• Sceariusz
  • Publikacja: 07.12.2019
  • Edycja: 16.07.2020
  • 0 
Pociąg do Nowej Wiedzy w Solcu Kujawskim
Pociąg do Nowej Wiedzy w Solcu Kujawskim

  • Budżet działania: 2075 zł
  • Czas przygotowania: 5 tygodni
  • Czas trwania: 2 miesiące
  • Liczba organizatorów: 4
  • Liczba uczestników: 25
Pomysł na działanie

Na czym polegało przedsięwzięcie?

Pociąg do Nowej Wiedzy to koncepcja, która powstała zupełnym przypadkiem. Podczas szkolenia stacjonarnego w jednym z ćwiczeń mieliśmy zaplanować realizację przykładowego zadania. W przygotowanej przez nas koncepcji pojawiły się puzzle, jednak spontanicznie w trakcie prezentacji układanka z puzzli została zamieniona na pociąg z wagonami. I tak oto powstał pomysł pociągu do Nowej Wiedzy. 

Idea pociągu dawała nam nowe możliwości promocyjne dla projektu. Przygotowaliśmy plakaty w formacie 100 cm x 70 cm, na których zawarliśmy treść poszczególnych modułów. Rozwiesiliśmy je w bibliotece, dzięki czemu każda zainteresowana osoba mogła spokojnie podejść i przeczytać tematykę zajęć. Duży rozmiar plakatów pozwolił nam także  na promocję projektu w przestrzeni miejskiej. Rozstawione sztalugi i umieszczone w antyramach plakaty skutecznie przyciągały uwagę przechodniów. Tak przeprowadzona promocja w połączeniu z informacjami w lokalnej prasie sprawiły, że trafiliśmy do nowych grup.  

Same zajęcia również przeprowadzaliśmy w klimacie podróży pociągiem. Na wejściu każdy otrzymywał bilet uprawniający do przejazdu. Każdy bilet zawierał krótką ciekawostkę dotyczącą zajęć. W koncepcji Pociągu do Nowej Wiedzy powstawały także relacje z poszczególnych zajęć. 

Dlaczego warto?

Udział w projekcie był dla nas wartościowy. Zachęcamy do udziału w nim ze względu na możliwość odniesienia sukcesu na różnych płaszczyznach. 

Sukcesy osobiste (dla prowadzących) - zdobycie nowej wiedzy z zakresu zarządzania finansami osobistymi, edukacji ekonomicznej, nauczania osób starszych, prawa. To także doświadczenie w prowadzeniu zajęć dla osób dorosłych. Możliwość rozwoju poprzez udział w szkoleniach, seminariach, konsultacjach z trenerami. Sukces instytucjonalny (dla biblioteki) - nowy obszar działalności, poszerzenie oferty kierowanej do osób dorosłych, pozyskiwanie nowych odbiorców, poprawa wizerunku biblioteki, podniesienie kompetencji pracowników. Otwarcie się na nowe możliwości. Sukces społeczny (dla uczestników) - najważniejszy ze wszystki. Projekt to przede wszystkim nowa wiedza dla osób dorosłych. To także możliwość przełamania strachu, oporu przed nowymi technologiami i nauka, jak korzystać z nich świadomie. To także otwarcie się na nowe możliwości, jakie daje środowisko lokalne. Projekt był także szansą na wyjście z domu i poznanie nowych ludzi. Pokazanie, że nie zawsze musimy ze wszystkim radzić sobie sami. 
W trakcie przygotowania

Przygotowania do realizacji projektu rozpoczęliśmy od szkolenia internetowego dla bibliotekarzy (osób prowadzących zajęcia), wykonania testu oraz szkolenia stacjonarnego. Podczas niego narodziła się koncepcja Pociągu do Nowej Wiedzy. Później było już tylko ciekawiej. Rekrutację rozpoczęliśmy od przygotowania informacji do lokalnej prasy, na ekran świetlny znajdujący się przy dworcu PKP w Solcu Kujawskim oraz oczywiście od zaprojektowania plakatów. Kiedy te ostatnie były gotowe pełną parą ruszyliśmy z promocją zarówno w bibliotece, jak i w przestrzeni miejskiej. 

