- Budżet działania: 0 zł
- Czas przygotowania: 1 dzień
- Czas trwania: 365 dni
- Liczba organizatorów: 1
- Liczba uczestników: 11111111
Chmura (ang. cloud) umożliwia przeniesienie tego, nad czym pracujemy (dokumentów, tabel, ankiet itd.) z naszego dysku komputera, czy pamięci urządzeń przenośnych (laptopa, tabletu) w przestrzeń wirtualną. Jedyne, czego nam potrzeba, by z tego korzystać, to dowolne urządzenie z dostępem do internetu. Chmura często oferuje nam nie tylko przestrzeń do zamieszczania w niej gotowych plików, ale narzędzia do edycji ich i do tworzenia nowych.
Najprostszą formą chmury są dyski wirtualne, np. Dropbox, w których możemy przechowywać różne pliki, na przykład jako kopie zapasowe na wypadek awarii naszego “twardego” sprzętu.
Są też chmury oferujące o wiele więcej niż samą przestrzeń - narzędzia do tworzenia danych w samej chmurze, z pominięciem dysku i pamięci naszego urządzenia. Taką chmurą jest Google.
Nie trzeba mieć adresu e-mail w domenie gmail.com, by móc z niej korzystać. Wystarczy założyć konto Google, a zyskujemy dostęp do wielu użytecznych aplikacji. Skupię się na 2 z nich: Kalendarzu i Dysku Google.
Kalendarz Google to więcej niż cyfrowy odpowiednik kalendarzy papierowych. Możemy utworzyć wiele różnych kalendarzy, np. osobno swój prywatny, osobno kalendarz dla całej rodziny, osobno kalendarz służbowy i osobny dla np. organizacji, czy stowarzyszenia, w których się udzielamy po godzinach. Możemy wybrać taki widok, by wyświetlały się wszystkie kalendarze, kilka wybranych lub tylko 1. Każdemu kalendarzowi nadajemy inny kolor, aby widzieć z jakiej kategorii zadanie jest przed nami. Możemy modyfikować wygląd: od planu samego dnia, do widoku całego miesiąca. Możemy również pobrać gotowe kalendarze, które, np. pokazują fazy księżyca, imieniny, czy nadchodzące święta w wybranym kraju. Doskonałym uzupełnieniem kalendarza jest lista zadań, która znajduje się po jego prawej stronie, i którą można w każdej chwili zwinąć.
Ważną cechą kalendarza Google jest współdzielenie. Kalendarz możemy udostępnić do wglądu, np. współpracownikom lub nadać prawa edycji i prowadzić go wraz ze współmałżonkiem i dziećmi.
Dysk Google to z jednej strony wirtualny dysk do przechowywania danych, a z drugiej szereg aplikacji do tworzenia nowych plików i folderów (także skompresowanych). Dysk daje nam możliwość stworzenia: dokumentu, arkusza kalkulacyjnego, ankiety, prezentacji i rysunku. Innymi słowy staje się darmowym i dostępnym online pakietem biurowym. Ma wprawdzie jeszcze sporo niedociągnięć (np. autokorekta polskich wyrazów) i nie jest tak rozbudowanym narzędziem, jak dostępne pakiety biurowe offline (np. MS Office, czy Libre Office), jednak do podstawowych zadań, tworzenia prostych dokumentów, czy arkuszy w zupełności wystarcza. A jego narzędzie do robienia ankiet jest wartością dodaną - offline’owe pakiety biurowe takich nie mają. Tworzenie ankiety na dysku Google nie dość, że jest bardzo proste i intuicyjne, to umożliwia wysłanie ankiety od razu na maila ankietowanych osób, rozesłanie jej linkiem lub umieszczenie na stronie internetowej, czy blogu. Jest ankietą w pełni cyfrową. Co więcej, zbiera dane z jednej strony do tabeli, z drugiej zaś - umożliwia wyświetlanie zebranych danych w postaci gotowych wykresów. Oznacza to oszczędność czasu przy opracowywaniu wyników - dostajemy je opracowane, pozostaje nam jedynie wysnuć wnioski. Ankietę możemy tworzyć sami, ale również udostępnić współpracownikom i zaprosić do współedycji.
Zaletą tworzenia każdego pliku na dysku ma tę zaletę, że można go udostępnić innym, współtworzyć, współedytować, komentować, a także czatować na żywo w okienku obok, co bardzo usprawnia pracę na odległość. Jest też wygodne przy tworzeniu dokumentów, które koryguje, czy też konsultuje kilka osób - wówczas uwagi od nich mamy zebrane w jednym miejscu i nie musimy się przełączać między różnymi wersjami dokumentu, by stworzyć wersję ostateczną. Nie musimy też dokumentu do korekty drukować, więc dzięki chmurze jesteśmy bardziej ekologiczni.
Ponieważ omawiane narzędzia znajdują się w chmurze, można mieć do nich dostęp z dowolnego urządzenia (komputera, laptopa, tabletu, czy smartfona) za pośrednictwem przeglądarki internetowej lub odpowiedniej aplikacji.
Podsumowanie
Zalety dostępne z dowolnego urządzenia z dostępem do internetu możliwość współdzielenia plików i wspólnej pracy nad nimi zapisują się w czasie rzeczywistym, więc nie ma obawy utraty danych ekologiczne
Wady
praca w chmurze jest uzależniona od internetu - w razie awarii nie możemy pracować na pliku online jeżeli udostępnimy plik nieodpowiedniej osobie i damy jej prawo edycji, to możemy utracić dane, nad którymi pracowaliśmy - zawsze warto mieć backup!
Baza przydatnych linków:
NOWE: kanał dysku Google na YT: https://www.youtube.com/channel/UCazMLhM3XghNTy97VmBI2sQ filmik o pracy w dokumencie wspólnym na odległość: https://www.youtube.com/watch?v=aWNiQLWsAIw
http://www.google.pl/intl/pl/drive/using-drive/ http://technologie.ngo.pl/x/860717 http://technologie.ngo.pl/wiadomosc/999089.html http://technologie.ngo.pl/wiadomosc/918524.html http://technologie.ngo.pl/wiadomosc/915308.html http://technologie.ngo.pl/x/864481 DOKUMENTY: http://www.bibliotekapraktyczna.pl/download/BIB_przewodnik_dokumenty%20Google.pdf ANKIETY: http://www.bibliotekapraktyczna.pl/download/BIB_przewodnik_formularze%20Google.pdf http://www.biblioteki.org/repository/PLIKI/ARFP/Poradniki_nowe_technologie_PDF/Formularz_Google.pdf KALENDARZ: http://www.biblioteki.org/repository/PLIKI/ARFP/Poradniki_nowe_technologie_PDF/Kalendarz_Google.pdf http://www.biblioteki.org/pl/nowe_technologie_w_bibliotece/wirtualne_dyski_i_narzedzia_do_wspolpracy_online http://issuu.com/iwonam/docs/portugal_pol2 http://wethecrowd.liberte.pl/odpowiedz-znajdziecie-w-chmurze/?fb_action_ids=10201872336609045&fb_action_types=og.comments