• Sceariusz
  • Publikacja: 09.12.2019
  • Edycja: 09.12.2019
  • 0 
,,O finansach ... w bibliotece - 6.edycja" - ,,Senior na Bank" - Szkolenia z zakresu edukacji ekonomicznej w Bibliotece Publicznej w Broku
,,O finansach ... w bibliotece - 6.edycja

  • Budżet działania: 1950 zł
  • Czas przygotowania: 1 miesiąc
  • Czas trwania: 7 dni
  • Liczba organizatorów: 2
  • Liczba uczestników: 20
Pomysł na działanie

Na czym polegało przedsięwzięcie?

Biblioteka Publiczna w Broku (województwo mazowieckie, liczba mieszkańców około 3 tys.), w trosce o swoich mieszkańców postanowiła po raz pierwszy przystąpić do ciekawego projektu ,,O finansach ... w bibliotece - 6.edycja" realizowanego przez Narodowy Bank Polski oraz Fundację Rozwoju Społeczeństwa Informacyjnego (FRSI).
Jako entuzjaści wprowadzania do powszechnego użytku nowych technologii, mając na uwadze rozpoznane zapotrzebowanie społeczne, napisałyśmy innowacyjny projekt, którego celem jest pomoc osobom dojrzałym (w wieku 50+) w poruszaniu się w cyberprzestrzeni, a w szczególności w aspekcie finansów osobistych w e-bankowości.
Ku naszemu zadowoleniu zakwalifikowaliśmy się do udziału w 6. edycji projektu „O finansach… w bibliotece”.

Dlaczego warto?

Po pierwsze – projekt został bardzo dobrze przemyślany i opracowany. Podczas zorganizowanego przez FRSI dwudniowego szkolenia dla prowadzących, uzyskaliśmy niezbędną wiedzę i mnóstwo informacji potrzebnych do prowadzenia szkolenia. Po drugie – Innowacyjność. Projekt ,,O finansach ... w bibliotece - 6.edycja" był dla nas innowacyjną, a przede wszystkim dla beneficjentów projektu formą spotkań edukacyjnych z obszaru finansów, jakie mogliśmy zaproponować dla grupy osób w wieku 50+. Zaproponowana formuła spotkań oparta o e-learnig, z wykorzystaniem nowoczesnych technologii okazała się bardzo atrakcyjna zarówno dla nas prowadzących bibliotekarzy jak i beneficjentów projektu. W efekcie, z wielką przyjemnością wszyscy logowali się do „swojego” kursu, by poszerzać wiedzę w zakresie pojęć i terminów, pojawiających się w sferze finansowej. Trzeba zaznaczyć, że uczestnicy kursu zyskali, jakże potrzebną współcześnie umiejętność bezpiecznego korzystania z bankowości elektronicznej, zakupów przez Internet, czy racjonalnego gospodarowania posiadanymi środkami finansowymi. Efekty jakie uzyskaliśmy: 1.Promocję Biblioteki Publicznej w Broku, jako miejsca przyjaznego czytelnikom, w której można podnosić swoje kwalifikacje i nie tylko, instytucję pełną innowacyjności. 2.Wzrost kompetencji, uczestnicy mogą odnajdować się w sposób łatwiejszy w obszarach nowych technologii i działań finansowych.

W trakcie przygotowania

Szkolenia dla prowadzących - osoby prowadzące spotkania edukacyjne przeszły szkolenie zakończone uzyskaniem certyfikatu. Dzięki przeprowadzonemu dwudniowemu szkoleniu w Bibliotece Wojewódzkiej w Warszawie i doskonałej opiece trenerów, jako organizatorzy nabyliśmy wiedzę i umiejętności pracy z osobami w wieku 50+. Szkolenie to przekonało nas, iż włączenie się w projekt jest nie tylko dobrym pomysłem, ale również przyniesie nam korzyść z pozyskaniem dzięki projektowi czytelników, którzy będą w przyszłości ambasadorami naszych działań bibliotecznych. Trenerzy zaszczepili w nas wiarę w to, iż się uda. Dużym wsparciem była dla nas możliwość poznania doświadczeń innych dzięki portalowi „WWW.labib.pl”, jak również materiałom szkoleniowym i „webinariom”.
Promocja projektu.Dzięki bezinteresownemu zaangażowaniu lokalnych partnerów możliwy był kolportaż materiałów promocyjnych przedsięwzięcia.
Przygotowane przez Bibliotekę Publiczną w Broku plakaty, rozwieszaliśmy na wszystkich słupach ogłoszeniowych w gminie, zostawialiśmy w lokalnych sklepach, instytucjach i urzędach. Plakaty zostały także wstawione na funkcjonujące cyberprzestrzeni portale społecznościowe oraz strony WWW. Urzędu Gminy i Biblioteki. Ulotki rozdawaliśmy w sklepach i w bibliotece. O kursie głosił również ksiądz proboszcz parafii w Broku podczas niedzielnych Mszy Św. Rekrutacja.
Podczas spotkania organizacyjnego zapoznaliśmy uczestników kursu z podstawowymi zagadnieniami dotyczącymi jego realizacji. Seniorzy w drodze głosowania wybrali obszary tematyczne, które były omawiane na kolejnych spotkaniach. Spotkanie organizacyjne połączyliśmy również ze sprawdzeniem wiedzy ekonomicznej i komputerowej uczestników, co okazało się trafnym pomysłem.Zdiagnozowana grupa przystąpiła do intensywnego szkolenia ekonomicznego. Terminy spotkań i godziny zostały dostosowane do potrzeb i możliwości czasowych uczestników. Moduły szkolenia zostały omówione w całości. W przypadku braku możliwości dotarcia na wyznaczone szkolenie, uczestnicy mogli w ustalonym wspólnie terminie, pod naszym okiem nadrobić materiał. Każdy uczestnik dostał pakiet materiałów wraz z artykułami papierniczymi i piśmiennymi. Poznanie oczekiwań i potrzeb seniorów było dla nas priorytetem, co przełożyło się na osiągnięte rezultaty.

