W tym roku, w ramach 22. Ogólnopolskiej Nagrody Literackiej im. K. Makuszyńskiego,oprócz wyłonienia najlepszej polskiej książki dla dzieci napisanej w 2014 roku, skupiamy się wokół hasła “Interpretacje i eksperymenty”. Chcemy pokazywać, że lektura, oprócz śledzenia czarnych znaczków na kartce papieru, to także ćwiczenie wyobraźni, podróż w głąb siebie, a przede wszystkim - dobra zabawa.
Jednym z elementów projektu są kolorowe animowane spoty z czytaniem i interpretowaniem w roli głównej, przygotowane dla nas przez Laboratorium EE.
Jako drugą, prezentujemy animację o infografice, jako formie cyfrowej interpretacji tekstu. To działanie skierowane jest nie tylko do bibliotekarzy, którzy pomysł mogą wykorzystać na zajęciach z dziećmi, w ramach różnych projektów, akcji i konkursów, ale również do nauczycieli, animatorów i wszystkich, którzy są zainteresowani urozmawiceniem swoich działań związanych z lekturą.
Dlaczego infografika? Ponieważ warto, żeby lektura, którą proponujemy naszym podopiecznym, nie tylko była dla nich przyjemnością, ale również uczyła ich świata. Każdy tekst może być nośnikiem wartościowych informacji, a za pomocą infografiki, możemy pomóc najważniejszym faktom "przebić się" do świadomości czytelnika. Tworzenie tego rodzaju cyfrowych interpretacji pomaga w doskonaleniu czytania ze zrozumieniem, porządkowania i szeregowania informacji - umiejętności niezbętnych w społeczeństwie bobmardowanym danymi w każdej sekundzie dnia.
Dziś nawet tworzenie bardzo profesjonalnych infografik, nie jest już problemem - w załączeniu do tej prezentacji znajduje się baza narzędzi, za pomocą których nasza opowieść stworzona na podstawie danych i informacji, może wyglądać pięknie. Jakie gatunki ptaków śpiewają w ptasim radiu? Jak ciężkie są poszczególne wagony lokomotywy? Ile krasnali występuje w najpopularniejszych baśniach? Jeśli lubisz liczby i fakty - poczytaj, a potem stwórz infografikę!
Planując zajęcia z wykorzystaniem cyfrowych narzędzi do interpretacji tekstu literackiego, warto zwrócić uwagę na kilka rzeczy:
-
Najpierw - obejrzyj animację - na pewno będzie dla Ciebie inspirująca: https://youtu.be/3q75emG7Hbk
-
Odpowiednio dobierz tekst - postaraj się, aby zawierał liczby, opisy lub fakty, które można łatwo przedstawić na diagramie
-
Twórczo pracuj z tekstem - skup się na liczbach, postaciach, faktach, informacjach
-
Wykorzystaj angażujące metody - burzę mózgów, mapę myśli, dyskusję - stwórzcie prototypy infografik na papierze
-
Przygotuj stanowiska komputerowe - dostosuj liczebność grupy do zasobów, sprawdź łącze, sprawdź czy do użycia wybranego przez Ciebie narzędzia potrzebne jest założenie konta
-
Upewnienij się, że jest sposób, w jaki możesz udostępnić powstałe prace po zakończeniu zajęć (media społecznościowe, maile, Padlet, chmura z danymi) - zarówno ich twórcom, jak i zainteresowanym użytkownikom biblioteki
Przygotowaliśmy bazę linków, dzięki którym można tworzyć na zajęciach piękne infografiki - znajduje się ona w załączonym poniżej pliku.
Zachęcamy do czytania, tworzenia i dzielenia się swoimi dziełami w sieci. Koniecznie z tagiem #Koziołek2015 oraz na naszej wirtualnej tablicy: http://pl.padlet.com/kardhen/koziolek2015
Wystarczy kliknąć w nią dwukrotnie, dodać tytuł i link.
Można taką tablicę stworzyć samodzielnie, na własne potrzeby - padlet.com jest darmowym i łatwym narzędziem do zbierania treści.
A tu można obejrzeć przykładową infografikę, stworzoną za pomocą propnowanego narzędzia, w bardzo krótkim czasie: https://infogr.am/ptasie_radio-2793