• Sceariusz
  • Publikacja: 19.08.2014
  • Edycja: 19.08.2014
  • 8 
Lip-Dub: zaangażowanie, promocja, zabawa
Lip-Dub: zaangażowanie, promocja, zabawa

  • Budżet działania: 0-3000 zł
  • Czas przygotowania: 2 tygodnie
  • Czas trwania: 1 dzień
  • Liczba organizatorów: 2-5
  • Liczba uczestników: 15-30
Pomysł na działanie

Na czym polegało przedsięwzięcie?

Inspiracja dotycząca Lip-Dubu oparta jest na przeprowadzeniu takiego działania w oświęcimskiej Galerii Książki, gdzie nagraliśmy taki klip w ramach projektu "Kulturowo i Cooltowo w Galerii Książki". My co prawda dysponowaliśmy pewnym budżetem, ale postaram się pokazać, że można taki klip nakręcić własnymi siłami. Czym jest ten tajemniczy Lip-Dub? Sprawa jest bardzo prosta! To teledysk, w którym aktorzy poruszają ustami do oryginalnego podkładu muzycznego. Brzmi głupio? Ale na pewno tak nie wygląda! Jeśli nie wierzycie możecie obejrzeć jeden z wielu dostępnych w sieci Lip-Dubów (na przykład na stronie ekipy, która zrealizowała nasze nagranie: http://www.lipdub.pl). Zachęcamy też do obejrzenia efektu naszej pracy: https://www.youtube.com/watch?v=OpzBR6jtyWU

Dlaczego warto?

Dlaczego warto nakręcić Lip-Dub w Bibliotece? Bo to fantastyczne narzędzie promocyjne! Co więcej - w zależności od tego, na czym chcecie się skupić, możecie do tworzenia Lip-Dubu zaprosić różne osoby i grupy wiekowe. My realizowaliśmy nasz z młodzieżą, ale kto wie - może w Waszym Lip-Dubie zechcą wystąpić seniorzy promujący kursy komputerowe? Po drugie - to świetny sposób na integrację użytkowników biblioteki i wspólną zabawę, a w końcu - najważniejsze - Biblioteka w Lip-Dubie to miejsce tętniące życiem, kolorowe i pełne radosnych ludzi. Powodzenia!

W trakcie przygotowania

Zanim przejdziemy do fazy realizacji, musimy się zastanowić, w jakim celu chcemy nasz Lip-Dub nakręcić. W naszym przypadku była to chęć integracji uczestników projektu, przekazanie im wiedzy z zakresu filmoznawstwa oraz promocja biblioteki. Warto najpierw zrekrutować grupę, która będzie realizować nagranie, a następnie spotkać się i ustalić kilka kolejnych ważnych rzeczy. Nasze przygotowania wyglądały tak: http://kulturowoicooltowo.wordpress.com/2013/04/11/bitwa-o-glowe-konia-czyli-piszemy-scenariusz-lip-dubu/

Co jest potrzebne do realizacji tego etapu?
  •   Ekipa Lip-Dubowa (jeśli realizujemy nagranie z zewnętrzną ekipą - wystarczą aktorzy, jeśli chcemy sami nakręcić klip - potrzebne są nam osoby, które potrafią posługiwać się kamerą i montować nagrania)
  •   Podkład muzyczny z licencją pozwalającą nam wykorzystać go w nagraniu.
  •   Pomysły, pomysły i jeszcze raz pomysły.
Jak krok po kroku przebiega etap przygotowań?
  1. Rektrutację najlepiej rozpocząć, kiedy będziemy mieli mniej więcej określony cel powstania lip-dubu. My zachęcając młodzież, która jeszcze nie ucztystniczyła w projekcie, mieliśmy spotkania z samorządami uczniowskimi w kilku szkołach.
  2. Następnym krokiem jest spotkanie, na którym możemy wprowadzić trochę teorii (tak było u nas), albo od razu przejść do fazy budowania scenariusza lip-dubu.
  3. Scenariusz najlepiej budować w oparciu o przestrzeń - to znaczy - najpierw ustalić z uczestnikami trasę, a następnie przejść ją, wymyślając kto w jakim miejscu i w jakiej roli się pojawi.
  4. W przygotowaniu się do nagrania ważne jest oczywiście również zgromadzenie kostiumów i elementów scenografii. Tu właściwie ogranicza Was tylko wyobraźnia - i trochę niezbędnej przyzwoitości :)
  5. Ostatnim etapem przygotowania jest zgromadzenie potrzebnego sprzętu do utrwalenia nagrania. Nasz lip-dub kręciliśmy z profesjonalną ekipą, ale na YouTubie jest mnóstwo tego typu klipów, kręconych nawet aparatami fotograficznymi.
  6. Ważnym etapem przygotowania, jest również wybranie muzyki do podkładu. Wielu realizatorów amatorskich lip-dubów decyduje się na wykorzystanie muzyki nie posiadając odpowiednich uprawnień. Jest to dość ryzykowne. My uzyskaliśmy prawo wykorzystania w nagraniu utworu lokalnego zespołu. (Osobiście wydaje mi się, że to dobry pomysł - być może w Waszej miejscowości jest jakiś "młody zespół", który nie podpisał jeszcze kontraktu z żadną dużą wytwórnią i będzie chętny użyczyć Wam swojego utworu? Zawsze można również skorzystać z muzki na licencji Creative Commons, którą znajdziecie na przykład w serwisie Jamendo).
  7. Scenariusz naszych zajęć - w załączniku.
W trakcie realizacji

