• Sceariusz
  • Publikacja: 04.03.2013
  • Edycja: 04.03.2013
  • 0 
"Leśny Sobieradek" czyli survivalowe ferie zimowe

  • Budżet działania: 100 zł
  • Czas przygotowania: bez ograniczeń
  • Czas trwania: 1 tydzień
  • Liczba organizatorów: 2
  • Liczba uczestników: 30
Pomysł na działanie

Na czym polegało przedsięwzięcie?

Survival jest jednym z modniejszych sposobów spędzania czasu wolnego. Więc dlaczego nie wykorzystać "szkoły przetrwania" w pracy z dziećmi? W oparciu o dostępna literaturę bądź przy wsparciu np. harcerzy (co serdecznie polecam) można dzieciom zorganizować ferie pełne wrażeń.

Dlaczego warto?

Jeśli chcesz by w Twojej bibliotece zawitały szałasy, mapy, kompasy oraz dzieciaki pełne energii - jest to impreza dla Ciebie. Organizację survivalowych ferii możesz poszerzyć o promocję książek związanych z szeroko pojętym globtroterstwem.

W trakcie przygotowania

Najważniejszym momentem przygotowań jest podjęcie decyzji: Czy opieramy organizację ferii o harcerzy lub członków PTTK czy podejmujemy się organizacji samodzielnie. Jeśli opieramy się o harcerzy - konieczne będzie nawiązanie współpracy z drużyną i przedstawienie jej planu ferii oraz dokonania ewentualnych korekt planu. Potem tylko listy niezbędnych materiałów plastycznych i ich zakup.

Co jest potrzebne do realizacji tego etapu?
  •   podjęcie - ewentualnej - współpracy z harcerzami lub PTTK
  •   scenariusz ferii
  •   zakup niezbędnych materiałów plastycznych
Jak krok po kroku przebiega etap przygotowań?
  1. Nawiązanie współpracy z harcerzami. Doskonale jeśli taka drużyna działa w naszym mieście. Jeśli nie wiem czy tak jest - informacje uzyskasz w Hufcu lub w Chorągwi (dla ułatwienia dodam, że Chorągwie noszą nazwy województw)
  2. Ułożenie scenariusza ferii
  3. Lista zakupów
W trakcie realizacji

Podczas kolejnych dni zajęć realizowany jest program zajęć. Jeśli realizujesz zajęcia bez wsparcia harcerzy możesz się posiłkować książkami z serii "Poradnik skauta"

Co jest potrzebne do realizacji tego etapu?
  •   uczestnicy
  •   listewki do budowania szałasu - długość minimum 1 metr (co najmniej 10 szt)
  •   gips - do zajęć z tropienia
  •   chusta animacyjna i pilki
  •   farby
  •   kolorowy papier, biały papier A4 i kilka płacht dużych arkuszy papieru szarego
  •   kompas
Jak krok po kroku przebiega etap przygotowań?
  1. W oparciu o dostępna literaturę i internet uczestnicy przygotowali przewodnik survivalowy po lokalnej roślinności. Głównym kryterium doboru była "jadalność" danej rośliny.
  2. Na podstawie zdobytych informacji uczestnicy musieli przygotować dwie mapy: dzielnicy i okolicznych terenów leśnych. Powyższe mapy były materiałem wyjściowym do nauki znaków topograficznych.
  3. W oparciu o dostępną literaturę i internet nauka rozpoznawania tropów zwierząt oraz ćwiczenia w ich odtwarzaniu.
  4. Kolejne zajęcia poświęcone były zasadom używania ognia w lesie. Dzieci musiały zgromadzić naturalne materiały ułatwiające rozpalanie ogniska. Podsumowaniem zajęć była nauka układania ognisk, m.in: nodia, kluczyk i słoneczko.
  5. Kolejne zajęcia poświęcone był budowaniu schronienia w lesie.Przy pomocy listewek, sznurka i kilku - podstawowych - węzłów dzieci nauczyły się budowania szkieletu szałasu oraz poznali zasady krycia go(mech, paprocie, gałęzie, itp)
  6. Podczas ostanich zajęć uczestnicy poznali podstawowe szyfry: ułamkowy i czekoladowy oraz poznali podstawy morse'a i języka migowego
Po zakończeniu

Wspólne podsumowanie zajęć. Luźne pomysły uczestników na formy spędzania wolnego czasu podczas wakacji.

Co jest potrzebne do realizacji tego etapu?
  •   dokumentacja fotograficzna spotkań
Jak krok po kroku przebiega etap przygotowań?
  1. umieszczenie zdjęć na profilu FB biblioteki
DZIEL SIĘ WIEDZĄ, MNÓŻ POMYSŁY!

Co mogło być zrobione inaczej?
  1. Zamiast gipsu (do ćwiczenia tropów zwierząt) można stosować gipsowe opaski.
  2. Zdecydowanie polecam pozyskanie do współpracy harcerzy.