• Sceariusz
  • Publikacja: 06.05.2015
  • Edycja: 06.05.2015
  • 1 
Interpretuj i eksperymetuj - komiks
Interpretuj i eksperymetuj - komiks

  • Budżet działania: 0 zł
  • Czas przygotowania: 1 dzień
  • Czas trwania: 1 dzień
  • Liczba organizatorów: 1-2
  • Liczba uczestników: 3-20
Pomysł na działanie

Na czym polegało przedsięwzięcie?

W tym roku, w ramach 22. Ogólnopolskiej Nagrody Literackiej im. K. Makuszyńskiego,oprócz wyłonienia najlepszej polskiej książki dla dzieci napisanej w 2014 roku, skupiamy się wokół hasła “Interpretacje i eksperymenty”. Chcemy pokazywać, że lektura, oprócz śledzenia czarnych znaczków na kartce papieru, to także ćwiczenie wyobraźni, podróż w głąb siebie, a przede wszystkim - dobra zabawa.

Jednym z elementów projektu są kolorowe animowane spoty z czytaniem i interpretowaniem w roli głównej, przygotowane dla nas przez Laboratorium EE.

W pierwszej z nich zachęcamy do tworzenia komiksów, jako jednej z form cyfrowej interpretacji. To działanie skierowane jest nie tylko do bibliotekarzy, którzy pomysł mogą wykorzystać na zajęciach z dziećmi, w ramach różnych projektów, akcji i konkursów, ale również do nauczycieli, animatorów i wszystkich, którzy są zainteresowani urozmawiceniem swoich działań związanych z lekturą.

Dlaczego warto?

Dlaczego komiks? Nie tylko dlatego, że komiks tworzył patron naszej nagrody - Kornel Makuszyński. Komiks jest naturalnym połączeniem tekstu i obrazu, jest lubianą przez dzieci (i nie tylko!) formą narracyjną, a przede wszystkim - dziś jego tworzenie nie wymaga wprawnej ręki rysownika. Potrzebny jest tylko pomysł i my podpowiadamy gdzie go szukać - oczywiście w książkach.

Dzięki stronom, na których można tworzyć własne komiksy, bez instalowania czegokolwiek, na każdym systemie operacyjnym i w każdej przeglądarce internetowej, czeka na nas ogrom możliwości. Stworzenie dalszego ciągu przygód naszego ulubionego bohatera? Zamiana nudnego planu zdarzeń lektury na kilka okienek z rysunkami i podpisami? Pochwalenie się swoją własną wersją popularnej baśni? Teraz to wszystko możecie zrobić za pomocą kilku kliknięć!

W trakcie przygotowania

Planując zajęcia z wykorzystaniem cyfrowych narzędzi do interpretacji tekstu literackiego, warto zwrócić uwagę na kilka rzeczy:

 

Co jest potrzebne do realizacji tego etapu?
  •   Najpierw - koniecznie obejrzyj klip: https://www.youtube.com/watch?v=T3Xtlx-XJgI
  •   Odpowiednio dobierz tekstu (książka wcześniej znana dzieciom, wyrazisty fragment(y) poruszający konkretne zagadnienie lub wiersz)
  •   Twórczo pracuj z tekstem - skup się na konkretnym zagadnieniu (w zależności od sposobu interpretacji - na konkretnym bohaterze, przebiegu akcji lub poruszonym problemie) - wykorzystanie angażujących metod - burzy mózgów, mapy myśli, dyskusji
  •   Przygotuj stanowisk komputerowych - dostosuj liczebności grupy do zasobów, sprawdź łącze, sprawdź czy do użycia wybranego przez Ciebie narzędzia potrzebne jest założenie konta
  •   Upewnienij się, że jest sposób, w jaki możesz udostępnić powstałe prace po zakończeniu zajęć (media społecznościowe, maile, Padlet, chmura z danymi) - zarówno ich twórcom, jak i zainteresowanym użytkownikom biblioteki
W trakcie realizacji

W załączniku znajduje się baza stron, na których można tworzyć komiksy online oraz przewodników i poradników o tym, jak z nich korzystać.

Jak krok po kroku przebiega etap przygotowań?
Po zakończeniu

Zachęcamy do czytania, tworzenia i dzielenia się swoimi dziełami w sieci. Koniecznie z tagiem #Koziołek2015 oraz na naszej wirtualnej tablicy: http://pl.padlet.com/kardhen/koziolek2015

Wystarczy kliknąć w nią dwukrotnie, dodać tytuł i link.

Można taką tablicę stworzyć samodzielnie, na własne potrzeby - padlet.com jest darmowym i łatwym narzędziem do zbierania treści.