• Sceariusz
  • Publikacja: 06.03.2020
  • Edycja: 06.03.2020
  • 2 
Miasto Seniorom
Miasto Seniorom

  • Budżet działania: 0 zł
  • Czas przygotowania: 1 dzień
  • Czas trwania: 1 dzień
  • Liczba organizatorów: 1
  • Liczba uczestników: 10
Pomysł na działanie

Na czym polegało przedsięwzięcie?

Zaproszenie seniorów do korzystania z oferty kulturalnej naszego miasta.

Dlaczego warto?

Seniorzy chcą być aktywni, chcą uczestniczyć w imprezach kulturalnych, chą działać na rzecz środowiska, chcą się uczyć. Do biblioteki jeżeli przychodzą to po książki... . Nie wiedzą, że w bibliotekach odbywaja się spotkania autorskie, wernisaże, działają kluby czytelnicze, kluby szachowe, organizowane są różne imprezy kulturalne i edukacyjne.  Niektórym brakuje odwagi. Warto  doinformować jak i gdzie szukać, co  się dzieje w naszym mieście.

W trakcie przygotowania

Przed rozpoczęciem zajęć należy mieć ogólne rozeznanie, gdzie warto seniorów zapraszać, po prostu wyszukać biblioteki, muzea, domy kultury, stowarzyszenia, które mają ciekawą ofertę.

Co jest potrzebne do realizacji tego etapu?
  •   Mapa interaktywna naszego miasta (google maps), wydruki map, ulotki,plakaty, ogłoszenia
W trakcie realizacji

Uczestnicy zostają zaproszeni do sali komputerowej biblioteki. Następuje powitanie, przedstawienie się(imię i cecha charakteru na pierwszą literę imienia), zabawa integracyjna (wybierz ksiązkę, która najbardziej Cię zaintrygowała i powiedz kilka zdań o sobie).

Co jest potrzebne do realizacji tego etapu?
  •   Książki o różnej tematyce w ilości większej niż liczba uczestników.
Jak krok po kroku przebiega etap przygotowań?
  1. Po wypowiedziach uczestników wprowadzam w temat zadając pytania: czy uczestniczą w życiu kulturalnym miasta, czy przynależą do stowarzyszeń, klubów itp. Kolejne pytanie to: skąd biorą informacje na temat imprez i wydarzeń? Prezentacja plakatów, ulotek, ogłoszeń.
  2. Jako ciekawostkę i element rozweselenia prezentuję pobraną z zasobów polskiej biblioteki cyfrowej Polona przedwojenną książkę Statut Koła Seniorów.
  3. Na tablicy interaktywnej otwieram mapę naszego miasta (google maps). Seniorzy obeznani z obsługą komputera i internetu na laptopach podążają za informacjami wyświetlanymi na tablicy interaktywnej. Pozostali uczestnicy zaznaczają wskazane informacje na wydrukowanych mapach.
  4. Rozpoczynamy wędrówkę po instytucjach, otwieramy strony tych instytucji i ich ofertę, sprawdzamy adresy i odległości.
  5. Następny krok, to rozmowa o ofercie i oczekiwaniach seniorów.
  6. Zapraszam uczestników na wycieczkę po bibliotece. Prezentuję agendy, zbiory, usługi, aktualne wystawy
  7. Podczas przerwy kawowej uczestnicy zapoznają się z przygotowanymi dla nich książkami, filmami, Zachęcani są do rozegrania partyjki szachów przy bibliotecznym stoliku szachowym, prezentuję czytaki.
Po zakończeniu

Zapraszam do rozmowy, refleksji na temat zajęć, dyskusji o oczekiwanej ofercie.

Co jest potrzebne do realizacji tego etapu?
  •   Karty czytelnika, zbiory biblioteczne.
  •   Chętnych zapraszam do założenia karty bibliotecznej, rejestracji na koncie czytelnika, wypożyczenia zbiorów
  •   Dziękuję za udział, zapraszam do odwiedzania biblioteki i na kolejne zajęcia.
DZIEL SIĘ WIEDZĄ, MNÓŻ POMYSŁY!

Co mogło być zrobione inaczej?

Na pewno można zaproponować inne zabawy integracyjne, inną prezentację.

Informacje dodatkowe

Scenariusz powstał w trakcie kursu Spółdzielni Otwartej Edukacji SpołEd Otwarte Zasoby Edukacyjne w Bibliotece.