• Sceariusz
  • Publikacja: 16.03.2016
  • Edycja: 22.03.2016
  • 2 
"Zostań twarzą biblioteki", czyli pomysł na plenerową wystawę promującą bibliotekę

  • Budżet działania: 0-200 zł
  • Czas przygotowania: 1-2 dzień
  • Czas trwania: 1-2 dzień
  • Liczba organizatorów: 1-2
  • Liczba uczestników: 5-555
Pomysł na działanie

Na czym polegało przedsięwzięcie?

Jeśli zastanawiacie się jak promować efekty projektu realizowanego przez bibliotekę angażując w to jego uczestników , to jest pomysł dla Was.

Pomysł "Zostań twarzą biblolioteki" wykorzystuje bardzo proste i tanie narzędzia (kartki, mazaki, aparat fotograficzny/telefon, drukarkę) do pokazania, co konkretne osoby, które wzięły udział w projekcie biblioteki, z niego wyniosły (jaką wiedzę, wrażenia, doświadczenia itp.).

To jest propozycja na zorganizowanie plenerowej wystawy składającej się ze zdjęć uczestników projektu , którzy trzymają plansze z informacjami, jaka jest ich osobista korzyść z wzięcia udziału w projekcie.

Pomysł na plenerową wystawę zdjęć promującą biblioteki i jej działania jest rozwinięciem jednego z pomysłów przygotowanych przez animatorów Towarzystwa Inicjatyw Twórczych "ę" w ramach projektu "Latający Animatorzy Kultury i Latający Socjologowie dla bibloliotek", zrealizowanego w ramach Programu Rozwoju Bibliotek.

Dlaczego warto?

Dzielenie się efektami zrealizowanego projektu nie musi być wyłącznie udręką polegającą na przygotowywaniu sprawozdania dla grantodawcy/sponsora. Warto dzielić się swoimi sukcesami z najbliższym otoczeniem pokazując swoje zaangażowanie i pracę, która została wykonana, oraz zapraszając wszystkich chętnych do wspólnego świętowania udanej realizacji kolejnego przedsięwzięcia.

Dodatkowo, poniższy pomysł pokazuje jak można zaangażować uczestników projektu również na etapie jego promocji oraz promocji biblioteki.

W trakcie przygotowania

Przygotowanie do organizacji wystawy polega głównie na: (1) wymyśleniu ogólnej koncepcji wystawy (zastanowieniu się jaki efekt realizacji projektu chcemy promować), (2) przygotowaniu kartek (na których uczestnicy będą mogli wpisywać hasła mówiące o tym, czego doświadczyli w trakcie projektu), (3) zaproszeniu do pomysłu i przygotowaniu do niego uczestników projektu oraz (4) zrobieniu zdjęć uczestnikom projektu trzymającym kartki z napisanymi przez siebie hasłami, a następnie wybraniu i wydrukowaniu zdjęć na wystawę .

Co jest potrzebne do realizacji tego etapu?
  •   puste kartki w formacie A4 i flamastry
  •   aparat fotograficzny
  •   komputer i drukarka
  •   grupa zaangażowanych uczestników projektu
  •   formularz zgody na wykorzystanie wizerunki
Jak krok po kroku przebiega etap przygotowań?
  1. Po pierwsze, warto się zastanowić, jaki ma być cel organizacji wystawy, co chcemy promować i w jaki sposób. Czy bardziej zależy nam na "twardych" efektach naszych działań np. informacji, że w bibliotece odbyło się 5 spotkań w ramach kursu "O finansach... w bibliotece"? Czy może chcemy pokazać jakie korzyści z zajęć mają ich uczestnicy np., że ktoś w wieku 65 lat założył konto internetowe i z niego korzysta?
  2. Jak już wiemy, do czego zapraszamy uczestników projektu, pora na przygotowanie kartek, na które będą wpisywane hasła. Kartki mogą mieć już wydrukowane elementy graficzne lub zdania wprowadzające np. "Dzięki bibliotece umiem...".
  3. Teraz już możemy zaprosić uczestników. Ważne, aby dokładnie im wytłumaczyć, na czym ten cały pomysł polega i co się późnie stanie ze zdjęciami. To jest również moment na zbieranie od nich zgody wykorzystywanie ich wizerunku.
  4. Umówcie się na robienie zdjęć np. w plenerze lub w przestrzeni biblioteki. W efekcie każdy powinien mieć przynajmniej jedno satysfakcjonującego go zdjęcie, na którym trzymam kartkę z napisanym przez siebie hasłem.
  5. Gotowe zdjęcia można wydrukować samemu na kolorowej drukarce, ale jeśli macie na to dodatkowe fundusze to warto wydrukować je profesjonalnie w możliwie dużym formacie.
W trakcie realizacji

Kolejny milowy krok to przygotowanie samej wystawy i poinformowanie o niej mieszkańców. Ale najważniejszy na tym etapie jest oczywiście wernisaż, który może być świętem dla całej instytucji, jej pracowników i użytkowników.