Był to dla nas kluczowy etap, gdyż zależało nam by trafić do nowych odbiorców, również takich, którzy byli w jakiś sposób wykluczeni. Ambitne zadanie, które początkowo przysporzyło nam odrobinę kłopotów. W pierwszym etapie rekrutacji zgłosiło się 8 osób. Zdecydowanie za mało, by skutecznie wywiązać się z założonej liczby przeszkolonych. Ponownie ruszyliśmy w miasto. Drugie wyjście przyniosło doskonały efekt. Zgłosiły się kolejne osoby w liczbie 14. Łącznie mieliśmy już 22 osoby. Brakowało jeszcze trzech uczestników. I tutaj przydała się nasza znajomość społeczności lokalnej. “Namierzyliśmy” kilka osób, które idealnie wpisywały się w naszą koncepcję spotkań i zarzuciliśmy na nie sidła. Nie były to zwykłe osoby, każda z nich miała odegrać istotną rolę i przez to stanowić kluczowe ogniwo projektu, być wsparciem w trakcie zajęć. Jednocześnie nie do końca czasem zdając sobie sprawę, jak ważne dla niej samej będą te spotkania. 
Kolejny ważny etap to spotkanie organizacyjne. Chcieliśmy by nie służyło ono tylko załatwieniu niezbędnych formalności, ale by stanowiło okazję do poznania swoich oczekiwań. Stąd też pomysł by nie trzymać się kurczowo przeprowadzonych testów, ale by to właśnie uczestnicy mieli kluczowy głos przy wyborze omawianych modułów. Ponownie mogli się oni zapoznać z plakatami zawierającymi treści poszczególnych modułów i na tej podstawie korzystając również z wiedzy i wsparcia prowadzących wybrali zagadnienia, które później realizowaliśmy.

Co jest potrzebne do realizacji tego etapu?
  •   Komputer z dostępem do Internetu niezbędny do wykonania zgłoszenia i wykonania testu dla bibliotekarzy.
  •   Czas do prześledzenia materiałów, wykonanie testów i przygotowanie niezbędnych dokumentów.
  •   Drukarka, papier ksero niezbędny do wydrukowania dokumentacji (formularzy zgłoszenia i przetwarzania danych osobowych).
  •   Znajomość społeczności lokalnej
  •   Umiejętność zjednywania sobie ludzi
  •   Komunikatywność
  •   Cierpliwość
Jak krok po kroku przebiega etap przygotowań?
  1. Zgłoszenie do projektu.
  2. Wykonanie testów na platformie edukacyjnej (testy dla osób prowadzących zajęcia w ramach projektu).
  3. Szkolenie stacjonarne.
  4. Przygotowanie koncepcji spotkań i dobranie adekwatnego planu rekrutacji.
  5. Promocja projektu i rekrutacja uczestników - z uwzględnieniem docierania do osób, których sytuacja w jakiś sposób ogranicza uczestniczenie w życiu społecznym.
  6. Przygotowanie i kompletowanie dokumentacji projektowej.
  7. Spotkanie organizacyjne - poznawanie uczestników i ich oczekiwań względem projektu.
W trakcie realizacji

