• Sceariusz
  • Publikacja: 24.07.2019
  • Edycja: 16.07.2020
  • 0 
Klik w kulturę – kulturalnie z komputerami w Bibliotece Publicznej w Solcu Kujawskim
Klik w kulturę – kulturalnie z komputerami w Bibliotece Publicznej w Solcu Kujawskim

  • Budżet działania: 13500 zł
  • Czas przygotowania: 2 miesiące
  • Czas trwania: 6 miesięcy
  • Liczba organizatorów: 2
  • Liczba uczestników: 1000
Pomysł na działanie

Na czym polegało przedsięwzięcie?

Klik w kulturę to projekt realizowany przez Bibliotekę Publiczną w Solcu Kujawskim w pierwszej połowie 2019 r. Projekt został dofinansowany przez Fundację BGK w ramach programu grantowego Generacja 5.0 kwotą 14 622 zł. 

W ramach projektu Klik w kulturę realizowane były dwa główne cele. Pierwszy – tytułowy klik – związany był z przeszkoleniem 20 osób w wieku 50+ z zakresu podstawowej obsługi komputera i Internetu. Drugi – tytułowa kultura – dotyczył uczestnictwa seniorów w szeroko rozumianej kulturze.

Realizacja celu edukacyjnego odbyła się w cyklu 20 zajęć. Każde z nich było krokiem w stronę świadomego i rozważnego korzystania z komputera i Internetu. Począwszy od zagadnień związanych z budową komputera, poprzez jego uruchamianie, poznawanie obszarów, jakie się na nim znajdują, na obsłudze programów, Internetu, poczty elektronicznej i wyszukiwarek kończąc.

Drugim, równie ważnym, obszarem projektu Klik w kulturę był udział w szeroko rozumianej kulturze. Wzięliśmy udział w kilkunastu wydarzeniach. Praktycznie w każdym tygodniu projektu mieliśmy propozycję dla uczestników.

Wydarzenia kulturalne proponowane przez nas w ramach projektu cieszyły się dużą popularnością, nie tylko wśród uczestników projektu, ale także wśród lokalnej społeczności. Co najważniejsze, nie zawsze trzeba posiadać duży budżet, aby z nich korzystać. Większość wydarzeń, w których braliśmy udział była darmowa.
Dlaczego warto?

O potrzebie edukacji komputerowej seniorów nie trzeba nikogo przekonywać. W obecnych czasach chcąc być w kontakcie z najbliższymi lub też załatwić wiele spraw trzeba posiadać umiejętność obsługi komputera. Przeciwdziałając wykluczeniu cyfrowemu osób w wieku 50+ szkolimy ich z podstawowej obsługi komputera. Poza tym ta grupa wiekowa stanowiła główny obszar zainteresowania grantodawcy w ramach programu Generacja 5.0. Łącząc więc te wszystkie elementy przygotowaliśmy kurs dla seniorów.

Często nie zdajemy sobie sprawy, że nawet niewielka kwota, którą należy przeznaczyć na zakup biletu stanowi dla wielu seniorów barierę wykluczająca ich z życia kulturalnego. Dlatego w ramach projektu Klik w kulturę założyliśmy możliwość darmowego udziału w płatnych wydarzeniach kulturalnych dla 160 osób (4 wydarzenia po 40 osób). Płatne wydarzenia stanowiły jedynie część akcji, w których braliśmy udział. Niewątpliwa korzyścią dla nas – organizatorów – było zapoznanie się z ofertą jednostek kultury z naszego miasta.

Mamy nadzieję, że dzięki projektowi choć jedna osoba, która nigdy wcześniej nie słyszała o działalności Muzeum Solca im. księcia Przemysła, Muzeum Ochotniczych Straży Pożarnych, czy Soleckiego Centrum Kultury skorzysta z nich w przyszłości.
W trakcie przygotowania

W naszym przypadku etap przygotowania do realizacji projektu był podzielony na dwa podetapy. Pierwszy obejmował czas od momentu, gdy dowiedzieliśmy się, że otrzymaliśmy dofinansowanie, a drugi od momentu rozpoczęcia realizacji projektu.

