub sali) w poszukiwaniu „skarbów”, które w jakiś sposób przyciągnęły uwagę dzieci.
W części słowno-praktycznej prowadzący zadaje pytania do tekstu i sprawdza stopień jego przyswojenia, a dzieci dzielą się swoim odbiorem lektury.
W części twórczej dzieci tworzą swoje modele ze zgromadzonych materiałów, naturalne zabawki, przestrzenne kolaże. Prowadzący pomaga sklejać projekty w całość lub układać kompozycje. Jeśli grupa dysponuje czasem, istotne będzie zaanimowanie wykonanych przez siebie zabawek: stworzenie z nich teatrzyku, ekspozycji muzealnej lub mini-galerii.

Tworzenie Leśnego Muzeum w bibliotece lub w plenerze to świetna przygoda, jeśli zostawi się dzieciom wystarczającą ilość swobody 
w działaniach. Dzięki sympatycznemu bohaterowi poznają one czym jest więź z najbliższym otoczeniem i jak o nią dbać, nie zagracając swojej życiowej przestrzeni. Może się okazać, że same chętnie urządzą wystawę, namalują plakaty, a nawet zaproszą gości... Powyższy scenariusz jest inspiracją do poszukiwania własnych sposobów na zachęcenie dzieci do czytania o przyrodzie, do przebywania w jej otoczeniu, a także szanowania jej walorów. 
Po zakończeniu

W tej części prowadzący prosi o informacje zwrotne na temat książki oraz zajęć.
Dzieci mogą za pomocą specjalnie przygotowanych, np. na plastrach drewna, minek określić swój stosunek do zajęć, do wykonanych przez siebie eko-zabawek/eksponatów.

DZIEL SIĘ WIEDZĄ, MNÓŻ POMYSŁY!

Informacje dodatkowe

„Tekst bierze udział w konkursie “Dziel się wiedzą, wygrywaj nagrody z labib.pl!”