• Scenariusz
  • PUBLIKACJA: 09.02.2015
  • EDYCJA: 09.02.2015
  • 4 
Jak przyciagnąć użytkowników 30+ do biblioteki czyli Strefa eksperymentu II
Jak przyciagnąć użytkowników 30+ do biblioteki czyli Strefa eksperymentu II

  • Budżet działania: 4000 zł
  • Czas przygotowania: 1 miesiąc
  • Czas trwania: 3 miesiące
  • Liczba organizatorów: 8
  • Liczba uczestników: 266
Pomysł na działanie

Na czym polegało przedsięwzięcie?

W inspiracji przedstawię działania jakie podjęliśmy w Zabrzańskiej Bibliotece - aby przyciągnąć do niej osoby w wieku 30+. Na przykładzie mojej biblioteki zaprezentuję, że warto eksperymentować, projektować wydarzenia ukierunkowane na użytkownika, zapraszać do współdziałania przy tworzeniu wydarzeń i dawać realny wpływ na to co i jak zostanie zrobione.

A konkretniej dowiecie się jak pozyskać pomysły od użytkowników, uruchomić wypożyczalnie gier planszowych, co może być przedmiotem warsztatów fotograficznych czy jak "ugryźć" temat seriali ;)

My swoje działania przeprowadziliśmy w ramach pozyskanych środków z konkursu strefa eksperymentu II (co bardzo nam ułatwiło), ale nie sugerujcie się tym, że potrzebujecie 4000 PLN – wiele z działań nie generuje kosztów - wymaga tylko wkładu własnej pracy i wykorzystania potencjału samych zainteresowanych, a to też nic nie kosztuje :)

Dlaczego warto?

Biblioteki świetnie odnalazły się w pracy z dziećmi, młodzieżą czy seniorami. Dla użytkowników z tych grup wiekowych mają bogatą i atrakcyjną ofertę. Brakuje natomiast konkretnych działań skierowanych do użytkowników 30+. Dlatego postanowiliśmy stworzyć dla nich ofertę biblioteki w taki sposób aby ich przyciągnąć i pokazać, że oferta biblioteki nie musi oscylować tylko wokół książki.

Zapraszam do lektury i komentowania :)

W TRAKCIE PRZYGOTOWANIA

Zaczęliśmy od przeprowadzenia badań (ankieta i wywiady), których celem było znalezienie odpowiedzi na pytanie: Czym się interesują i jak spędzają czas wolny osoby w grupie wiekowej 30+ ? Wyłoniliśmy 4 główne bloki tematyczne:

  • zdrowy styl życia
  • seriale
  • gry planszowe
  • fotografia

Następnie postawiliśmy sobie kilka założeń: *po pierwsze - poruszamy się w tych 4 obszarach tematycznych ("idziemy" bardziej w kierunku rozrywkowej funkcji biblioteki); *po drugie - uruchamiamy generator pomysłów i realizujemy rzeczy, które zaproponują sami użytkownicy (we współpracy z nimi); *po trzecie miejsce - chcemy żeby biblioteka wyszła ze swoich murów - większość wydarzeń przeprowadzimy w szeroko rozumianej przestrzeni publicznej.

Co jest potrzebne do realizacji tego etapu?
  •   Generator pomysłów - W bibliotece i herbaciarni stanęły wazony z gałęziami (takie jak na zdjęciu), na których osoby mogły zawieszać karteczki ze swoimi pomysłami w 5 blokach tematycznych (po rozmowach do naszych 4 podstawowych bloków dodaliśmy blok „ Hydepark - zaproponuj coś od siebie”) generatory „zbierały” informacje przez miesiąc – łącznie uzyskaliśmy ponad 200 pomysłów (czasami były to tylko tytuły seriali czy nazwy gier, a czasami już konkretne działania i potrzeby np. jak zrobić dobry portret, spotkanie z dietetykiem. Nie brakowało „pomysłów” z przymrużeniem oka np. kurs hodowli ptaków łownych).
  •   Spotkanie robocze – po zebraniu wszystkich „pomysłów” powołaliśmy grupę roboczą składającą się z bibliotekarzy oraz użytkowników i zaczęliśmy przygotowywać konkretne działania w każdym bloku tematycznym.
W TRAKCIE REALIZACJI

Przechodzę teraz do konkretnych wydarzeń (każde z nich mogłoby być oddzielną inspiracją – ja celowo podaje je razem bo wszystkie miały formę eksperymentu i złożyły się na jeden cykl) : jest to krótki opis, w którym podałem także miejsce, koszt oraz wynik działania, o wnioskach możecie przeczytać w zakończeniu:

Jak krok po kroku przebiega etap przygotowań?
  1. Gry planszowe: MIEJSCE - biblioteka; KOSZT - zakup 20 gier planszowych 1400 zł; WYNIK - od 3 listopada do 20 grudnia gry były w ciągłym „ruchu” wypożyczono je 109 razy; OPIS - Uruchomiliśmy wypożyczalnie gier planszowych zakupiliśmy zestaw startowy (20 gier). Tytuły zostały zaproponowane przez użytkowników, grę można było wypożyczyć na okres jednego tygodnia.
  2. Seriale: MIEJSCE – pub „Oficyna”; KOSZT – 0 zł; WYNIK – spotkanie 2 h - 43 osoby; OPIS – spotkanie pt. seriale kryminalne vs rzeczywistość : sekrety autopsji. Gościem był patomorfolog z ponad 40 letnim doświadczeniem, który opowiedział o swojej pracy, najciekawszych i najtrudniejszych przypadkach, następnie miał wyświetlane fragmenty popularnych seriali kryminalnych (Sherlock, True detective, CSI, Kości), które na bieżąco komentował.
  3. Fotografia: MIEJSCE - klubo-kawiarnia "Okrąglak", herbaciarnia "Czajnik", miasto Ruda Śląska; KOSZT - 1100 zł; WYNIK - 4 warsztaty 49 osób; OPIS: Zaprosiliśmy do współpracy 2 profesjonalnych fotografów (każdy z nich poprowadził 2 warsztaty). Pierwsze 2 były poświęcone fotografii dziecięcej – uczestnicy uczyli się jak fotografować dzieci w części praktycznej wykonywali zdjęcia swoich dzieci pod okiem profesjonalisty. Kolejne spotkanie było otwarte każdy mógł przynieść swoje zdjęcia i poddać je ocenie naszemu ekspertowi zadać pytania itp. Spośród najaktywniejszych osób nasz ekspert wybrał 5 osób, które zostały zaproszone na czwarty warsztat, który był praktycznym wyjazdem na sesje plenerową – uczestnicy pojechali do Rudy Śląskiej gdzie pod okiem profesjonalisty fotografowali przestrzeń miejską.
  4. Zdrowy styl życia : MIEJSCE - herbaciarnia "Czajnik"; KOSZT – 0 zł; WYNIK – warsztaty 3 h 20 osób; OPIS - warsztaty, na których uczestnicy dowiedzieli się dlaczego warto nosić dziecko w chuście oraz jak prawidłowo wiązać i wkładać dziecko do chusty w zależności od jego wieku.
  5. Hydepark : MIEJSCE – biblioteka ; KOSZT – 250 zł; WYNIK – warsztat 2 h 10 osób; OPIS - Warsztaty rękodzieła - jak zrobić kartki świąteczne techniką scrapbookingu i cardmakingu, wszystkie materiały potrzebne do wykonania prac były dostępne podczas warsztatów a wykonane kartki przeszły na własność ich twórców. MIEJSCE – biblioteka ; KOSZT – 0zł; WYNIK – spotkanie 2 h 35 osób; OPIS – zorganizowaliśmy swap party czyli imprezę polegającą na wymienianiu się ubraniami.
Po zakończeniu

Nie bez powodu grupa wiekowa 30+ jest najtrudniejszą grupą docelową. Osoby w tym wieku często nie mają czasu na przyjście do biblioteki - życie zawodowe i rodzinne całkowicie ich pochłania, jak już przychodzą chcą konkretnych rzeczy, którymi się interesują bądź są im potrzebne. W naszych działaniach nie zdecydowaliśmy się na ograniczenie oferty tylko do tej grupy wiekowej jeśli ktoś był chętny mógł również z niej skorzystać.

Po zakończeniu eksperymentu - wszyscy, którzy byli zaangażowani w jego realizacje spotkali się niżej prezentuje rezultaty tego spotkania:

DZIEL SIĘ WIEDZĄ, MNÓŻ POMYSŁY!

Co mogłoby być zrobione inaczej?

generator pomysłów to dobry sposób żeby w krótkim czasie zebrać pomysły. My swoje wazony postawiliśmy tylko w dwóch miejscach wiadomo im ich więcej i w bardziej różnorodnych miejscach tym więcej pomysłów dodatkowym plusem jest widoczność biblioteki dużo osób nie przychodzących do biblioteki dowiedziało się o jej istnieniu. Minus za małą czytelność przekazu jeśli się nie zachęciło - osoby same z siebie nie pisały nie wiedziały do końca po co to jest i co trzeba pisać

gry planszowe po zakończeniu eksperymentu wprowadziliśmy tą usługę na stałe. Stworzyliśmy regulamin (dostępny na naszej stronie www.biblioteka.zabrze.pl). Jeśli nie macie pieniędzy na zestaw startowy (na początek wystarczy spokojnie 10 gier) warto ogłosić zbiórkę ludzie chętnie się dzielą. W czasie trwania eksperymentu padło też wiele zapytań o wprowadzeniu chociaż jednego dnia w miesiącu żeby można było sobie przyjść i pograć.

seriale długo myśleliśmy jak ma wyglądać takie spotkanie (czy ma to być przegląd seriali i rozmowa o nich ) zdecydowaliśmy się skupić tylko na serialach kryminalnych i zestawić fikcję filmową z rzeczywistością. Wybraliśmy odpowiednie fragmenty z seriali (zachowania na miejscu zbrodni, sekcje zwłok itp.) do których nasz gość się odnosił – zainteresowanie przerosło nasze oczekiwania – planujemy inne spotkania w tej konwencji.

fotografia minusem było to, że na warsztaty mogła się zapisać mała liczba chętnych położyliśmy nacisk na praktykę, wiadomo że lepiej pracuje się w mniejszych grupach. Na przyszłość też będziemy szukać prowadzących, którzy poprowadzą zajęcia za darmo.

Informacje dodatkowe

Reasumując warto angażować użytkowników w realizacje wydarzeń – bardziej się z nimi identyfikują, zapraszają swoich znajomych itd. Ważne też jest to, że wyszliśmy z murów biblioteki - przestrzeń kawiarni czy pubów podkreśliła charakter i wyjątkowość realizowanych wydarzeń.

Jeśli dotrwaliście do tego momentu :) Zapraszam do dyskusji, zadawania pytań i podawania swoich propozycji jak przyciągnąć użytkowników 30+ do biblioteki.