Pierwszy etap – listopad 2019 – styczeń 2020

Na tym etapie skupiliśmy się przede wszystkim na przygotowaniu wszelkich niezbędnych dokumentów (zgłoszenie do projektu, regulamin uczestnictwa w projekcie) – to dla uczestników, a dla nas – prowadzących były to plany działania, doprecyzowanie poszczególnych tematów i harmonogramów, a także ustalenie promocji projektu.

Najważniejsze na tym etapie jest przygotowanie dokumentacji, przede wszystkim warto zadbać o zgody na publikacje wizerunku zarówno przez realizatora projektu, jak i przez Fundację BGK, gdyż zdjęcia z realizacji projektu muszą zostać przesłane do grantodawcy po realizacji działania.

 

Drugi etap – styczeń 2020 – czerwiec 2020

Na tym etapie głównymi zadaniami było przygotowanie prezentacji do zajęć i materiałów dla uczestników, jak również bieżące monitorowanie oferty kulturalnej. ,
Co jest potrzebne do realizacji tego etapu?
  •   Komputer i drukarka.
  •   Czas na przemyślenie wszystkich działań.
  •   Internet
  •   Zapoznanie się z ofertą kulturalną lokalnych instytucji.
Jak krok po kroku przebiega etap przygotowań?
  1. Przygotowanie regulaminu udziału w projekcie.
  2. Przygotowanie formularzy zgłoszeniowych.
  3. Ogłoszenie rekrutacji.
  4. Opracowywanie zajęć i oferty kulturalnej (działanie wpisane również w obszar realizacji).
W trakcie realizacji

Zajęcia przybierały formę wykładową. Teoria połączona była z praktyką. Prezentacja i drukowane materiały pozwalały utrwalić przekazywane treści. W trakcie każdych zajęć uczestnicy otrzymywali pakiet materiałów. Mogli w nich robić własne notatki, uwagi, pytania.

Temat 1. Rodzaje komputerów – pokazywaliśmy podobieństwa i różnice pomiędzy komputerem stacjonarnym, laptopem, tabletem i smartfonem.

Temat 2. Budowa komputera

Temat 3. Budowa i funkcje myszki

Temat 4. Ekran startowy

Temat 5. System Windows – przekazaliśmy informacje o systemach operacyjnych i ich roli w komputerze.

Temat 6. Personalizacja – pokazaliśmy, jak i gdzie można zmienić podstawowe parametry w komputerze  i w jaki sposób zmienić ich wygląd.

Temat 7. Porządek na komputerze – uczyliśmy, jak utworzyć pliki i foldery oraz w jaski sposób przenosić dokumenty (kopiować) pliki pomiędzy lokalizacjami.

Temat 8. Programy – przedstawiliśmy możliwości korzystania z różnych programów

Temat 9. Klawiatura – przedstawiliśmy budowę klawiatury oraz funkcje poszczególnych przycisków.

Temat 10. WordPad – pokazaliśmy darmowy program do tworzenia dokumentów tekstowych.

Temat 11. Paint – szlifując posługiwanie się myszką pokazaliśmy darmowy program Paint, w którym można stworzyć proste grafiki.

Temat 12. Nie daj się fake news’om – przedstawiliśmy mechanizm funkcjonowania tego zjawiska oraz, jakie artykuły powinny wzbudzić naszą czujność.

Temat 13. Dostawcy Internetu – przedstawiliśmy na co należy zwrócić uwagę wybierając dostawcę Internetu.

Temat 14. Zakładanie poczty elektronicznej – pokazaliśmy w jaki sposób można założyć pocztę elektroniczną.

Temat 15. Obsługa poczty elektronicznej – tworzyliśmy wspólnie książkę adresową, pisaliśmy wiadomości, wysyłaliśmy je i odbieraliśmy.