Na całym etapie najważniejsi byli dla nas uczestnicy. To żeby zyskali nową wiedzę było ważne, ale przede wszystkim zależało nam by dobrze się czuli w tej przestrzeni i zaproponowanej formule. Stąd też nasze działania i konwencja podróży, która miała być wesołą przygodą z finansami w tle. Z naszej perspektywy jako prowadzących było to o tyle trudne zadanie, że staraliśmy się wszelkie działania wpasowywać w koncepcję Pociągu do Nowej Wiedzy, tak żeby nie wychodzić z roli i być przewodnikami w podróży. Widząc jak uczestnicy dobrze się bawią, a przy tym stają się bardziej świadomymi użytkownikami produktów finansowych, uważamy że było warto. Bilety uprawniające do przejazdu Pociągiem do Nowej Wiedzy, które wręczaliśmy przed każdymi zajęciami nie pozwalały zapomnieć o motywie przewodnim. Plakaty promujące projekt w formie wagonów, były również doskonałą pomocą podczas zajęć. Zawierały wszak treści analizowane w ich  trakcie. Podczas całej podróży staraliśmy się poznawać wzajemnie, w czym niewątpliwie pomogła nam zaproponowana zabawa integracyjna “Pytaki”. Dzięki zaproponowanej formule, uczestnicy czuli się swobodnie, co sprzyjało budowaniu wzajemnych relacji, miłej atmosfery, w której rozmowy o finansach, w tym również dzielenie się własnymi doświadczeniami nie stanowiło  problemu. Staraliśmy się by wszyscy uczestnicy czuli się komfortowo, również Ci którzy w trakcie podróży mieli nieprzewidziane zakręty (czytaj nieobecności). Specjalnie dla nich były przygotowane wycieczki uzupełniające, rekompensujące powstałe niedogodności. Nie zawiodły nas nasze “dobre duszki”, które “schwytaliśmy” w trakcie rekrutacji - służyli pomocą, tryskali humorem, dzielili się doświadczeniem.

Co jest potrzebne do realizacji tego etapu?
  •   Komputery z dostępem do Internetu niezbędny do realizacji modułów.
  •   Projektor multimedialny (opcjonalnie) do wyświetlenia treści modułów na dużym ekranie.
  •   Przygotowanie rekwizytów niezbędnych do prowadzenia zajęć w konwencji podróży Pociągiem do Nowej Wiedzy.
  •   Nastawienie na wiedzę i dobrą zabawę.
  •   Poczucie humoru.
  •   Szczypta wiedzy finansowej :)
Jak krok po kroku przebiega etap przygotowań?
  1. Przygotowanie do spotkania edukacyjnego - analiza materiałów dostarczonych przez grantodawcę, przygotowanie dodatkowych materiałów oraz przygotowanie sali.
  2. Realizacja zajęć - wspólna analiza treści modułów, rozmowa z uczestnikami, wymiana doświadczeń - czyli z humorem przez świat finansów.
  3. Przerwa w trakcie spotkania połączona z atrakcją - opowiadanie żartów, dyskusja o książkach, gra.
Po zakończeniu

Tak naprawdę, dzięki wysiłkowi podjętemu na początkowym etapie, czyli w trakcie rekrutacji, ta podróż dla nas się nie kończy. Bowiem uczestnicy zrekrutowani do tego projektu są z nami cały czas. Uczestniczą w innych działaniach biblioteki i dopytują o kolejne,w których mogliby brać udział. Zatem skończył się tylko pewien etap naszej wspólnej wycieczki. Został on zamknięty w trakcie spotkania podsumowującego, w trakcie którego również zapewniliśmy bilety uprawniające do przejazdu. Wydrukowaliśmy certyfikaty potwierdzające realizację kursu, przygotowaliśmy uroczyste spotkanie. 

Dodatkową nobilitacją dla uczestników była obecność Pani Burmistrz. Wręczyła ona uczestnikom certyfikaty i życzyła dalszych sukcesów, nie kryjąc podziwu dla ich aktywności. Tym miłym akcentem została zakończona część oficjalna. Po niej nastąpiło to, co towarzyszyło nam podczas całego kursu. Wymiana doświadczeń, porcja wiedzy i oczywiście dobra zabawa. Zadbaliśmy o to, by wiedza zdobyta w trakcie kursu została utrwalona.Przygotowaliśmy grę, w której seniorzy odpowiadali na pytania, które pojawiały się po modułach. Miało to służyć dobrej zabawie, a jednoczesnie ugruntowaniu zdobytej wiedzy.

