- Budżet działania: 100 zł
- Czas przygotowania: bez ograniczeń
- Czas trwania: 1 tydzień
- Liczba organizatorów: 2
- Liczba uczestników: 30
Survival jest jednym z modniejszych sposobów spędzania czasu wolnego. Więc dlaczego nie wykorzystać "szkoły przetrwania" w pracy z dziećmi? W oparciu o dostępna literaturę bądź przy wsparciu np. harcerzy (co serdecznie polecam) można dzieciom zorganizować ferie pełne wrażeń.
Jeśli chcesz by w Twojej bibliotece zawitały szałasy, mapy, kompasy oraz dzieciaki pełne energii - jest to impreza dla Ciebie. Organizację survivalowych ferii możesz poszerzyć o promocję książek związanych z szeroko pojętym globtroterstwem.
Najważniejszym momentem przygotowań jest podjęcie decyzji: Czy opieramy organizację ferii o harcerzy lub członków PTTK czy podejmujemy się organizacji samodzielnie. Jeśli opieramy się o harcerzy - konieczne będzie nawiązanie współpracy z drużyną i przedstawienie jej planu ferii oraz dokonania ewentualnych korekt planu. Potem tylko listy niezbędnych materiałów plastycznych i ich zakup.
-
podjęcie - ewentualnej - współpracy z harcerzami lub PTTK
-
scenariusz ferii
-
zakup niezbędnych materiałów plastycznych
-
Nawiązanie współpracy z harcerzami. Doskonale jeśli taka drużyna działa w naszym mieście. Jeśli nie wiem czy tak jest - informacje uzyskasz w Hufcu lub w Chorągwi (dla ułatwienia dodam, że Chorągwie noszą nazwy województw)
-
Ułożenie scenariusza ferii
-
Lista zakupów
Podczas kolejnych dni zajęć realizowany jest program zajęć. Jeśli realizujesz zajęcia bez wsparcia harcerzy możesz się posiłkować książkami z serii "Poradnik skauta"
-
uczestnicy
-
listewki do budowania szałasu - długość minimum 1 metr (co najmniej 10 szt)
-
gips - do zajęć z tropienia
-
chusta animacyjna i pilki
-
farby
-
kolorowy papier, biały papier A4 i kilka płacht dużych arkuszy papieru szarego
-
kompas
-
W oparciu o dostępna literaturę i internet uczestnicy przygotowali przewodnik survivalowy po lokalnej roślinności. Głównym kryterium doboru była "jadalność" danej rośliny.
-
Na podstawie zdobytych informacji uczestnicy musieli przygotować dwie mapy: dzielnicy i okolicznych terenów leśnych. Powyższe mapy były materiałem wyjściowym do nauki znaków topograficznych.
-
W oparciu o dostępną literaturę i internet nauka rozpoznawania tropów zwierząt oraz ćwiczenia w ich odtwarzaniu.
-
Kolejne zajęcia poświęcone były zasadom używania ognia w lesie. Dzieci musiały zgromadzić naturalne materiały ułatwiające rozpalanie ogniska. Podsumowaniem zajęć była nauka układania ognisk, m.in: nodia, kluczyk i słoneczko.
-
Kolejne zajęcia poświęcone był budowaniu schronienia w lesie.Przy pomocy listewek, sznurka i kilku - podstawowych - węzłów dzieci nauczyły się budowania szkieletu szałasu oraz poznali zasady krycia go(mech, paprocie, gałęzie, itp)
-
Podczas ostanich zajęć uczestnicy poznali podstawowe szyfry: ułamkowy i czekoladowy oraz poznali podstawy morse'a i języka migowego
Wspólne podsumowanie zajęć. Luźne pomysły uczestników na formy spędzania wolnego czasu podczas wakacji.
-
dokumentacja fotograficzna spotkań
-
umieszczenie zdjęć na profilu FB biblioteki
- Zamiast gipsu (do ćwiczenia tropów zwierząt) można stosować gipsowe opaski.
- Zdecydowanie polecam pozyskanie do współpracy harcerzy.