Realizacja lip-dubu to sporo pracy - oczywiście, ale również świetna zabawa! Będąc do niej dobrze przygotowanym na pewno nic nie pójdzie źle. U nas kręcenie lip-dubu wyglądało tak: http://kulturowoicooltowo.wordpress.com/2013/04/18/lip-dub-odslona-nr1-czyli-jak-to-wygladalo-na-backstageu/

Co jest potrzebne do realizacji tego etapu?
  •   Aktorzy (którzy znają tekst piosenki!)
  •   Kostiumy, rekwizyty
  •   Kamera z operatorem
  •   Przenośny odtwarzacz cd na baterie, tak, żeby cały czas aktorzy mogli słyszeć utwór, do którego "śpiewają".
  •   Odpowiednio zaaranżowana przestrzeń.
Jak krok po kroku przebiega etap przygotowań?
  1. Ponieważ istotą lip-dubu jest to, że jest on kręcony w jednym ujęciu, bez żadnych cięć, dobrze jest zrobić jedno lub dwa "przejścia" nie kręcąc ich. Tak, żeby upenić się, że wszystko jest na swoim miejscu, wszyscy wiedzą co mają robić i "śpiewać".
  2. Co ważne - kamerzysta idzie do przodu, a nie cofa się! Warto w tych przejściach "na sucho" przećwiczyć wszystkie obroty, zakręty i newralgiczne miejsca trasy. Zaraz za kamerzystą powinna iść osoba z odtwarzaczem cd, tak żeby aktorzy na bieżąco wiedzieli, w którym momencie piosenki się pojawiają.
  3. Zwróćcie uwagę, żeby po "zejściu" z kadru aktorzy też wiedzieli co robić i nie przeszkadzali sobie nawzajem.
  4. Warto pomyśleć o jakimś drobnym poczęstunku i napojach dla ekipy realizacyjnej i aktorów. Kręcenie naszego lip-dubu trwało ok. 5 godzin i wszyscy zdążyli zgłodnieć
  5. Ważne jest, żeby zapewnić sobie spokojną przestrzeń, w której nasza realizacja nie będzie nikomu przeszkadzać. Najlepiej kluczową część przedsięwzięcia - czyli samo kręcenie klipu zrealizować w czasie, kiedy biblioteka jest zamknięta dla czytelników.
  6. Uproszczony scenariusz naszej realizacji w załączniku.
Po zakończeniu

Tego typu przedsięwzięcia zakładają etap zgrywania, dostosowywania rozdzielczości, nakładania na video ewentualnych filtrów, umieszczania napisów początkowych i końcowych etc. Ponieważ jednak nie trzeba go monotwać - jedynie ze ścieżką dźwiękową - powinno Wam się udać szybko z tym uwinąć (obraz z dźwiękiem najłatwiej połączyć za pomocą popularnego programu Windows Movie Maker). Warto pomyśleć o fajnym i atrakcyjnym przedstawieniu efektu. My zaprosiliśmy naszych aktorów na hollywoodzką premierę z owacjami i poczęstunkiem. U nas wyglądało to tak: http://kulturowoicooltowo.wordpress.com/2013/05/07/nie-takie-calkiem-zamyslone-glowy-czyli-premiera-lip-dubu/

Co jest potrzebne do realizacji tego etapu?
  •   Sala, w której można wyświetlić gotowy film
  •   Ewentualny poczęstunek
Jak krok po kroku przebiega etap przygotowań?
  1. Zapraszamy wszystkich, których na wielką premierę chcemy zaprosić i razem podziwiamy nasze dzieło :)
  2. Oczywiście - chwalimy się naszym Lip-Dubem umieszczając go na stronie www biblioteki oraz w mediach społecznościowych - niech jak najwięcej osób się dowie, że biblioteka to dobre miejsce!