Co jest potrzebne do realizacji tego etapu?
  •   gotowe wydruki zdjęć
  •   plakaty i ulotki zapraszające na wystawę
  •   scenariusz wernisażu
  •   zaproszenia dla VIPów
  •   informacja dla prasy lokalnej o wernisażu
  •   poczęstunek
  •   aparat fotograficzny
Jak krok po kroku przebiega etap przygotowań?
  1. Pora na wybór miejsca wystawy i wernisażu - dobrze, aby było ogólnodostępne, gdzie jak najwięcej osób przechodzi. To może być wystawa plenerowa, jeśli pogoda temu sprzyja.
  2. Wernisaż będzie tym atrakcyjniejszy, im ciekawsze atrakcje w jego trakcie zapewnimy np. wspólne puszczanie lampionów lub występ zespołu lokalnego. To wszystko powinno być częścią scenariusza wydarzenia, który przygotowujemy.
  3. Aby wystawa odbiła się szerokim echem, warto zadbać o jej promocję. Np. poprzez wywieszenie plakatów w przestrzeni gminy, rozłożenie ulotek w miejscach, gdzie bywają ludzie (sklep, urząd gminy, przystanek) oraz wysłanie informacji do lokalnych mediów.
  4. Do promocji wydarzenia warto również zaprosić samych sportretowanych uczestników wystawy. Poczta pantoflowa zawsze dobrze działa. :)
  5. Zadbajmy o to, żeby na wernisażu wystawy pojawiły się ważne osoby dla danej społeczności, wysyłając im wcześniej imienne zaproszenia, dzowniąc lub zapraszając osobiście.
  6. Jak wszystko już jest przygotowane to czas na wielkie święto, czyli wernisaż. Pamiętajcie, aby w jego trakcie również robić zdjęcia.
Po zakończeniu

Po udanym wernisażu czas na podziękowania i promocję wydarzenia w mediach.

Co jest potrzebne do realizacji tego etapu?
  •   zdjęcia i relacja z wernisażu
Jak krok po kroku przebiega etap przygotowań?
  1. Udany wernisaż to nie wszystko - warto zadbać, żeby nawet Ci, którzy na nim nie byli, dowiedzieli się o wydarzeniu. Można to zrobić wysyłając gotowe zdjęcia i i artykuł do mediów lokalnych.
  2. Pamiętajmy, aby na stronie instytucji również znalazły się materiały na ten temat. W ten sposób będzie można do nich wracać jeszcze długo po samym wernisażu.
  3. Jeśli ktoś wspierał finansowo to wydarzenie, nie zapomnijmy mu za to podziękować.
DZIEL SIĘ WIEDZĄ, MNÓŻ POMYSŁY!

Co mogło być zrobione inaczej?

Pomysł na to wydarzenie można dowolnie modyfikować w zależności od potrzeb.

Jeśli macie pomysł, co mogłoby zostać zrobione inaczej, podzielcie się tym.

Jeśli zrealizowaliście podobną wystawę, również chętnie o tym przeczytam i obejrzę zdjęcia.

Informacje dodatkowe

Inspiracja powstała w oparciu o scenariusz "Zostań twarzą biblioteki" przygotowany przez Towarzystwo Inicjatyw Twórczych "ę" w ramach projektu "Latający Animatorzy Kultury i Latający Socjologowie dla bibliotek", realizowanego w ramach Programu Rozwoju Bibliotek Fundacji Rozwoju Społeczeństwa Informacyjnego.

Program Rozwoju Bibliotek jest wspólnym przedsięwzięciem Fundacji Billa i Melindy Gatesów i Polsko-Amerykańskiej Fundacji Wolności.

Scenariusz pomysłu "Zostań twarzą biblioteki": http://e.org.pl/pomysly-do-zrobienia/ (jeśli link nie działa, można go przekleić do nowego okna w przeglądarce)

Realizacja pomysłu w bibliotece w Godowie: www.biblioteka.godow.pl/index.php (jeśli link nie działa, można go przekleić do nowego okna w przeglądarce)

Na zdjęciu ilustrującym inspirację: Ewa Mróz, dyrektor bibloioteki w Pomiechówku.