• Sceariusz
  • Publikacja: 06.03.2020
  • Edycja: 13.03.2020
  • 1 
Czy w Mnichu mieszkał mnich? - gra terenowa.
Czy w Mnichu mieszkał mnich? -  gra terenowa.

  • Budżet działania: 0 zł
  • Czas przygotowania: 7 dni
  • Czas trwania: 1 dzień
  • Liczba organizatorów: 6
  • Liczba uczestników: 20
Pomysł na działanie

Na czym polegało przedsięwzięcie?

Gra terenowa połączona z poznawaniem historii małej ojczyzny, jej folkloru i gwary. Adresowana była do rodziców i dzieci Szkoły Podstawowej im. P. Kojzara w Mnichu. Uczestnicy mogli poznać legendy związane z powstaniem Mnicha oraz fakty historyczne.

Dlaczego warto?

Formuła zabawy i rywalizacji jaka towarzyszy grze terenowej jest dobrym pretekstem, aby przybliżyć historię miejsc w których żyjemy. Pozwoli poznać nowym mieszkańcom ciekawostki, legendy i elementy tożsamości małej ojczyzny.

W trakcie przygotowania

Należy zapoznać się z literaturą dotyczącą danego regionu, miasta czy wsi. Poznać legendy i podania związane z tym terenem. Wybrać charakterystyczne miejsca, znane postaci i ważne wydarzenia.

Co jest potrzebne do realizacji tego etapu?
  •   Wyszukiwarka Google, Wikipedia, You Tube, księgozbiór biblioteki.
  •   plakaty reklamujące wydarzenie https://www.canva.com/design/DAD1m4AZn8I/share/preview?token=trUjPNtVMoyBBYI6QYi5uA&role=EDITOR&utm_content=DAD1m4AZn8I&utm_campaign=designshare&utm_medium=link&utm_source=sharebutton
W trakcie realizacji

Gra terenowa:
1. Przywitanie, podanie tematu gry, rozdanie map i kart odpowiedzi - miejsce biblioteka szkolna.
2. Grupy co 10 minut ruszają na trasę ( grupy czekające na start mogą obejrzeć wystawę książek o regionie, nauczyć się tańca regionalnego) 
  kolejne punkty na trasie :
a) sala historyczna - zadanie: narysuj herb Mnicha na podstawie tekstu źródłowego J. Spyry "Zarys dziejów ludności żydowskiej w Chybiu i okolicy"
b)siedziba redakcji lokalnej gazety - zadanie: przeprowadzenie wywiadu z redaktorem naczelnym i pozyskanie informacji o początkach Mnicha.
c)"Dom Kojzara" - zadanie: wysłuchanie legend o powstaniu wsi.
d) miejsce, w którym wg. podań żył mnich - zadanie: nagranie krótkiego filmiku,  który będzie zawierał odpowiedź na pytanie "Czy w Mnichu mieszkał mnich?"
 Powrót grup do biblioteki  ( na czas oczekiwania uczestnicy mogą wykonać plakat " Mnich za 100 lat" i zapoznać się z gwarą), podsumowanie gry, projekcja filmików.

Co jest potrzebne do realizacji tego etapu?
  •   Teksty źródłowe, mapy, karty odpowiedzi, muzyka ludowa, słowniki gwary, kartki i materiały plastyczne, telefony.
  •   https://www.youtube.com/watch?v=mgGJBLRFhDE przykład tańców cieszyńskich
  •   https://www.youtube.com/watch?v=ecdrv5nDOCQ&t=114s reportaż o gwarze cieszyńskiej
Po zakończeniu

Gra może być początkiem cyklu zajęć o tematyce regionalnej.

DZIEL SIĘ WIEDZĄ, MNÓŻ POMYSŁY!

Informacje dodatkowe

Scenariusz gry terenowej powstał podczas kursu Otwarte Zasoby Edukacyjne w bibliotece przeprowadzonego przez Spółdzielnię Otwartej Edukacji.
Autor: Liliana Nowak
Licencja CC-BY-SA