Temat 16. Przeglądarki i wyszukiwarki internetowe – pokazaliśmy różnice między przeglądarką a wyszukiwarką internetową, a także korzystaliśmy z kilku wyszukiwarek w celu znalezienia np. połączenia kolejowego czy autobusowego

Niektóre bloki tematyczne były tak rozbudowane, że musieliśmy je rozdzielić na dwie jednostki zajęciowe. Dotyczyło to przede wszystkim kluczowych umiejętności praktycznych (pisanie, myszka, Internet).
Co jest potrzebne do realizacji tego etapu?
  •   Opanowanie przekazywanych treści przez prowadzącego.
  •   Jasny i prosty język stosowany w prezentacji i materiałach dla uczestników.
  •   Komputer i projektor multimedialny.
  •   Sprzęt do prezentacji podczas poszczególnych zajęć (klawiatura, myszka, monitor, poszczególne części komputera).
  •   Pomoce dydaktyczne, materiały dla uczestników (bardzo ułatwiają realizację zajęć).
  •   Aparat do dokumentacji zdjęciowej.
  •   W przypadku płatnych wydarzeń kulturalnych – bilety.
Jak krok po kroku przebiega etap przygotowań?
  1. Zajęcia komputerowe: Krok 1. Przygotowanie prezentacji w oparciu o którą prowadzone były zajęcia.
  2. Zajęcia komputerowe: Krok 2. Opracowanie materiałów dla uczestników kursu.
  3. Zajęcia komputerowe: Krok 3. Przygotowanie niezbędnych pomocy dydaktycznych.
  4. Zajęcia komputerowe: Krok 4. Przeprowadzenie zajęć.
  5. Zajęcia komputerowe: Krok 5. Opis zajęć i stworzenie relacji na stronę internetową.
  6. Wydarzenia kulturalne: Krok 1. Wyszukanie oferty wydarzeń kulturalnych (dokonanie kalkulacji kosztów w przypadku wydarzeń płatnych) i przekazanie informacji uczestnikom kursu oraz innym seniorom.
  7. Wydarzenia kulturalne: Krok 2. Ustalenia z organizatorami wydarzenia.
  8. Wydarzenia kulturalne: Krok 3. Udział w wydarzeniu.
  9. Wydarzenia kulturalne: Krok 4. Opis wydarzenia i stworzenie relacji na stronę internetową.
Po zakończeniu

Po zakończeniu spotkań edukacyjnych przeprowadziliśmy spotkanie podsumowujące. Dzięki dofinansowaniu mogliśmy zamówić tort i zorganizować uroczyste zakończenie. Na tę imprezę zaprosiliśmy przedstawicieli władz lokalnych, dyrektorów instytucji kultury z Solca Kujawskiego i oczywiście najważniejsze osoby – uczestników.

 

W trakcie realizacji projektu powstała wystawa poświęcona pasjom i zainteresowaniom uczestników kursu i soleckich seniorów. Zebrane eksponaty można było oglądać również po zakończeniu projektu. Przez całe wakacje były dostępne w sali konferencyjnej biblioteki.

 

Jeśli chodzi o część formalną, to po realizacji projektu musieliśmy napisać sprawozdanie. Składało się ono z dwóch części. Pierwszą należało wypełnić na platformie, na stronie internetowej fundacji, drugą dołączyć w formie plików nagranych na płycie CD lub pendrive.

 

Co należało uzupełnić na platformie:

- W jaki sposób przebiegła realizacja projektu? Czy wystąpiły zmiany w założeniach?

- Proszę opisać rezultaty przeprowadzonego projektu – co udało się osiągnąć/zorganizować/przeprowadzić dzięki podjętym działaniom?

- Czy pojawiły się dodatkowe rezultaty, które nie były planowane?

- Liczba odbiorców końcowych projektu.

- Jakie pozafinansowe inne formy wsparcia zostały uzyskane od zewnętrznych organizacji?