Co jest potrzebne do realizacji tego etapu?
Jak krok po kroku przebiega etap przygotowań?
  1. Luźne rozmowy
  2. Wspólne zapoznanie się z kursem e-lerningowym w oparciu o materiały on-line przygotowane przez FRSI
  3. Rozwiazywanie przez uczestników testu kończącego moduł
  4. Omawianie problemów wynikajacych w trakcie rozwiązywania testu
W trakcie realizacji

Spotkania odbywały się w sali widowiskowej Urzędu Gminy w Broku, w ustalonych terminach i godzinach. Przyjęliśmy za zgodą i sugestią uczestników jednolitą formułę spotkań. Uczestnicy pracowali przez cały kurs w parach mając przed sobą komputer typu laptop, gdyż tak czuli się pewniej. Logowali się na stronę ,,o finansach" i pod nadzorem i kierownictwem osoby prowadzącej szkolenie zapoznawali się z każdym modułem. Przerwy w zajęciach były wskazywane przez uczestników, a poświęcane były na odpoczynek, wymianę doświadczeń i luźne rozmowy, przy przysłowiowej kawie. Grupa była zdyscyplinowana i racjonalnie zarządzająca czasem, co skutkowało bardzo krótkimi przerwami. Nie było żadnych problemów z dostępem do sieci Internet za pośrednictwem łącza Wi-Fi. Grupa wykazała się chłonnością wiedzy i równie wnikliwym zapoznaniem z treścią modułów. W przypadku braku możliwości dotarcia uczestnika na spotkanie osoba prowadząca oferowała możliwość nadrobienia zaległego materiału po indywidualnym wskazaniu terminu.
Uatrakcyjnieniem kursu było zaproszenie na spotkania jako ekspertów lokalnych partnerów - przedstawicieli Komendy Powiatowej Policji w Ostrowi Mazowieckiej oraz Banku Spółdzielczego w Ostrowi Mazowieckiej (odział Brok) . Funkcjonariusze Policji sierż. szt. Łukasz Kuliś oraz sierż szt. Marcin Jeliński przestrzegali przed zagrożeniami ze strony osób, które próbują wyłudzić pieniądze od Seniorów, a nierzadko nawet pozbawić ich majątku, na który pracowali całe życie. Wyświetlili film, w którym pokazali liczne przykłady zachowań, do jakich uciekają się oszuści, by zdobyć pieniądze, a także radzili, jak nie dać się złapać w pułapkę przestępców.
Doradca bankowy z Banku Spółdzielczego zachęcała seniorów do korzystania z bankowości elektronicznej. Wyjaśniła procedury związane z założeniem konta bankowego i jego bezpieczeństwa, płatności rachunków i ochrony danych.

