• Sceariusz
  • Publikacja: 08.06.2015
  • Edycja: 09.06.2015
  • 0 
Interpretuj i eksperymentuj - infografika
Interpretuj i eksperymentuj - infografika

  • Budżet działania: 0 zł
  • Czas przygotowania: 1-2 dzień
  • Czas trwania: 1 dzień
  • Liczba organizatorów: 2
  • Liczba uczestników: 10-20
Pomysł na działanie

Na czym polegało przedsięwzięcie?

W tym roku, w ramach 22. Ogólnopolskiej Nagrody Literackiej im. K. Makuszyńskiego,oprócz wyłonienia najlepszej polskiej książki dla dzieci napisanej w 2014 roku, skupiamy się wokół hasła “Interpretacje i eksperymenty”. Chcemy pokazywać, że lektura, oprócz śledzenia czarnych znaczków na kartce papieru, to także ćwiczenie wyobraźni, podróż w głąb siebie, a przede wszystkim - dobra zabawa.

Jednym z elementów projektu są kolorowe animowane spoty z czytaniem i interpretowaniem w roli głównej, przygotowane dla nas przez Laboratorium EE.

Jako drugą, prezentujemy animację o infografice, jako formie cyfrowej interpretacji tekstu. To działanie skierowane jest nie tylko do bibliotekarzy, którzy pomysł mogą wykorzystać na zajęciach z dziećmi, w ramach różnych projektów, akcji i konkursów, ale również do nauczycieli, animatorów i wszystkich, którzy są zainteresowani urozmawiceniem swoich działań związanych z lekturą.

Dlaczego warto?

Dlaczego infografika? Ponieważ warto, żeby lektura, którą proponujemy naszym podopiecznym, nie tylko była dla nich przyjemnością, ale również uczyła ich świata. Każdy tekst może być nośnikiem wartościowych informacji, a za pomocą infografiki, możemy pomóc najważniejszym faktom "przebić się" do świadomości czytelnika. Tworzenie tego rodzaju cyfrowych interpretacji pomaga w doskonaleniu czytania ze zrozumieniem, porządkowania i szeregowania informacji - umiejętności niezbętnych w społeczeństwie bobmardowanym danymi w każdej sekundzie dnia.

Dziś nawet tworzenie bardzo profesjonalnych infografik, nie jest już problemem - w załączeniu do tej prezentacji znajduje się baza narzędzi, za pomocą których nasza opowieść stworzona na podstawie danych i informacji, może wyglądać pięknie. Jakie gatunki ptaków śpiewają w ptasim radiu? Jak ciężkie są poszczególne wagony lokomotywy? Ile krasnali występuje w najpopularniejszych baśniach? Jeśli lubisz liczby i fakty - poczytaj, a potem stwórz infografikę!

W trakcie przygotowania

Planując zajęcia z wykorzystaniem cyfrowych narzędzi do interpretacji tekstu literackiego, warto zwrócić uwagę na kilka rzeczy:

Jak krok po kroku przebiega etap przygotowań?
  1. Najpierw - obejrzyj animację - na pewno będzie dla Ciebie inspirująca: https://youtu.be/3q75emG7Hbk
  2. Odpowiednio dobierz tekst - postaraj się, aby zawierał liczby, opisy lub fakty, które można łatwo przedstawić na diagramie
  3. Twórczo pracuj z tekstem - skup się na liczbach, postaciach, faktach, informacjach
  4. Wykorzystaj angażujące metody - burzę mózgów, mapę myśli, dyskusję - stwórzcie prototypy infografik na papierze
  5. Przygotuj stanowiska komputerowe - dostosuj liczebność grupy do zasobów, sprawdź łącze, sprawdź czy do użycia wybranego przez Ciebie narzędzia potrzebne jest założenie konta
  6. Upewnienij się, że jest sposób, w jaki możesz udostępnić powstałe prace po zakończeniu zajęć (media społecznościowe, maile, Padlet, chmura z danymi) - zarówno ich twórcom, jak i zainteresowanym użytkownikom biblioteki
W trakcie realizacji

Przygotowaliśmy bazę linków, dzięki którym można tworzyć na zajęciach piękne infografiki - znajduje się ona w załączonym poniżej pliku.

Jak krok po kroku przebiega etap przygotowań?
Po zakończeniu

Zachęcamy do czytania, tworzenia i dzielenia się swoimi dziełami w sieci. Koniecznie z tagiem #Koziołek2015 oraz na naszej wirtualnej tablicy: http://pl.padlet.com/kardhen/koziolek2015

Wystarczy kliknąć w nią dwukrotnie, dodać tytuł i link.

Można taką tablicę stworzyć samodzielnie, na własne potrzeby - padlet.com jest darmowym i łatwym narzędziem do zbierania treści.

A tu można obejrzeć przykładową infografikę, stworzoną za pomocą propnowanego narzędzia, w bardzo krótkim czasie: https://infogr.am/ptasie_radio-2793