- W jaki sposób projekt był komunikowany? Gdzie pojawiła się informacja o projekcie?

- Co należy uznać za największy sukces projektu?

- Rozliczenie kosztów projektu

 

Dokumenty dołączane na płycie CD

- dwustronne kopie dokumentów księgowych ze zgodnością z oryginałem potwierdzających koszty poniesione w ramach projektu (na płycie CD lub pendrive),

- kopie umów zawartych w ramach projektu (na płycie CD lub pendrive),

- zdjęcia z realizacji projektu wraz ze zgodą osób na zdjęciach na publikacje wizerunku przez Fundację,

- kopie artykułów prasowych i innych materiałów informacyjnych dotyczących realizacji projektu,

- rozliczenie wniosku, wydrukowane z systemu i podpisane przez upoważnioną osobę.

 

Powyższe dokumenty należy wysłać w terminie 30 dni od zakończenia realizacji projektu.

Co jest potrzebne do realizacji tego etapu?
  •   Dokumenty księgowe poświadczające zakupy.
  •   Dokumenty potwierdzające możliwość wykorzystania wizerunku.
  •   Skaner, komputer, płyta CD lub pendrive.
  •   Koperta, znaczek, długopis.
Jak krok po kroku przebiega etap przygotowań?
  1. Zebranie wszystkich dokumentów i zdjęć w jednym miejscu.
  2. Wykonanie koniecznych skanów.
  3. Wypełnienie sprawozdania znajdującego się na stronie Fundacji w obszarze naszej instytucji.
  4. Zgranie wszystkich wymaganych dokumentów na płytę CD lub pendrive’a.
  5. Sprawdzenie poprawności skopiowania wszystkich dokumentów.
  6. Wysłanie dokumentów.
DZIEL SIĘ WIEDZĄ, MNÓŻ POMYSŁY!

Co mogło być zrobione inaczej?

Na etapie planowania projektu i budżetu ustaliliśmy pewne kwoty, które później mogliśmy przeznaczyć na zakupy. Jak się okazało nie wszystkie koszty były skalkulowane poprawnie. Zostało nam ok. 1000 zł niewykorzystanej dotacji. Na etapie planowania trudno przewidzieć takie sytuacje. Warto jednak na etapie planowania mieć w zanadrzu działania, które można zrealizować w sytuacji, gdy pojawią się nam wolne środki. Co warte podkreślenia procedura dokonywania przesunięć nie jest skomplikowana. Wystarczy napisać wiadomość e-mail i poczekać na odpowiedź. My prosiliśmy 3 razy o dokonanie przesunięć i za każdym razem otrzymywaliśmy decyzje pozytywne.

Informacje dodatkowe

Działania podobne do opisanego powyżej są chętnie wspierane przez róznego rodzaju fundacje. W naszym przypadku otrzymalismy wspracie od Fundacji BGK w ramach programu grantowego Generacja 5.0. Warto także poszukać innych jednostek, które umożliwią nam realizacjie podobnego działania. Patrząc przez pryzmat realizacji tego projketu środki finansowe były nam głównie potrzebne na zakuup sprzętu (komputer, rzutnik), udział w płatnych wydarzeniach kulturalnych oraz zakup tonerów do drukarki. Rezygnując z płatnych wyjść i zakupu sprzętu podobne działanie można zrealizować z kwotą ok. 2000 zł. 

Warto także pomyśleć uzyskaniu wspracia od lokalnych działaczy. Może uda się nawiązać wspólpracę i partnerstwo z lokalnym sklepem komputerowym (może uzyskamy rabat na tonery) lokalnymi instytucjami (ulgi na płatne wydarzenia kulturalne). W miare możliwości uczestników można także proponować im płatne wyjścia, ktorych koszty będą pokrywali z własnej kieszeni. Nie jest to idealne rozwiązanie, ale pozwala aktywizować społeczność lokalną w obrębie kultury. Może dla seniorów problemem nie jest cena biletów, tylko brak informacji.