Co jest potrzebne do realizacji tego etapu?
Jak krok po kroku przebiega etap przygotowań?
  1. Powitanie. Włączenie komputerów. Omówienie zakresu szkolenia w konkretnym dniu. Przy pierwszym spotkaniu-omówienie projektu, przedstawienie się osób prowadzących szkolenie, zapoznanie się uczestników/przedstawienie. Zapoznanie się z umiejętnością obsługi komputera.
  2. Podzielenie się spostrzeżeniami, refleksjami z poprzedniego dnia szkoleniowego. Dopytanie o nurtujące zagadnienia. Omówienie modułu/modułów.
  3. Korzystanie z ekranu, projektora, materiałów szkoleniowych.
  4. Pomoc w obsłudze komputera w początkowym etapie szkolenia.
  5. Grupowe omawianie modułu.
  6. Indywidualna pomoc, wsparcie, wytłumaczenie.
  7. Wyjaśnienie powstałych wątpliwości na każdym etapie szkolenia.
Po zakończeniu

Uczestnicy w etapie końcowym szkolenia wypełniali on-line, na komputerach indywidualne ankiety. Powstałe zapytania rozwiązywaliśmy wspólnie po zakończeniu wypełniania ankiet. Film – na ostatnim spotkaniu, uczestnicy kursu chętnie podjęli się wyzwania nagrania filmu promującego szkolenie. Powstał wstępny scenariusz, wyznaczone zostały role, miejsce nagrań. Zawarte w filmie dialogi są autentyczne. Spotkanie podsumowujące – uroczyste spotkanie kończące projekt poprowadziła Dyrektor Biblioteki Publicznej w Broku – Ewa Młynarczuk, prezentując pokaz multimedialny obrazujący przebieg i realizację projektu. Pogratulowała uczestnikom ukończenia kursu oraz podkreśliła jak ważnym tematem w obecnych czasach jest znajomość nowych technologii i wiedzy ekonomiczno-finansowej. Następnie rozdano certyfikaty, upominki oraz materiały dydaktyczne w postaci pendrive i mini poradnika kursantom, którzy z wielkim zaangażowaniem brali udział we wszystkich 5 spotkaniach. Zwieńczeniem spotkania było wspólne zdjęcie oraz wymiana doświadczeń i podsumowanie efektów projektu przy kawie i przygotowanym specjalnie na tę okazję torcie. Kursanci podkreślali zalety projektu, chwalili przede wszystkim pomysł, który nie tylko dał możliwość poszerzenia wiedzy z zakresu edukacji finansowej, lecz także przyczynił się do integracji i był sposobem na mile spędzony czas. Po uroczystym wręczeniu certyfikatów Biblioteka Publiczna w Broku przygotowała niespodziankę w postaci ciekawego spotkania z podróżnikiem, którego opowieści zabrały wszystkich w podróż w nie odkryte turystycznie miejsca w Polsce - naszym pięknym kraju. Podczas kursu uczestnicy pomagali sobie wzajemnie wymieniali spostrzeżeniami i doświadczeniami. Panowała bardzo miła i sympatyczna atmosfera, co jest równie ważne jak zdobyta wiedza. Spotkanie „podaj dalej” - odbyło się wśród bibliotekarzy z terenu powiatu ostrowskiego. Dzieliliśmy się wrażeniami i doświadczeniami z przeprowadzonego kursu zachęcającego do promowania edukacji ekonomicznej, korzystając z Internetu. potrzebie realizacji takowych projektów, i efektywnym wdrażaniu nabytej wiedzy o finansach do codziennego życia.
link do filmu: https://www.youtube.com/watch?v=pXYylSfHqlc

Co jest potrzebne do realizacji tego etapu?
Jak krok po kroku przebiega etap przygotowań?
  1. Przywitanie gości i uczestników przez dyrekcję i osobę szkolącą.
  2. Przybliżenie znaczenia projektu dla poszerzenia wiedzy i umiejętności finansowych osób w wieku 50+
  3. Uroczyste wręczenie certyfikatów przez dyrekcję, osoby prowadzące szkolenie. Każda z osób dostała upominek.
  4. Uroczyste podziękowanie przez dyrekcję osobie prowadzącej szkolenie.
  5. Spotkanie z podróżnikiem.
  6. Tort, kawa, herbata, ciastka.
  7. Rozmowy/dyskusje/plany na przyszłość.
DZIEL SIĘ WIEDZĄ, MNÓŻ POMYSŁY!

Co mogło być zrobione inaczej?

Zmniejszenie treści programowych przekazywanych za pomocą tekstu, na rzecz pokazów multimedialnych, filmów i itd.

Informacje dodatkowe

Świetnym pomysłem było zaangażowanie w przedsięwzięcie, jako ekspertów lokalnych partnerów - przedstawicieli Komendy Powiatowej Policji w Ostrowi Mazowieckiej oraz Banku Spółdzielczego, którzy rozwiązali wiele nurtujących uczestników pytań, problemów, a także przestrzegali przez czyhającymi zagrożeniami.
Atrakcją spotkania było możliwość poznania podróżnika, zdobycia zdjęć i autografu.
Dofinansowanie uwzględnione w projekcie jest dużym atutem, ponieważ pozwoliło nam na uatrakcyjnienie spotkań.
W załączeniu pełna treśc sprawozdania oraz kilka zdjęć ze spotkań.