Kurs nie kończył się w momencie zakończenia spotkania podsumowującego. Organizatorzy przygotowali także 3 webinaria dla uczestników (do dnia publikacji inspiracji odbyło się tylko jedno). O potrzebie ich przygotowania świadczy fakt wysokiej frekwencji i deklarowana chęć uczestnictwa w kolejnych.Webinaria były ostatnim elementem podróży dla uczestników projektu O finansach w bibliotece… edycja 6. Nie był to jednak ostatni punkt dla nas bibliotekarzy. My musieliśmy jeszcze przekazać informację o projekcie innym bibliotekom. Zrobiliśmy to jednak z wielką radością, gdyż uważamy, że naprawdę warto. W tym roku zdecydowaliśmy się na nieszablonowe podejście. Postanowiliśmy, że ideę projektu przedstawimy na corocznym spotkaniu dla dyrektorów bibliotek, które odbywa się w WiMBP w Bydgoszczy. Jest to bowiem okazja dotarcia do większej grupy odbiorców i co ważne osób decyzyjnych. Na koniec jeszcze nasza inspiracja, którą się  z Wami dzielimy

Co jest potrzebne do realizacji tego etapu?
  •   Sala do przeprowadzenia spotkania podsumowującego.
  •   Poczęstunek na spotkanie podsumowujące (kawa, herbata, ciastka).
  •   Komputer połączony z Internetem oraz rzutnik multimedialny do przeprowadzenia spotkań i udziału w webinariach.
  •   Gra edukacyjna ugruntowująca wiedzę z zakresu finansów.
  •   Przygotowana oferta dla uczestników.
Jak krok po kroku przebiega etap przygotowań?
  1. Przygotowanie gry ugruntowującej wiedzę uczestników.
  2. Przygotowanie prezentacji podsumowującej realizację całego projektu.
  3. Przygotowanie zaproszeń dla Burmistrza i Przewodniczącego Rady Miejskiej.
  4. Przygotowanie sali i poczęstunku.
  5. Zaproszenie uczestników na spotkanie podsumowujące.
  6. Podtrzymywanie więzi z uczestnikami poprzez wspólne uczestniczenie w webinariach.
  7. Zachęcenie i zaproszenie na inne działania realizowane przez bibliotekę.
  8. Przygotowanie i realizacja spotkania “Podaj dalej”.
  9. Przygotowanie inspiracji dla innych bibliotekarzy.
DZIEL SIĘ WIEDZĄ, MNÓŻ POMYSŁY!

Co mogło być zrobione inaczej?

Nawiązanie bliższej współpracy z innymi instytucjami, które pozwoliłyby w jeszcze większym zakresie dotrzeć do osób, dla których udział w projekcie byłby z różnych względów ważny.

Informacje dodatkowe

Co ważne w trakcie rekrutacji nie wykluczaliśmy osób, które z różnych względów nie mogły osobiście uczestniczyć w spotkaniach (a było ich kilka). Jednocześnie wiedząc jak wiedza pozyskana poprzez uzyskanie dostępu do platformy szkoleniowej może odmienić ich codzienność. 

Jest jeszcze jeden obszar, o którym nawet nie mamy pojęcia, a jest największym sukcesem tego projektu. Przełożenie teoretycznej wiedzy na praktyczne działanie. Pokazanie, że Ty też możesz, potrafisz. Pierwszy wykonany przez uczestników przelew, przekonanie do używania karty płatniczej, sporządzenie testamentu. Nie widzimy ich, a to one świadczą o sukcesie wszystkich osób zaangażowanych  w przygotowanie i realizację kursu i stanowią jego największą wartość. 

Największym sukcesem w obszarze społecznym jest fakt, iż dla 5 osób podróż Pociągiem do Nowej Wiedzy była początkiem edukacyjnej przygody, gdyż osoby te wstąpiły w szeregi Uniwersytetu Trzeciego Wieku. Dla niektórych było to też otwarcie się na udział w innych działaniach biblioteki, a także szerzej pojętego życia społecznego. 

Ważnym elementem niniejszej inspiracji jest przygotowany film, który stanowi jej integralną część. Poniżej znajduje się link do niego. 
https://drive.google.com/file/d/1EybBnoHa3pP6pdQmeGBvBqLqCqJY6T8Y/view?usp=sharing 

Wyrażam zgodę na przetwarzanie moich danych osobowych (zawartych w Inspiracji). Oświadczam, że posiadam zgodę na wykorzystanie, przetwarzanie i rozpowszechnianie wizerunku i danych osobowych Przedstawiciela/ki pokolenia, których zdjęcia i wypowiedzi znajdują się w Inspiracji.

Katarzyna Wojtczak, Paweł Marchel