• Artykuł
  • Publikacja: 22.04.2020
  • Edycja: 22.04.2020
  • 0 
ZAINSPIRUJ MAŁEGO CZYTELNIKA! KLUB KODERA W BIBLIOTECE!
Od września w Bibliotece Pedagogicznej w Chełmie odbywają się bezpłatne zajęcia z robotyki i programowania, skierowane do dzieci w wieku 7-13 lat. Mali programiści poznają podstawy kodowania offline na macie, programują roboty (sterowane gąsienice, Dash&Dot, CUE, Ozoboty), rozszyfrowują zakodowane zagadki, budują kolorowe wieże z kubeczków, sterują robotami przez aplikacje, programują gry komputerowe, poznają rozszerzoną rzeczywistość… Poprzez zabawę dzieci rozwijają wiele różnych umiejętności, w tym logicznego myślenia, usprawniają posługiwanie się nowymi technologiami oraz nabywają wiedzę programistyczną, niezbędną we współczesnym świecie.

Pomysł na stworzenie KLUBU KODERA powstał podczas realizacji przedsięwzięć edukacyjnych we współpracy z placówkami oświatowymi na terenie Chełma. Przedsięwzięcia obejmowały tematykę związaną z programowaniem. Cykle zajęć z wykorzystaniem robotów i maty edukacyjnej realizowano w przedszkolach i klasach I-III. Dzieci są zafascynowane działaniem robotów, trafnie powiązują współrzędne na macie, układają wieże kubeczkowe według instrukcji. Do zajęć włączamy zabawy ruchowe z elementami kodowania. Ciekawym przedsięwzięciem było Bajkowe kodowanie, podczas którego elementy kodowania łączyłyśmy ze znanymi dzieciom postaciami z bajek. W starszych klasach przedsięwzięcia obejmowały działania związane z programowaniem bardziej skomplikowanych robotów Dash&Dot, wykorzystywałyśmy też gry planszowo-mobilne Scottie Go! oraz robota CUE z wbudowanym systemem sztucznej inteligencji (szkoły ponadpodstawowe).
 
KLUB KODERA to strzał w 10-tkę!
Zainspirowane działaniami związanymi z programowaniem oraz pozytywną reakcją dzieci na proponowane przez nas zajęcia, postanowiłyśmy spróbować w bibliotece! Jak się szybko okazało, zainteresowanie przeszło nasze oczekiwania. Już w ciągu kilku zajęć wyklarowała się duża grupa dzieci, które uczestniczyły w zajęciach regularnie. To było duże wyzwanie ale jakże motywujące! Naszym atutem jest to, że posiadamy mnóstwo rewelacyjnych pomocy dydaktycznych, które wykorzystujemy na zajęciach. Roboty, gry komputerowe, tablety, rozszerzona rzeczywistość – to niewątpliwie działa jak magnez… Co zrobić jeśli nie mamy takich pomocy w naszej bibliotece? Opracować własne materiały i pomoce dydaktyczne lub korzystać z gotowych. My tworzymy ich całe mnóstwo. Wiele inspiracji znajdujemy w sieci oraz na zaprzyjaźnionych grupach FB związanych z programowaniem. Wykorzystujemy podłogę, wycieraczki z IKEA, budujemy labirynty, instrukcje, organizujemy podchody z kodami QR. Możliwości jest wiele. Można samemu stworzyć matę do kodowania i elementy do niej, kolorowe kostki i inne materiały. Staramy się aby każde zajęcia były inne, wyjątkowe, niepowtarzalne. Dzieci są zachwycone więc i my nie odpuszczamy! Ich radość na zajęciach i chęć podejmowania nowych programistycznych wyzwań bardzo nas motywuje. Z całą pewnością umiejętności, które kształtują na zajęciach w KLUBIE KODERA zaprocentują w przyszłości.
 
Jak KLUB KODERA zmienia naszą bibliotekę…
W środowe popołudnia Biblioteka Pedagogiczna w Chełmie tętni życiem J KLUB KODERA to ponad 20-osobowa grupa małych programistów, gotowych na nowe, czasami trudne wyzwania! Te dzieci poznają naszą bibliotekę, czekając na zajęcia oglądają wystawy, obserwują różne akcje, które są w tym czasie organizowane. Często zostają naszymi małymi czytelnikami. A ich rodzice? Najczęściej czekają na swoje dzieci, korzystają w tym czasie z wypożyczalni, czytelni, podziwiają wystawy, nowości, czytają informacje, niejednokrotnie uczestniczą w zajęciach otwartych Klubu Kodera, gdzie mają okazję współpracować z dziećmi, poznawać ich zainteresowania i potrzeby. To świetny czas na to aby wyjść do nich, zorganizować jakąś akcję, inicjatywę, zaprosić do wspólnych działań. W następnym roku szkolnym planujemy utworzyć dwie grupy z podziałem na stopień zaawansowania i wiek uczestników. Nowością będzie MOBILNY KLUB KODERA. Rozszerzymy działania naszego Klubu, nawiążemy współpracę ze szkołami. Chcemy także zainspirować nauczycieli do wdrażania elementów kodowania i programowania na swoich zajęciach przedmiotowych. W ramach takich działań organizujemy szkolenia. W tym roku szkolnym odbył się już cykl takich warsztatów skierowanych do nauczycieli. Planujemy kolejne, nowe edycje.

Działanie takich Klubów zainteresowań jak nasz niewątpliwie przyczynia się do promocji Placówki, pokazuje że biblioteka to miejsce dla każdego. Dziecko i rodzic mogą spędzać czas w bibliotece, rozwijając swoje zainteresowania, poznając siebie…
Głównym pomysłodawcą i koordynatorem działań Klubu Kodera jest Magdalena Machowicz. W prowadzeniu zajęć wspiera ją Joanna Sobańska. Obie pracują w Bibliotece Pedagogicznej w Chełmie (Centrum Zastosowań TiK)
 
Magdalena Machowicz – nauczyciel bibliotekarz, Centrum Zastosowań TIK, Biblioteka Pedagogiczna w Chełmie
Tekst bierze udział w konkursie “Dziel się wiedzą, wygrywaj nagrody z labib.pl!”